Indymill soft en hardware.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Fusion360 bijvoorbeeld is voor de enthousiastelingen en studenten vrij te downloaden en te gebruiken.

Daar kan je step file inladen en tovert het model op je scherm. Je kan modelen maken, simuleren renderen etc..

Verdiep je eens in de software of alternatief en van het gene wat ik hier boven noem.

https://youtu.be/iqnvzxuXFTQ
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

STEP is een universele CAD formaat en beschrijft je model in 3D. hoe je dat wilt bewerken moet je nog zelf verzinnen.
Er zijn wel 3D printers die STEP files kunnen verwerken (in plaats van STL) geloof ik, maar frezen is iets complexer door de vele verschillende aanpak mogelijkheden, gewenste opspanning enz.
Of je met FreeCad uit de voeten kunt kan ik je niet vertellen, maar zul je snel genoeg achter komen als je even verder snuffelt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

het gaat wel hoor moet alleen veel oefenen en proberen. hoe maak je een backup van al je instellingen in mach3.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Backup weet ik inmiddels maar als ik.motortuning instel met opslaan van de gegevens sluit mach3 elke keer af. Weet iemand hoe dit kan.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Bjornski1976 »

Geen idee wat hiervan de reden kan zijn.

Ieder profiel van toepassing, MachMill etc.. heeft een eigen xml file waarin alle instellingen worden bewaard. Van deze file een kopie bewaren kan nooit kwaad mits het wel van de meest recente versie is.

Worden de instellingen wel opgeslagen of dat geen eens?

Installeer Mach3 nog eens op de pc. Denk aan je xml file, stel die veilig.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

weet iemand hoe de coordinaten te veranderen in cambam. elke keer als ik een g-code maak kloppen mijn waardes niet meer van x en y as. hij gaat veel te hoog het klopt niet met de instellingen. help.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door andrefc101 »

Jan1ydanne schreef: 23 jan 2023 18:57 weet iemand hoe de coordinaten te veranderen in cambam. elke keer als ik een g-code maak kloppen mijn waardes niet meer van x en y as. hij gaat veel te hoog het klopt niet met de instellingen. help.
Je zult wanneer je de gcode file inlaadt op je machine deze moeten ‘nullen’ in je workoffset, meestal G54. Lees je even goed in op de manual van Mach3, anders blijf je vastlopen.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Indymill soft en hardware.

Bericht door Jan1ydanne »

Machine draait nu goed ik had de verkeerde DLL file in mach3. In ieder geval bedankt voor alle hulp vanuit het forum. Ik kan hem alleen nog niet goed op nul krijgen maar daar heb ik net op het forum een vraag over gesteld..
Plaats reactie