Schroefdraad frees voor PG13.5

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Kars-cnc »

Ik zou PG13.5 schroefdraad (binnendraad) willen frezen met mijn portaal frees. Voor kleinere maten als b.v. M6 heb ik een aantal van dit soort freesjes en dat werkt prima. Het gaat om dit soort frezen:

Schroefdraad frees.png

Nu vind ik wel een paar leveranciers die een PG13.5 frees leveren maar die kosten al gauw meer dan 100,- en moeten uit b.v. de UK komen. Daarmee schiet ik mijn doel voorbij. Het gaat om een beperkt aantal gaten in PVC.

Weet iemand een adres waar ze voor niet al teveel verkocht worden (zeg <40,-)? Of is zoiets zelf te maken?

De tophoek van PG draad is 80 graden dus frezen voor metrische of imperial schroefdraad vallen af.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door bartL »

Zou je dit niet aandurven met een 90graden frees zoals in de afbeelding? Als je de juiste pitch aanhoud denk ik dat het PVC die 10 graden verschil wel op wil vangen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door janplastiek »

beperkt aantal, tapje gebruiken denk ik dan, even snel klaar
kost geen drol :mrgreen:
https://www.gyzs.nl/volkel-machinetap-p ... gJuIPD_BwE
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 19 dec 2022 22:31 Zou je dit niet aandurven met een 90graden frees zoals in de afbeelding? Als je de juiste pitch aanhoud denk ik dat het PVC die 10 graden verschil wel op wil vangen.
De frees op de foto is precies de goeie, 80 graden en geschikt voor PG13.5 Maar ja, 80 Britse ponden + verzendingkosten + verzendtijd vanuit GB ook niet zo betrouwbaar meer...
janplastiek schreef: 19 dec 2022 23:45 beperkt aantal, tapje gebruiken denk ik dan, even snel klaar
kost geen drol
Een handtap is er al, maar het was juist het idee, of misschien moet ik zeggen uitdaging, om het op de CNC frees te doen...
Op zich heb je wel gelijk, voor die 50 gaten is het even doorwerken en het probleem is er al niet meer.

Wel gaat het om een blind gat, met een schroefdraad freesje zou je wel iets mooier onderin kunnen komen.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door MeMoRy »

Natuurlijk is het zelf te maken, al heb je daar wel een goede/precieze frezenslijper voor nodig. (HBM wellicht de goedkoopste optie, al weet ik niet hoe goed die is)
De vraag is of je alleen al kwa tijd en moeite meer kwijt bent dan die 50 met de hand doen. Zet er gewoon een lekker muziekje bij op ;) .
Misschien kan je ergens een taparm huren/lenen? Dan is het helemaal zo gebeurd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 20 dec 2022 08:50
bartL schreef: 19 dec 2022 22:31 Zou je dit niet aandurven met een 90graden frees zoals in de afbeelding? Als je de juiste pitch aanhoud denk ik dat het PVC die 10 graden verschil wel op wil vangen.
De frees op de foto is precies de goeie, 80 graden en geschikt voor PG13.5 Maar ja, 80 Britse ponden + verzendingkosten + verzendtijd vanuit GB ook niet zo betrouwbaar meer...
Ik bedoelde ook eigenlijk niet exact dat freesje als in de afbeelding maar een dergelijk freesje zoals op de afbeelding maar dan voor gangbare 60gr draad. Deze wijkt dan iets af maar zolang je de diepte en TPI correct instelt verwacht ik in PVC geen problemen.
Ik heb zelf een dergelijk trucje uitgehaald in staal met BSP draad. Deze wijkt ook af tov metrische draad (55 graden ipv 60), was geen enkel probleem en zit inmiddels als een paar jaar op zijn plek. Als dat in staal lukt moet dat in PVC zeker lukken lijkt me.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Palmerlivesteam »

Investering is alleen waard als je nog veel PG wartels hebt liggen, anders overstappen op de tegenwoordige metrische wartels.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Stukje zilverstaal, zelf draaien en harden, in pvc werkt dat wel.
(voor het mooi span je hem excentrisch in, dan heb je gelijk de vrijloop )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 20 dec 2022 11:30 Ik bedoelde ook eigenlijk niet exact dat freesje als in de afbeelding maar een dergelijk freesje zoals op de afbeelding maar dan voor gangbare 60gr draad. Deze wijkt dan iets af maar zolang je de diepte en TPI correct instelt verwacht ik in PVC geen problemen.
Ik begrijp nu wat je bedoelt, gewoon een metrische schroefdraad frees nemen en de snijparameters een beetje aanpassen zodat het gaat passen. Tja, als het voor iets was als wartels in een installatiekast zou ik dat gewoon proberen. Maar het gaat om een adapter bus in een waterbehandelingsinstallatie. Ik durf dat niet zo maar te gokken.
hugo stoutjesdijk schreef: 20 dec 2022 16:44 Stukje zilverstaal, zelf draaien en harden, in pvc werkt dat wel.
Het lijkt erop dat dat mijn enige mogelijkheid nog is als ik het op de CNC wil doen...
Een stukje zilverstaal heb ik wel liggen, alleen heb ik nog 0 ervaring met het harden hiervan. Nou ja, alweer een uitdaging dus :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: 20 dec 2022 16:44 (voor het mooi span je hem excentrisch in, dan heb je gelijk de vrijloop )
Begrijp ik daaruit dat je hem met 1 snijtand zou maken? Op zich moet dat wel voldoende zijn denk ik maar het moet wel op 8000 toeren kunnen draaien zonder hevige resonanties e.d. Helaas heb ik nog steeds geen spindel die op minder toeren nog een redelijk koppel heeft.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, 1 snijtand was m’n idee. Geen idee of je bij 8000 toeren dan last van onbalans hebt. Maar anders wordt het wel lastig om nog vrijloop te hebben achter die snijkant.

Harden, kersrood stoken en afkoelen in olie. Zo snel mogelijk, dus flink roeren. Ik zou het buiten doen want dat wil wel roken.
Vermogen zal je niet nodig hebben met 1 zo’n tand in pvc. Als je maar snijd en niet gaat wrijven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door assink »

Of uit china halen?
https://nl.aliexpress.com/i/40009641221 ... pt=glo2nld

Geen idee hoe lang dat tegenwoordig duurt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 dec 2022 21:14 Ja, 1 snijtand was m’n idee. Geen idee of je bij 8000 toeren dan last van onbalans hebt. Maar anders wordt het wel lastig om nog vrijloop te hebben achter die snijkant.

Harden, kersrood stoken en afkoelen in olie. Zo snel mogelijk, dus flink roeren. Ik zou het buiten doen want dat wil wel roken.
Vermogen zal je niet nodig hebben met 1 zo’n tand in pvc. Als je maar snijd en niet gaat wrijven.
En.. niet vergeten em daarna te ontlaten.. blank schuren en strogeel stoken, en aan de lucht af laten koelen.. vergis je niet.. zo'n stom stukkie zilverstaal wordt al snel 58 HRc op die manier.. en da's genoeg om staal te snijden...

Ik heb op die manier ook al eens een schroefdraadfreesje gemaakt, om m32x0.5 te frezen in alu... was zo gepiept...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Kars-cnc »

assink schreef: 21 dec 2022 09:19 Of uit china halen?
https://nl.aliexpress.com/i/40009641221 ... pt=glo2nld

Geen idee hoe lang dat tegenwoordig duurt.
Dat is goed zoekwerk geweest, bedankt! Ik kon zelf niet zoiets vinden op AliExpress...
Maar ja, toch nog 54,- euro en levering ca. 18 januari ;-). Ik bewaar de link wel maar betwijfel of dit e'm wordt.
Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2022 13:21 Ik heb op die manier ook al eens een schroefdraadfreesje gemaakt, om m32x0.5 te frezen in alu... was zo gepiept...
Had je die ook met 1 snijtand gemaakt zoals Hugo voorstelt? Of meer zoals op de foto aan het begin van dit topic?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een zes-snijder zelfs.. een stukkie zilverstaal in de draaibank geknupt, profiel erin gedraaid, toen op de 4de as, en er 6 hapjes uitgefreesd..gehard, en ontlaten... gas erop.. meer dan dat is het niet, was het niet, en zal het ook nooit worden.. :lol:
Plaats reactie