Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door Swake »

We zijn een nieuwe loods aan het zetten en daar komt natuurlijk verlichting in. Nu willen we daar kwaliteitsverlichting hangen. Kwaliteit ook in de zin van als we daar over pakweg 5 of 10 jaar wat moeten aan herstellen of bijvoegen dat die onderdelen dan ook nog vindbaar zijn.

Ons doel is om een 5-tal lichtlijnen van +/- 56 meter lang met een totaal van 750000lm aan verlichting te plaatsen.

Philips heeft met de Maxos Fusion een mooi aanbod. Nu is de vraag of jullie nog andere fabrikanten kennen met een goede reputatie in de industriële lichtlijnen verlichting?
When it fits stop using the hammer.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door keesfrees »

Dat is een vraag waar ik ook graag HET antwoord op wil hebben.
Er ligt/hangt hier een heel kerkhof van niet meer werkende LED lampen.
Dat was niet allemaal van de de duurste soort inderdaad, maar wie kan mij zeggen of de duurdere wel blijven werken.

Zo was ik laats bij iemand in een nieuwe loods, daar hingen vele mooie LED buizen, mooi gedaan zei ik, ja kijk eens hier, een hele doos met stukkende, ze hadden ze allemaal al vervangen na korte tijd.
Het was zoiets : https://www.elektrohandelsprijzen.nl/pr ... -120-lm-w/
Niet zeker of het dit type was maar wel zoiets, en wel van deze leverancier.

Ik heb nu een plan om E27 fittingen op te gaan hangen, en dan verschillende soorten, merken lampen gaan gebruiken, het wisselen is dan ook eenvoudig.
Eventueel op laagspanning want in mijn idee gaat het voorschakelapparaatje vaak als eerste stuk.

Voor een serieuze nieuwe loods is dat allemaal gedoe wat je niet wil, vragen om garantie (inclusief het werkt voor vervanging !/?)
(en) Of meerdere soorten ophangen.
O ja, en zo schakelen dat je er ook een paar aan kan zetten ipv alles tegelijk aan of uit.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door HD13 »

Kijk eens naar Veko lichtlijnen.

Ga je zelf installeren ?
Denk dat je voor 1800m² wel een installateur hebt lopen, die gewoon even raadplegen ?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door Firehunter »

Het ligt er denk ik wel een beetje aan op welke hoogte de lampen komen. Als de lampen op 6 meter hoogte hangen kan je misschien beter kijken naar ufo/high bay lampen. Bij een systeemplafond op 2,5m hoogte kan je mooi 60x60 of 120x30 led panelen gebruiken. Als je iets wilt wat makkelijk te vervangen is, dan is een led armatuur met goeie kwaliteit led tl buizen het meest interessant denk ik. Led tl buizen zullen nog wel een tijdje verkrijgbaar blijven. Ik heb zelf led batten, maar het moet op termijn blijken hoe goed die zijn. Ze zijn vaker uit dan aan omdat ik niet elke dag in m'n werkplaats ben.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door Swake »

De verlichting komt op 6m hoog.

We willen geen kegels of UFO lampen meer. Die hebben we in een vorige loods gehad en is in ons geval echt niet praktisch. Als er eentje uitvalt zit heel dat deel in het donker. Er staan veel stellingen van verschillende hoogtes. Als een lamp niet optimaal hangt tov de gang is het ook miserie. Het is ook extra opletten met de stapelaar want je zit er zo tegen. Als je dan nog eens beschouwd dat we die stellingen wel eens verplaatsen ivm optimalisatie dan gaat de keuze snel richting iets anders.

Lichtlijnen zijn voor ons het meeste flexibel. Niet alle lampen hoeven dezelfde lichtsterkte te hebben en later kan altijd wat aangepast worden. Ze blijven nog eenvoudig geschakeld, dus niet verplicht om een duur DALI systeem te steken.

Goede lampen zijn duur. Ik reken op +/-250€ per lamp en we hebben er 60 à 70 nodig. Dat is dan nog maar de helft van de kosten in onderdelen. Rails, aansluitingen, overgangen, ophanging etc... komen er nog bij. En dan ook nog installatie.

Onderhoud is inderdaad een belangrijk element. Philips geeft aan wat ze verwachten ivm uitval over een bepaalde periode. Ze hebben verschillende reeksen lampen met verschillende verwachtingen.

Verbruik is ook wel belangrijk. Er zijn grote verschillen in lumen/watt en naast de vraag of die cijfers wel betrouwbaar zijn geeft dat een heus verschil in aantal kWh op de afrekening. Gezien het aantal branduren verwachten we richting 14000kWh per jaar te gaan.

We hebben een zeer goede installateur gevonden maar zo'n verlichting uitkiezen is niet zijn ding. Hij snapt wel dat er meer licht nodig is aan de verpakking dan aan de opslag maar hoeveel licht kan hij niet uitmaken en ook niet vertalen naar hoeveel armaturen waar moeten komen; dus daar helpen we even mee. De groothandels waarmee we tot nu toe in contact kwamen stellen voor wat ze kwijt willen en niet wat in het voordeel van de klant is.

Bedankt voor de Veko tip, zal ik zeker eens naar kijken. Nog andere?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan begrijp ik dat het helemaal niet zo gek is om op elk armatuur een eigen bewegings sensor te hebben. Die gangpaden waar je niet werkt ook niet laten branden scheelt ook flink in verbruik lijkt me.
Wel een uitdaging als je de stelling wilt verplaatsen, wil je natuurlijk die lichtstraat ook weer mee verplaatsen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door Bjornski1976 »

Kijk ook eens bij Sylvania.

Lang geleden deed ik kosten calculaties voor nieuwbouw projecten. Toen namen we direct contact op met de product vertegenwoordiging, geen groothandel al werd uiteindelijk wel veel via TU gekocht. Je kreeg op die manier wel de juiste info.

Wat je wilt is het maken van een lichtplan. Op internet staan tal van lichtopbrengst per soort afdeling/functie ruimte.

Makkelijkste is gewoon kabelgoot hangen met schetsplaten, kabeldoos met WCD's. Daar prik je snel een armatuur in en ook kan je snel veranderen.

Licht in Lux
Magazijn / opslag 100
Gangpad opslag 150
Inpakruimte 300

Kleurtemperatuur
Magazijn / inpak 6000K
Opslag 6000K
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door P1-Engineering »

Zou inderdaad even contact opnemen met Veko. Nederlands bedrijf met de kwaliteit en expertise die je zoekt.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door Swake »

We hebben het lichtplan gemaakt rekening houdend met de verschillende functies. De conclusie is om op 6m hoog 750k lumen te hangen en dat mooi te verdelen over 5 lijnen + te voorzien in de mogelijkheid zones maar gedeeltelijk aan te zetten.
De kleur zal 4000K zijn. 6000K is voor ons al veel te wit.

Per armatuur één bewegingssensor is er misschien wat over, maar een paar van die dingen plaatsen zie ik wel zitten.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door Kjelt »

Bel Signify (voorheen Philips Lighting) eens.
Die leasen nu verlichting, kan best interessant zijn.
Kijk ook eens naar hun magazijn verlichting, die regelt inderdaad op beweging op het geheel kost zon sensor weinig en het kan heel veel besparen.

https://www.lighting.philips.nl/systeme ... nwarehouse
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door Erik »

Geen lichtlijn maar kijk eens naar Ledvance Dampproof, goede ervaring mee. Aan een kabelgoot 70mm monteert het snel genoeg.

Prolumia ook goede ervaring mee, voor een dergelijk project willen ze wel langskomen voor een adviesgesprek. Gewoon even bellen, behulpzame lui.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door pgroot »

P1-Engineering schreef: 29 dec 2022 14:46 Zou inderdaad even contact opnemen met Veko. Nederlands bedrijf met de kwaliteit en expertise die je zoekt.
Veko is een betrouwbare partij, in de productiehal ook 2 lijnen over de lengte van het pand hangen.
Armaturen zitten op een rails geklikt/geschroeft, aan 1 kant spanning aanbieden is dan genoeg. Dacht dat er ook diverse opties zijn voor DALI regelingen bewegingssensoren etc.
CNCGoos
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 dec 2022 22:44

Re: Verlichting voor de nieuwe loods van 1800m²

Bericht door CNCGoos »

hoi
Trilux heeft ook mooie oplossingen voor licht lijnen.
Plaats reactie