FreeCAD als ontwerp tool?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door Oscar f1 »

FreesKever schreef: 30 dec 2022 16:14 .............Misschien heb ik geen stabiliteits problemen vanwege de specifieke sub set van mogenlijkheden die ik gebruik...
Je zou een hoop mensen ( en mij ) kunnen helpen
met een lijstje:

zeker wel en zeker niet gebruiken in Freecad.

Dan hoeven die niet het wiel opnieuw uit te vinden.
Bvbd
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door FreesKever »

Zo een lijstje kan ik helaas niet geven.
5 tot 7 jaar geleden deed ik dingen in FreeCAD die onbetrouwbaar leken.
Op een gegeven moment vind je dan een andere methode, en jaren later ben je dan vergeten hoe dat je die dingen vroeger deed.

Ik weet niet eens zeker in hoeverre FreeCAD stabiliteit afhankelijk is van funkties die je gebruikt, en of het verband uberhaupt wel bestaat of dat ik spoken zie. Ik geloof wel dat FreeCAD langzamerhand betrouwbaarder wordt. Ik gebruik momenteel versie: "V0.21 - 29321(Git)" op Linux Mint 20.3 en haal een versere versie van Internet af elke paar maanden. (als ik tenminste iets wil tekenen).

Ik heb ook andere mensen zien toveren met FreeCAD en met funkties waarvan ik niet eens weet hoe ik ze moet gebruiken.

Wat ik in mijn vorige bericht al schreef: Sketches maken (Ze moeten in een Body zitten), extruderen naar Pads, pockets en Holes maken van andere sketches en het organiseren met die gele "Part" dingen is bij elkaar al 80% van wat ik doe met FreeCAD. (En een paar procent van wat FreeCAD kan).

Elke "workbench" is weer een nieuwe worsteling voor mij. Ik weet ook nog steeds niet zeker of de "draft" workbench een goed stuk gereedschap is, of dat het een prehistorisch reliquik is. Maar ik kan er niet mee overweg, en ik gebruik hem niet.

De "topological naming bug" is een bekend probleem in FreeCAD. Het houd in dat vlakken van een object een andere naam krijgen als je het onderliggende object bewerkt. En dingen die dan op (of in) dat vlak zitten raken dan defect. Ik vermijd dat door nieuwe sketches op een object niet op een vlak te zetten, maar direct te refereren aan het assenstelsel van de bewuste "body".
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En met alle software is het in mijn beleving zo dat een hoop 'crashes' komen doordat de onwetende gebruiker dingen wil doen die echt heel onlogisch zijn. Maar daar kom je pas achter als je het door hebt.
De superdeluxe software behoed de gebruiker daar misschien beter voor dan de free ware versies. Elke onlogica afvangen en een beetje relevante melding geven is waarschijnlijk meer werkt dan de code van de software schrijven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door hfjbuis »

Het afvangen van gebruikers fouten is inderdaad heel veel werk. Ik ken mij eigen software vrij goed en vind mijzelf een ervaren gebruiker. Toch wordt ik regelmatig op de vingers getikt door het systeem. En daar ben ik blij mee.
Bij mijn laatste werkgever werden alle foutmeldingen geregistreerd en een keer per week keek ik naar de meest voorkomende fouten. Dan werd onderzocht of de software niet intuïtief genoeg was, de handleiding onduidelijk of de instructie beter moest.
Door die werkwijze ging het aantal foutmeldingen omlaag en daarmee werd de support afdeling minder belast.
Bij fouten die door slechts een (nieuwe) medewerker gemaakt werden werdt de persoon gebelt. Dat werd altijd gewaardeerd. Met de huidige awg zal dat wel niet meer mogen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 31 dec 2022 10:40 Bij mijn laatste werkgever werden alle foutmeldingen geregistreerd en een keer per week keek ik naar de meest voorkomende fouten. Dan werd onderzocht of de software niet intuïtief genoeg was, de handleiding onduidelijk of de instructie beter moest.
Door die werkwijze ging het aantal foutmeldingen omlaag en daarmee werd de support afdeling minder belast.
Dat is wel het mooiste als dat kan.
Heb ooit zoiets ook gedaan bij een klant waar de programmatuur vol automatisch vanuit de orderverwerking gemaakt werd. Maar als de order afweek van de standaard mogelijkheden was het onmogelijk. Dat deed ik dan met de hand, of eigenlijk met een zelfgemaakt tooltje waar ik wel die combinatie in kon geven. Waarom weet ik niet maar ik had al die orders bewaard, een jaar later zijn we eens gaan kijken of die programmatuur bij de klant niet aangepast kon worden, toen heb ik een lijstje gemaakt van de redenen dat ik het moest doen en eigenlijk met een paar puntjes uitbreiding alle problemen opgelost. Nooit meer een 'special' hoeven maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door hfjbuis »

Ook in software ontwikkeling moet je de tijd zo effectief mogelijk gebruiken. Niet de klant die het hardste/meeste roept, maar het grootste probleem dient als eerste te worden opgelost.
Een 2e regel was dat 10% van de tijd ging naar door de klanten gevraagde verbeteringen ongeacht of dat wel het zinvolste was om te doen. Daarmee hielden we de klanten (eigenlijk hun medewerkers) gemotiveerd om te helpen bij het verbeteren van de software.

Software wordt gemaakt door de gebruikers, niet de code kloppers of de verkopers. Bij een nieuwe klant, vroeg ik de gebruikers na een paar dagen, wat ze vonden wat beter was in het "oude" systeem en wat in het nieuwe. Dat is belangrijke informatie om het product te verbeteren of te promoten bij een potentiële klant.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door FreesKever »

Wat bugs betreft....

Van wat ik van autodesk heb begrepen hebben ze jaren geleden "fusion360" "gratis" op de markt gezet, en heel veel mensen zijn er ingestonken. Die hebben honderden uren van hun eigen tijd geinvesteerd om te leren werken met het programma. In die tijd zat et vol met bugs en vastlopers. Maar Autodesk is een miljarden bedrijf en kan daar een bos vol programmeurs tegenaan smijten.

Een paar jaar later toen het eindelijk fatsoenlijk begon te werken hebben ze alle interesante funkties uit de "gratis" versie gehaald. Ik geloof dat ze bang waren voor een al te negatieve reacties en sommige van die beperkingen weer een beetje afgezwakt hebben. Daarmee hebben ze dus al hun beta testers weer de laan uit gestuurd. Ik ben er nooit ingetrapt. Ik er vanaf het begin al van overtuigd dat die situatie maar een paar jaar zou duren.

Ik stop liever tijd en energie in het helpen verbeteren van Open Source programma's, dan dat ik meedraai in de mallemolen van die commerciele software boeren. Zo af en toe hoor ik mensen klagen over steeds meer software die "cloud only" of "subscription only" is. Ik begrijp goed dat ze er over klagen, maar ik heb er zelf weinig last van, omdat ik zulke software toch al niet gebruik.

Ik hoor dus ook bij de 2% van de PC gebruikers die Linux op hun desktop hebben staan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 30 dec 2022 07:22 Maar om dit te kunnen gebruiken moet je waarschijnlijk naast de steile FreeCAD leercurve ook een steile OpenFOAM leercurve door?
Ja, en die is nog veel en veel steiler dan die van FreeCAD. Ik zie het tot nu toe meer als eerste babystapjes, maar de resultaten zijn al best nuttig. Bij simpele zaken die ook analytisch opgelost kunnen worden of ooit door iemand gemeten zijn is het CFD-resultaat binnen de 15%. Bij de complexere cases weet ik het nog niet helemaal zeker.

Ook nog eens kijken of ik van FreeCAD naar OpenEMS kan, dat zou werelds zijn. En dan vooral de meshgeneratie; dat doe ik nu met een hoop pythonees gehak in Blender voor geometrieen die te lastig zijn om uit primitieven op te bouwen in CSXCad, en met 5x zoveel rekentijd als strikt noodzakelijk. Niet echt ultrahandig.

Kwa FreeCAD stabiliteit: eigenlijk heb ik daar heel weinig problemen mee, en ik draai de weekly builds. Zaken als fillet, shell, loft zijn niet erg robuust, en je moet geen domme dingen doen zoals bijvoorbeeld een gat in een 10,00mm dikke balk prikken door een pocket 10,00mm te extruden. Dan heb je een rand over van 0,00mm, wat meestal wel een gat betekent, maar soms ook niet. Extrude 'm dan 11mm, of 'through all'.
FreesKever schreef: 31 dec 2022 14:52 Ik er vanaf het begin al van overtuigd dat die situatie maar een paar jaar zou duren.
Ik ook, maar ik heb er dan toch enkele jaren veel lol van gehad. En FreeCAD was toen nog v0.14; probeer in die versie maar eens wat zinnigs te doen....
FreesKever schreef: 31 dec 2022 14:52 Ik hoor dus ook bij de 2% van de PC gebruikers die Linux op hun desktop hebben staan.
Ik ook. Maar FreeCAD doet het onder Windows ook prima hoor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door FreesKever »

DaBit schreef: 31 dec 2022 16:49 Ik ook, maar ik heb er dan toch enkele jaren veel lol van gehad. En FreeCAD was toen nog v0.14; probeer in die versie maar eens wat zinnigs te doen....
Ja precies. Er zit best ontwikkeling in FreeCAD. Het zou best kunnen dat het nog eens een goed programma wordt...
DaBit schreef: 31 dec 2022 16:49 Ik ook. Maar FreeCAD doet het onder Windows ook prima hoor.
Dat geloof ik wel. Open Source programma's zijn vaak multi-platform, en 't staat ook op hun website.
Maar ik bedoelde het de andere kant op. Als je Linux gebruikt is er erg weinig keuze voor 3D CAD.
Plaats reactie