LinuxCNC + Mesa7i96S

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bartL »

bbg schreef: 03 jan 2023 20:43 file saven met ^O ^X.

Dan rebooten of in een terminal sudo ifdown enp0s25 gevolgd door sudo ifup enp0s25.

Met ip addr show kan je kijken of het effect heeft gehad.
Duurde even voordat ik erachter kwam dat ^ ctrl betekent. :lol:

Maar dit lijkt gelukt. Zie foto. Waarvoor is eigenlijk die /8 achter het adres?
Ik vind het nog wel raar dat ifconfig nog steeds niet werkt.
Ook heb ik nu geprobeerd de aangemaakte configuratie op te starten maar dat werkt nog niet. De kabel en voeding zouden nu goed moeten zijn.🤔
20230104_092136.jpg
P1-Engineering schreef: 03 jan 2023 23:37 Had je tijdens de installatie van Linux de PC via een ethernet kabel of via wifi aan internet hangen?.
Ik dacht van wel ja maar dat is alweer een poosje geleden. Nu het lijkt dat dit ermee te maken heeft twijfel ik eraan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 04 jan 2023 09:27 Ik vind het nog wel raar dat ifconfig nog steeds niet werkt.
Ik niet; dat is 'verouderd' en vervangen door het ip commando. Geld ook voor de commandos netstat, route, etcetera.

Wil je het toch, doe dan 'sudo apt install net-tools'
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bbg »

Je kan ip addr show gebruiken in plaats van ifconfig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met mijn zeer beperkte kennis van linux zou ik denken dat de pc nu ip adres 10.10.10.11 heeft en dan moet een ping 10.10.10.10 toch een reactie geven, anders is er toch echt iets nog niet in orde zou ik denken. Geen idee hoe je die kabel zou kunnen testen.
Maar die mesa even aan een andere computer hangen die je tijdelijk een 10.10.10.123 adres geeft zal ook reactie op die ping moeten geven, maakt dan niet uit of het een DOS / windows computer is volgens mij. Dan sluit weet je tenminste dat de kabel en de masa kaart dat stukje doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 jan 2023 11:12 Met mijn zeer beperkte kennis van linux zou ik denken dat de pc nu ip adres 10.10.10.11 heeft en dan moet een ping 10.10.10.10 toch een reactie geven, anders is er toch echt iets nog niet in orde zou ik denken.
Dat pingen heb ik geprobeerd maar dat werkt niet. Voor de zekerheid heb ik maar een nieuwe cross-kabel besteld en er ook gelijk zo'n testkastjes bij gedaan zodat ik dat in ieder geval uit kan sluiten.

Zou het nog kunnen dat de ethernet verbinding op de een of andere manier "aangezet" moet worden?
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bbg »

Je kan eens sudo ifup enp0s25 proberen om handmatig de verbinding aan te zetten. Maar ik zou verwachten dat het automatisch gaat.

Branden de ledjes bij de ethernet poorten als de boel aanstaat?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar heb je ook proberen te pingen vanaf een andere computer?
Dat is 1 minuutje werk, en weet je tenminste aan welke kant van de kabel je moet zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 jan 2023 15:43 Maar heb je ook proberen te pingen vanaf een andere computer?
Dat is 1 minuutje werk, en weet je tenminste aan welke kant van de kabel je moet zoeken.
Dat is zeker een goeie, en dat ga ik ook wel doen als die nieuwe kabel niet werkt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 04 jan 2023 09:26 't is niet moeilijker, het is anders.
Een vorkheftruck rijd ook, maar de bediening en rijgedrag is net een tikje anders dan die van een auto.
Tsja, geef me iets met een motor (of accu) en ik rij ermee weg. Dat is voor mij toch echt wel een andere orde als dit!
DaBit schreef: 04 jan 2023 09:26 Had je wel internet op dat ding via wifi? Dan is Teamviewer installeren en iemand van hier even het probleem op laten lossen wel zo simpel denk ik.
Hij zit niet op internet aangesloten. Maar dat kan misschien met zo'n antenne wel geregeld worden. Ik heb daar wel wifi. En ik heb ook al een idee wie ik dan ga bellen. :mrgreen:
Overigens is dit nog de test PC en niet de nuc, dus mocht het zover komen dan ga ik eerst omschakelen naar de definitieve zodat er geen 2 sessies nodig zijn.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bartL »

Ik ben een klein stapje verder.
Na een nieuwe kabel ertussen gezet te hebben in eerste instantie nog geen verbetering maar na een sudo ifup enp0s25 had ik de verbinding actief en kon ik hem ook pingen. Het vreemde is dat hij daarna de verbinding weer vrij snel verbreekt. De kabel is nu 100% goed, en de voeding ook netjes 5V. Iemand nog goeie ideeen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door DaBit »

Kruiskabel is zelden nodig vandaag de dag.

Verder weet ik niet in welkse toestand jouw systeem zich inmiddels bevind kwa NetworkManager/WiCD/etc. Kan zijn dat jij wel een ifup doet, mar dat de systeem-netwerkmanageer vervolgens zoiets heeft van 'dat dacht ik niet maat!'.

Had je die tutorial die bbg aanhaalde gevolgd?
(viewtopic.php?p=265311#p265311)

Dan heb je ergens bij je shutdownknopje (zal wel rechtsboven zitten) ook je netwerkspulletjes. Daar braaf je Ethernet-interface instellen en klaar is BartL.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 05 jan 2023 16:04 Kruiskabel is zelden nodig vandaag de dag.
Er werd hier toch vrij stellig beweerd dat die nodig zou zijn.
DaBit schreef: 05 jan 2023 16:04 Had je die tutorial die bbg aanhaalde gevolgd?
(viewtopic.php?p=265311#p265311)

Dan heb je ergens bij je shutdownknopje (zal wel rechtsboven zitten) ook je netwerkspulletjes. Daar braaf je Ethernet-interface instellen en klaar is BartL.
Die tutorial wilde ik in eerste instantie volgen maar in die netwerk eigenschappen kon ik niet komen. Vandaar dat ik het via de andere methode van bbg heb geprobeerd. Maar wellicht dat het nu wel lukt.
Kreeg een beetje kip-of-ei gevoel. Ik kon de eigenschappen niet openen omdat de verbinding niet werd herkend maar ik moest het adres aanpassen om de verbinding te kunnen herkennen.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door bbg »

Hmmm, ik zou verwachten dat de verbinding automatisch opkomt (maar mijn kennis van linux is beperkt).

Wellicht een "long shot" maar je zou het volgende kunnen proberen:

In de file /etc/network/interfaces staat een lijn

Code: Selecteer alles

allow-hotplug enp0s25
Die zou je kunnen proberen te vervangen door:

Code: Selecteer alles

auto enp0S25
.

De allow-hotplug vertelt linux om de verbinding actief te maken wanneer de hardware wordt gedetecteerd. Met auto wordt de verbinding actief gemaakt boottime (zie https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration of man interfaces geeft meer details).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC + Mesa7i96S

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 05 jan 2023 21:17 Er werd hier toch vrij stellig beweerd dat die nodig zou zijn.
Meestal niet; Ethernet physical-layer interfaces van de laatste 10 jaar ofzo zijn slim genoeg om uit te vinden welke pinnetjes gebruikt worden als ontvangst en welke als zenden op een 100Mbit interface. Auto MDI/MDI-X noemen ze dat. Gigabit is nog makkelijker te automagiseren voor die dingen wat daar zijn alle 4 de paartjes voor zowel zenden en ontvangen.

Maar kwaad kan het niet. Want 'meestal niet' impliceert 'soms wel'.
Kreeg een beetje kip-of-ei gevoel. Ik kon de eigenschappen niet openen omdat de verbinding niet werd herkend maar ik moest het adres aanpassen om de verbinding te kunnen herkennen.
Als de fysieke verbinding er is (dus de lampjes van de Ethernet interfaces branden/knipperen) dan maakt het eigenlijke adres wat je instelt voor het herkennen ook niet meer uit. Dat hele IP met z'n adresjes is ook maar een extra laagje bovenop de fysieke verbinding, en bepaalt niet of de verbinding er wel of niet is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie