Beste graveerstift voor oppervlakte graveren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Beste graveerstift voor oppervlakte graveren

Bericht door Cribs »

Welke graveerstift gebruikt men voornamelijk bij het graveren van oppervlakten waar je met een 'single line' gravering niet uit de voeten komt.
Dus bijvoorbeeld een rondje helemaal volgraveren aan het oppervlakte.
Voor outlines en singleline tekst werkt een V-carving bit erg goed, maar zodra het geen single line gravering meer is een V-carving bit niet heel geschikt meer ivm de contouren die deze achterlaat.

Het meest voor de hand liggende alternatief is zo'n soort graveerstift lijkt me, maar deze loopt erg snel vol bij mij..
Het materiaal is plexiglas.

https://nl.aliexpress.com/item/40002779 ... Redirect=y
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beste graveerstift voor oppervlakte graveren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat hangt wel van de smalste stukje af en hoe scherp je de hoeken wilt.
Ik graveer ook wel met een frees van 3 mm dan schiet het lekker op. :mrgreen:
Als de boel volloopt moet je minder snijkanten, en misschien een beetje smeren (met water is al voldoende)
Ook een single line graveerstift zal meestal een afplatting hebben aan de punt, als je uitvuld met een overlap van 50% diameter punt zou het toch redelijk netjes moeten worden.
Wij slijpen die 1-snijders meestal zelf maar ze zijn voldoende te koop.
2023-01-03 09_46_17-Xcan Pcb 3D Frees 3.175 Schacht Tungsten Carbide V Vorm Pcb Graveren Bit 10_15_2.jpg
Het complexere werk doen graveurs ook niet met 1 freesje, maar beginnen met een dikkere frees voor te frezen en werken dan in een paar stappen naar de scherpe binnen hoeken toe. Dan is een goede lengte correctie / meting van de opvolgende freesjes wel noodzakelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Beste graveerstift voor oppervlakte graveren

Bericht door assink »

wel het goede plexiglas? Gegoten in plaats van geextrudeerd, meende dat dit ook behoorlijk verschil maakt?
Plaats reactie