ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
mhvandertol
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2023 22:56
Locatie: Ede
Contacteer:

ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door mhvandertol »

Beste allen, ik wil graag mijn chinese 1530 ATC CNC machine (bedgrootte 1.5 bij 3 meter) ombouwen naar een Eding760 controller inclusief de ATC.

Ik heb bestaande threads bekeken maar vind niet echt een passende. Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,

Max
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door serum »

Welkom. Je geeft erg weinig info om je een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven.

Servomotoren? Kunnen die op step/dir? ben toevallig zelf bezig met een dergelijk kaart om mijn kleinere machine met ATC om te bouwen. Mijn 1530 werkt nog met een andere controller, Misschien in de toekomst naar Eding, ben er verder goed over te spreken over de afgelopen 12 jaar van gebruik. Bij eding zitten standaard wat macro's waar je een ATC mee kan laten werken. Geen idee hoe je macro-kungfu is.

Heeft de jouwe een inline of een carousel ATC? Je moet ook iets doen met een stofkap input, tool sensor signalen om ellende bij het wisselen te voorkomen. Die uitgangen kan je allemaal rechstreeks aan de 760 knopen en er voorwaarden aan hangen (net als een IR gordijn oid).

Jacala, een gebruiker hier, eigenaar van Samosa heeft diverse grote machine omgebouwd naar deze kaart.

Als je vacuumtafel elektro gestuurde sluiters heeft kan je die ook rechstreeks aansturen met Eding en wordt je actieve vacuumzone gedicteerd door de positie van de spindel tav het bed.

Ook kan het tandemhomen erg handig zijn bij een dergelijk formaat machine. Ik heb de mijne nauwkeurig haaks kunnen stellen zonder, maar weet uit ervaring dat de gewenste nauwkeurigheid omgekeerd evenredig met de te investeren tijd in het kwadraat is..

En een USB camera is ook verrekte handig voor het rap x/y nullen van een werkstuk leert ervaring.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door P1-Engineering »

Je kan contact opnemen met Sorotec of je hun macro mag kopen en evt. bijbehorende schema's.
Als het een productie machine is komt er behoorlijk wat bij kijken om dit betrouwbaar te implementeren.
Je moet dan alsnog redelijk handig zijn en een goede basiskennis hebben om alles op te bouwen.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door Jacala »

Hoi!
Toevallig ben ik nu met een 2040 model bezig.

Het is goed te doen onder enkele voorwaarden: je hebt een degelijke basiskennis van Electronica. En dan niet van zelf printen ontwerpen maar gewoon van handleidingen doornemen en begrijpen hoe je het ene kastje (servodrive, inverter etc) aansluit op het andere printje(eding).

Het in een week goed te doen om een machine van a tot z om te bouwen. Ik praat dan wel over een liniaire toolwisselaar.

Veiligheden zoals infraroodscherm, rotatiesensor (en dus geen handmatige toolwissel toegetaan bij 18k rpm ;), error signalen van servodrivers, etc zijn dan aangesloten.

Ik kan je mijn excel met bedrading wel mailen als je wilt en mijn macro en ini bestanden van eding.

Ondertussen is er wel een verbeterde versie van de atc macro maar die moet nog getest worden, gaan we op de nieuwe machine doen.

Succes met je ombouw!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
mhvandertol
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2023 22:56
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door mhvandertol »

Bedankt voor jullie reactie.

Ik was inderdaad wat kort in mijn omschrijving.

Er zit nu een NK105 controller in maar die is helemaal niet te benaderen, aan te passen, uit te breiden etc. Ik heb al ervaring met de EdingCNC720, die had ik in mijn zelfgebouwde machine zitten (ben een ouderwetse mts-E man). De hardware zal me dus wel lukken maar die software he... en de machine zou in een week weer volledig moeten lopen. Dat vergt natuurlijk veel voorbereiding. De ATC heeft 12 posities en is op lijn aan het eind van het bed.
IMG_2587.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door Jacala »

Hoi!

Ik gebruik altijd de I720 vanwege de 400Hz waarop hij kan werken.

Welk merk Servos zitten er in?

Wellicht kun je een keer langs komen. Kun je zien hoe wij het gedaan hebben.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
exester
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2017 20:05

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door exester »

Dag Max,
Ik dacht dat ik je al alle info gegeven had maar je vond alles te duur en kon het zelf wel.
Maar nu zie ik dat je bij iedereen info vandaan probeert te peuteren, dat is niet zelf doen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door serum »

Bijzondere eerste post. Gezien je reactie vermoed ik dat je er al wat tijd in hebt zitten;

Geen idee wat er speelt, maar bel elkaar anders gewoon even.

Dit is een forum waar iedereen zijn vragen op mag stellen. Informatie verschaffen we hier (doorgaans) gratis. Ook aan beginners. Hulp kan je hier eigenlijk uit alle hoeken wel verwachten.

Een machine ombouwen is een tijdsintensieve taak en doe je zonder kennis van zaken niet in een paar dagen. Maar als je doorzettingsvermogen en een gezonde dosis inzicht (en wat hints in de goede richting) moet het lukken.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door Jacala »

exester schreef: 12 jan 2023 20:51 Dag Max,
Ik dacht dat ik je al alle info gegeven had maar je vond alles te duur en kon het zelf wel.
Maar nu zie ik dat je bij iedereen info vandaan probeert te peuteren, dat is niet zelf doen.
Dus jij hebt nooit van de juf op school wat geleerd maar alles zelf uitgevonden? Ik ben heel benieuwd hoe je dat allemaal hebt gedaan, een grote jongen worden zonder overal van mensen te leren en te ontwikkelen ;) Heb je je rijbewijs zelf gehaald of heeft de rijinstructeur dat voor je gedaan?

Informatie inwinnen en jezelf laten inlichten door diverse partijen is juist heel verstandig, ontwikkel je een breed beeld van het project en kun je uiteindelijk kiezen wat het beste bij je past.

Max is gisteravond op bezoek geweest, met Rob er bij heb ik mijn machines, atc macro's en bedrading laten zien. Biertje er bij en uitleg geven van hoe ik het heb gedaan en hoe ik mijn werkmethode heb aangepast de afgelopen jaren.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door skillalot »

Deze kast heb ik een tijdje terug voor een klant gemaakt, ook ombouw naar Edingcnc met wisselaar. Eding 760 CPU voor gebruikt, met draadloze pendant en 22" touchscreen pc. Onderin zitten nog twee ventilators, en de rondjes in het midden druk je er uit en zit een slang door waar de kabels doorheen lopen.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ombouwen chinese 1530ATC naar EdingCNC

Bericht door serum »

Ziet er keurig uit!
Plaats reactie