nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door harry321 »

hoi,

had nieuwe keerringen NBR 38x62x8mm BASL en 50x80x13mm BASL gemonteerd op de AI fr1 freesspindel, maar viel direct op dat het boeltje wel erg zwaar liep daarna.
toen onbelast getest op 1600 rpm, na 5 minuten al 40graden en na 30 minuten gestopt want 80 graden.
dit zijn m.i.zeer zorgelijke temperaturen.

voor montage heb ik de loopvlakken waar de keerringen contact maken nog extra gepolijst, en tijdens montage voldoende olie op de loopvlakken en op de keerringen om een droge start te voorkomen.
de keerringen hebben de binnenmaten van 38mm en de grote is 50mm binnendiameter, mijn spindel is exact 50.02mm en de kleine ring waarop de kleine keerring loopt is exact 38.05mm.

ik heb later de boel ZONDER keerringen onbelast proef gedraaid en na 2 uur zat ik op 30 graden.

wat gaat hier nou fout ?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door MeMoRy »

Heb je wel de juiste maten?
Zijn het originele onderdelen? (Of AliExpress kopieën?)
Is polijsten wel handig geweest? Waarom heb je ze niet gewoon as-is gemonteerd?

Verder heb ik hier niet heel veel verstand van hoor, probeer gewoon mee te denken.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door harry321 »

MeMoRy schreef: 03 jan 2023 16:20 Heb je wel de juiste maten?
denk het wel, m.i. hoort een 50mm binnendiameter keerring op een 50mm as/loopvlak ?
Zijn het originele onderdelen? (Of AliExpress kopieën?)
geen ali, nl webshop, maar die kan ze ook van de chinees ingekocht hebben.
Is polijsten wel handig geweest? Waarom heb je ze niet gewoon as-is gemonteerd?
polijsten heb ik gedaan om eventuele onregelmatigheden/bramen/groeven te verwijderen voor een langer behoud van de keerring.

bedankt voor het meedenken. :P
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar je gebruikt hoek contact lagers, en moet de boel uit elkaar halen om die keerringen te demonteren lijkt me.
Als je dan weer monteert, kun je net iets minder voorspanning er op zetten denk ik, of is dat uitgesloten?

Hoe is je lageropstelling? Gaat de voorspanning minder of meer worden als de as warm wordt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door harry321 »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2023 16:40 Maar je gebruikt hoek contact lagers, en moet de boel uit elkaar halen om die keerringen te demonteren lijkt me.
Als je dan weer monteert, kun je net iets minder voorspanning er op zetten denk ik, of is dat uitgesloten?

Hoe is je lageropstelling? Gaat de voorspanning minder of meer worden als de as warm wordt?
in de bestaande spindel zitten kegellagers, geen hoekcontactlagers, maar die zijn sowieso niet het probleem.
het gaat dus niet om de lagers, het zijn de keerringen die ontzettend veel warmte veroorzaken.
zoals eerder beschreven, met keerringen proefdraaien onbelast binnen 30 minuten de boel op 80 graden, zonder keerringen na 2 uur nog steeds handwarm/30 graden.
lang verhaal kort, het probleem ligt bij de keerringen OF het loopvlak waar de keerringen op draaien.
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door nieles »

heb je de oude keerringen nog?

zien deze er precies het zelfde uit qua kenmerken? wel/geen veerring op het de seal? wel/geen stofafdichting?

misschien zit daar het verschil
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door harry321 »

nieles schreef: 03 jan 2023 17:52 heb je de oude keerringen nog?

zien deze er precies het zelfde uit qua kenmerken? wel/geen veerring op het de seal? wel/geen stofafdichting?

misschien zit daar het verschil
het waren wel heel oude keerringen, weliswaar misschien nog de originele.
maar betreffende constructie ongeveer hetzelfde, enkel de nieuwe heeft een stoflip, maar of dat de stoflip nou het enorme verschil gaat maken betreffende wrijving/hitte veroorzaken ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door bartL »

Grote kans dat dit gewoon komt door wrijving van de stoflip op de as. Heb je al geprobeerd om de lip in te vetten bij montage, zomaar kans dat dit aanzienlijk helpt.
Overigens wordt de keerring echt niet zenuwachtig van de temperaturen die je noemt dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door harry321 »

bartL schreef: 03 jan 2023 18:22 Grote kans dat dit gewoon komt door wrijving van de stoflip op de as. Heb je al geprobeerd om de lip in te vetten bij montage, zomaar kans dat dit aanzienlijk helpt.
veel olie gebruikt bij montage, en zelfs bij 2e keer monteren met vet als buffer tussen de stoflip en de basislip, beide keren heeft geen verschil kunnen maken.
Overigens wordt de keerring echt niet zenuwachtig van de temperaturen die je noemt dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
ja, maar ik word wel zenuwachtig, 80 graden is gemeten op de spindel zelf en uiteindelijk ging ook de behuizing richting de 80 graden, plus dat ik gestopt ben na 80 graden want het steeg nog steeds door.
ik denk dat de lagers en de spindel zelf het uiteindelijk ook niet leuk gaan vinden plus dat de hele zooi//spindel met zulke temperaturen extreem gaat uitzetten en weer krimpen bij afkoeling,.
bv, de trekstang strak aangedraaid als die nog koud is, gaat die los zitten bij 80 graden want ook de trekstang wordt langer met dergelijke temperaturen.
dus reden genoeg voor mij om zenuwachtig te worden van deze temperaturen.
btw, kan me niet voorstellen dat de stoflip de grote boosdoener is, die heeft veel minder druk en wrijvingsoppervlak, maar ik hoor het graag van ervaringsdeskundigen als ik het verkeerd zie...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door Bjornski1976 »

Op grote rotor assen maakte we gebruik van teflon met brons stof afdichtingen die moesten inslijten. Dit om op de exacte maat te komen voor een zo goed mogelijke afdichting. Wij ervaarde altijd tijdens startups trillingen en verhoogde temperaturen. Een a twee uurtjes laten afkoelen en weer opstarten en zo 3 a 4 keer herhalen. Trillingen en temperaturen werden vanzelf minder. De boel moet wel even de kans krijgen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door harry321 »

Bjornski1976 schreef: 03 jan 2023 19:40 Op grote rotor assen maakte we gebruik van teflon met brons stof afdichtingen die moesten inslijten. Dit om op de exacte maat te komen voor een zo goed mogelijke afdichting. Wij ervaarde altijd tijdens startups trillingen en verhoogde temperaturen. Een a twee uurtjes laten afkoelen en weer opstarten en zo 3 a 4 keer herhalen. Trillingen en temperaturen werden vanzelf minder. De boel moet wel even de kans krijgen.
maar geld dat ook voor nbr (rubber) keerringen ? want dan moet ik het maar wat vaker in laten lopen/proef draaien, miss verdwijnt het probleem dan wel ?
MRS
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:10
Contacteer:

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door MRS »

Ook keerringen zijn er in verschillende voorspanningen.
Ik zou viton keerringen van SKF er in zetten.
Hebben veel minder weerstand op de as.
Stof keerzijde al helemaal.
Zijn verkrijgbaar bij Sanders in Wateringen.
Gaan ook veel langer mee dan NBR.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door MeMoRy »

harry321 schreef: 03 jan 2023 16:34
Is polijsten wel handig geweest? Waarom heb je ze niet gewoon as-is gemonteerd?
polijsten heb ik gedaan om eventuele onregelmatigheden/bramen/groeven te verwijderen voor een langer behoud van de keerring.
Nadeel van polijsten is dat de olie ook niet blijft plakken. Als het oppervlak echt helemaal glad is, glijdt/perst de olie gewoon weg. Dus ontbramen ok, maar polijsten is misschien te ver. Maar ik weet niet of dat hier de oorzaak is.

Maar zaten er al ringen in? Waren die misschien van een ander materiaal? rubber is bijvoorbeeld niet het beste lagermateriaal, zeg maar.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: nieuwe keerringgen veroorzaken veel hitte

Bericht door harry321 »

iedereen bedankt voor de input !
ik ga het anders oplossen, de keerringen zijn geen must, ik ga de kegellagers met vet "vullen" en dan heb ik geen oliekeerringen nodig.
wel ga ik een soort van afscherming maken dat het lager beschermt tegen spanen/stof en whatever en dat het vet binnen blijft.
dat kan bv gewoon een oude keerring zijn die dusdanig versleten is dat ie minimaal contact maakt met het loopvlak of ik ga zelf een "keerring" maken van een schijf met vilt of leer, regelmatig met een drup olie dat rondom tegen het loopvlak loopt, ik vermoed dat vilt of leer veel minder wrijving veroorzaakt, maar dat is een aanname op gevoel, de tijd zal het leren.

tot het volgende "probleem".
Plaats reactie