Goede stofafzuiging realiseren

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door Sven »

Ok, daar komen de vragen:

- Maak ik de kanalen voor de bovenafzuiging van de cirkelzaag

10 cm, wat gelijk is aan de aansluiting onderin, of moet het kleiner om de stroomsnelheid te handhaven? (daar zit juist een tegenstelling in heb ik begrepen)
De afzuiger is ook 10 cm.

- Qua kosten zal het niet veel uitmaken of ik de 2 afzuigers handhaaf (met betere filters) of een nieuwe centrale afzuiger koop en aansluit.
De grotere zal ook weer omhoog moeten zuigen.
P1-Engineering schreef: 10 jan 2023 21:29 En zou mijn longen nooit toevertrouwen aan HBM kwaliteit.
Ik heb hun filter dan ook niet gekocht...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door harry321 »

mher schreef: 10 jan 2023 14:03
harry321 schreef: 10 jan 2023 13:43 ik ben tegen recirculatie !

alle stofzakkenfabrikanten claimen 99.90% stof af te vangen, raad eens wat die 0.10% is ? juist, de meeste kleinste en dus schadelijkste fijnstof die je maar kan bedenken ! weliswaar veel minder stof maar de stof die WEL overblijft is vele malen schadelijker.

als je echt veilig de stof wil afvangen gebruik een goede standaard stofafzuiging, maar voer die gefilterde lucht af naar buiten.
hoef je je niet druk te maken over "super" en vooral kostbare filters die wel 99.98% kunnen afvangen, en dus nog steeds 0.02% gevaarlijkste stof produceren.

moraal van mijn verhaal, groot stof is over het algemeen geen groot probleem voor de mens, daar hebben ze neusslijmvliezen en nog vele andere systemen voor aangeboren gekregen.
ultra fijnstof daarentegen is een serieus probleem.

alle systemen die recirculeren is een serieus risico.
Ik ben het in principe met je eens, het beste is om direct naar buiten af te voeren.
Hier kleven natuurlijk wel een aantal kanttekening aan.

Heb je een verwarmde werkplaats dan ben je ook je verwarmde lucht naar buiten aan het afvoeren. Geen ramp natuurlijk maar wel zonde.
Er moet ook ruimte zijn om dit daadwerkelijk te doen zonder andere omwonende ermee lastig te vallen. Op een industrie terrein is dit natuurlijk geen probleem, maar zit je werkplaats aan huis dan is dit wel iets om even rekening mee te houden.
ik was niet duidelijk genoeg, natuurlijk moet je WEL de lucht filteren voordat je hem de atmosfeer injaagt, hoeft alleen niet zo een super fijnstof filter te zijn, tis natuurlijk niet de bedoeling dat jouw omgeving buitenshuis met een dikke laag stof trakteert :lol:
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door mher »

Sven schreef: 11 jan 2023 11:46 Ok, daar komen de vragen:

- Maak ik de kanalen voor de bovenafzuiging van de cirkelzaag

10 cm, wat gelijk is aan de aansluiting onderin, of moet het kleiner om de stroomsnelheid te handhaven? (daar zit juist een tegenstelling in heb ik begrepen)
De afzuiger is ook 10 cm.

- Qua kosten zal het niet veel uitmaken of ik de 2 afzuigers handhaaf (met betere filters) of een nieuwe centrale afzuiger koop en aansluit.
De grotere zal ook weer omhoog moeten zuigen.
Ik ben zelf niet zo'n fan van de 10cm aansluitingen die op apparaten zit ik ben van mening dat die veelal te klein is.
Maar dat even terzijde.

Ik zou persoonlijk de afzuiging boven het zaagblad niet veel kleiner maken. Ik vind de oplossing van de sharkguard redelijk mooi gedaan. Nu ben ik zelf toevallig bezig met iets soortgelijks ontwerpen voor mijn eigen zaag. Alleen ben ik van plan alles te 3d printen met een transparant filament. Zij raden zelfs een 10cm poort aan meen ik

https://www.thesharkguard.com
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door kawarider »

Transparant 3d printen? Ik ben benieuwd.

Sharkguard ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Het is me beetje onduidelijk hoe het vastzit. Goed na te maken van lexaan of zo. 80 of 100 mm aansluiting is voldoende. Centraal unit gaat dan al richting 160 mm.

Kijk bij de premium merken Sven. Altendorf en zo. Robland kan altijd nog. Kap van een Altendorf heb ik liggen. Kun je zo hebben. Blijft een arm ter bevestiging over.

Recirculeren? Strikt genomen beter van niet. Maar ja, het moet wel werkbaar blijven. Er zijn genoeg situaties waar je simpelweg niet naar buiten kunt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 11 jan 2023 18:30 Transparant 3d printen? Ik ben benieuwd.
Dit is PETG met een laagje epoxy, wanden zo'n 3 perimeters dik:

24635

De LEDs en draden onder het kapje zijn goed zichtbaar. Opzich is het zo ook goed genoeg voor een zaag-kap; je ziet wel wat er gebeurt.

Ik heb verder ook niet mijn best gedaan om het glashelderder te krijgen dan dit want niet nodig, maar ik vermoed dat als je de laagopbouw glad schuurt en de boel voorziet van een laagje transparante lak dat het PETG aardig goed doorzichtig word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door kawarider »

https://youtube.com/shorts/T0OXMNqfHfM?feature=share

Zie hier het resultaat van hbm overdrukunitjes. Verdere uitleg niet nodig lijkt me.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door Bjornski1976 »

In mijn zoektocht naar een goede co2 meter kwam ik deze tegen en vond het wel de moeite waard om hier te vermelden.

https://www.amazon.de/AWAIR-Luftqualit% ... B08VWQBPRD

Deze doet ook temperatuur, vluchtigestoffen en fijnstof maar ook co2. Is niet goedkoop naar dat komt door de ndir sensor voor het meten van de co2.

Weet je wel meteen alles van je ruimte waarin je werkt.

@kawarider mooi filmpje en mooie buiten unit.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door serum »

kawarider schreef: 19 jan 2023 10:47 https://youtube.com/shorts/T0OXMNqfHfM?feature=share

Zie hier het resultaat van hbm overdrukunitjes. Verdere uitleg niet nodig lijkt me.
Knappe Hebrock!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door kawarider »

Thanks mannen.

Ja die Hebrock kom ik vaak tegen de laatste tijd.
Plaats reactie