freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jobrandy
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2022 17:51

freesmachine

Bericht door Jobrandy »

Ik heb even en vraagje:
Ik gebruik een lineair as 20 mm ondersteund met glijlagers en mijn vraag is welk gewicht kunnen deze lagers dragen?

De y as 890 mm x 160 x 80 (10mm wanddikte) aluminium is ongeveer met motor (6Kg 2.2 Kw) rail schroefspindels,Z as etc 35 a 40 kg zwaar of is het beter daar steunwielen naast te plaatsen om de druk op te vangen..[img]
steunwielen-1.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: freesmachine

Bericht door cncjohn »

Wie durft
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: freesmachine

Bericht door benkr »

Ik weet niet of je een nieuwe machine aan het ontwerpen bent, of dat dit een bestaande situatie is, maar zo'n constructie met loopwielen heeft in mijn beleving echt heel veel nadelen t.o.v. de veel gebruikte lineaire blokgeleidingen.
In mijn beleving is speling iets wat gewoon bij dit soort geleiding hoort en stof en andere vervuiling zorgen er voor dat het nooit echt soepel loopt.

Ik heb vorig jaar bij Vevor een set 900 mm lange lineaire geleidingen plus KO spindel+moer+moerhouder+lagerblokken besteld voor nog geen 100 Euro incl. verzenden, voor dat geld ga je toch niet alle problemen van die loopwielen op je nek halen.

Ik kan de 900 mm geleidingen nu even niet zo snel vinden, maar hier de 700 mm versie:

https://www.vevor.nl/lineaire-geleidera ... 666c572d.7

Volgens de internationale website is de 900 mm uitvoering momenteel uitverkocht, maar die is wel goedkoper als er weer voorraad is denk ik:

https://www.vevor.com/linear-guide-rail ... 16b2767d.3
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: freesmachine

Bericht door Bjornski1976 »

Denk dat je voor de informatie van de glijlagers toch echt bij de leverancier moet zijn.

Het is ook afhankelijk van de lengte van de geleiders en of deze zijn voorzien kogellagers, hoeveel rijen of zijn het echt glijlagers, montage etc..

Alles wat je hieraan gaat toevoegen zal weinig brengen anders dan een rekening en ergenis met afstellen dan wel het niet gewenst resultaat. M.a.w. lekker doorgaan met wat je hebt en zien waar het eindigd.

Dit is een gevalletje van twee planken op elkaar leggen om een balk te krijgen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Jobrandy
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2022 17:51

Re: freesmachine

Bericht door Jobrandy »

Dank jullie wel voor de opmerkingen... ik heb lineaire geleiders 20mm met kogellager blokken maar wat ik mij afvroeg gezien dat het van die kleine kogeltjes zijn kan ik daar wel zo'n groot gewicht op zetten.. maar oke ik wilde wat van de druk weghalen maar wel de geleiders blijven gebruiken voor de stabiliteit.. maar ik begrijp dat dat een oplossing zoeken voor iets wat wellicht niet eens voorkomt.. we gaan het zien en dus gewoon doorbouwen aan een totaal nieuwe machine 150 x 75 cm werk oppervlak..Afbeelding
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: freesmachine

Bericht door FreesKever »

Het lijkt er op dat je die railzen al hebt. Jammer...

Die assen met ondersteuning zijn minder slecht dan de assen zonder ondersteuning, dus dat is al wel een voordeel.

SBR20 is ook al steviger dan de meer gebruikelijke SBR16, maar het is nog steeds geen goede keuze.
Die ronde assen zijn simpelweg helemaal geen goede oplossing meer, en dat is omdat de vierkante railzen beter en goedkoper zijn.

Een SBR20 heeft een dynamisch draaggetal van 883N (dus iets van 80kg)

Een MGN15H heeft een dynamisch draaggetal van on. 6.2kN (dus 600kg) en heeft dezelfde prijs of is goedkoper dan de SBR20.
(Koop altijd de "H" blokken, de kortere "C" variant heeft een aanzienlijk lager draaggetal, en wat prijs betreft scheelt het niet veel.

De reden dat hij goedkoper is, is omdat er minder staal in zit. (Kwaliteits) Staal, en het bewerken daarvan kost geld. Verzendkosten van zwaar spul loopt ook snel op.

De reden dat het beter is, is omdat je bij SBR punt kontact hebt van bolle kogels op bolle rails. Bij MGN heb je bolle kogels in een holle geleiding, en krachten worden daardoor veel beter verdeeld.

Die draaggetallen op sites van goedkope chinees kloon spul wordt vaak rechtstreeks gekopieerd uit de Hiwin katalogus. Ik denk dat je al blij mag zijn als de helf of een kwart gehaald wordt, maar je kunt er nog steeds een leuke CNC machine mee bouwen.

MGN15 is de grootste uit deze reeks. Je kunt ook nog naar MGN12 of kleiner gaan. Voor een grotere machine is het al snel verstandiger naar de HGR railzen met 4 rijen kogels te gaan. Een complete set (6 railzen (400, 700 1000mm) 3 kogelomloop spindels (1605) compleet met alle lagerblokken enzo is al te koop voor EUR400. (Koop er wel ook voor een paar tientjes hoekkontakt lagers bij, want er zitten waarschijnlijk standaard groefkogellagers in de goedkope lagerblokken voor de kogelomloopspindels.
Jobrandy
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2022 17:51

Re: freesmachine

Bericht door Jobrandy »

Deze zag ik bij Vevor.nl dit is wellicht een betere keuze voor de x as ook gezien de lengte..

2X Lineaire Rails HGR20-1500mm 4X Blokken Kogelomloopspindel RM1605-1500mm BF12/BK12CNC Set 149,00€

RM1605 deze zou ik vervangen voor een 2005 set

Ik ga het allemaal zien eerst komende week het aluminium ophalen en bewerken zodat het allemaal goed past en recht en haaks is daarna kan de hele boel geanodiseerd worden..

Grtzz
Eddy
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: freesmachine

Bericht door benkr »

Is het geen idee om eerst hier je ontwerp eens te tonen?
Je zult er versteld van staan wat wij allemaal aan echt nodige verbeteringen weten op te noemen.
Waarom? Omdat wij al één of meerdere machines hebben gebouwd en daar heel veel van hebben geleerd, probeer die eerste 2 of 3 pogingen over te slaan.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 908
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: freesmachine

Bericht door joopbos »

benkr schreef: 08 jan 2023 15:24 Is het geen idee om eerst hier je ontwerp eens te tonen?
Je zult er versteld van staan wat wij allemaal aan echt nodige verbeteringen weten op te noemen.
Waarom? Omdat wij al één of meerdere machines hebben gebouwd en daar heel veel van hebben geleerd, probeer die eerste 2 of 3 pogingen over te slaan.
Ik ben het wel een beetje met Ben eens. Maar zelfgemaakte fouten geven meer inzicht waarom het niet ging. Een fout gemaakt product in de handen hebben geeft meer persoonlijk inzicht dan een verhaal. Een variatie van werkend leren, zelffoutenmakend leren. Natuurlijk wel de ervaringen van anderen tot je nemen.
Laatst gewijzigd door joopbos op 09 jan 2023 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jobrandy
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2022 17:51

Re: freesmachine

Bericht door Jobrandy »

Ik heb wat ervaring opgedaan in 2012 toen ik ook een machine heb gebouwd maar omdat ik absoluut niet kon tekenen heb ik het aan een ander verkocht. hier kun je wat zien https://www.facebook.com/eddysfrees nu ik mijn bedrijf ben gestopt heb ik weer tijd en zin om een nieuwe te maken met als doel een gitaar te maken en nog wat andere dingen zoals speelgoed voor kids. Ik ben elektronica-mechanisch ontwerper geweest maar op een ander gebied. Het is dus weer een uitdaging om zo'n grote machine te maken. de vorige was 60 x 40 x 10 cm werkbereik en hij deed wat hem werd opgedragen.. (met files van iemand anders om te testen)
Jobrandy
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2022 17:51

Re: freesmachine

Bericht door Jobrandy »

Even een foto van de vorige machine.. 2012

Afbeelding
Jobrandy
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2022 17:51

Re: freesmachine

Bericht door Jobrandy »

De hout test heb ik nu afgesloten en ga over op een aluminum versie met de ervaring die ik opgedaan heb en de suggesties van leden om het te veranderen..
nu eindelijk ik meer tijd heb om er aan te gaan werken loop ik toch tegen een groot problem aan Ik ben geen tekenaar en snap niks van 3D tekenen laat staan het omzetten naar cadcam en machine instructies..
Dus toch maar besloten om een copyfrees te maken die aan de hand van een mal het product maakt ..
het is voor mij te moeilijk om het tekenen in .v. autocad een 3 d tekening te maken.

Het ontwerp van de machine wordt dus wat eenvoudiger en daar ben ik nu mee bezig met in het achterhoofd toch een cnc machine die aangesy=tuurd kan worden via de computer maar nu doe ik het met de hand totdat ik kan tekenen ( als ik het ooit onder de knie kan krijgen)
maar ik vind de bouw van zo'n machine al heel leuk om te doen.. voor mij is het de reis of ik het kan.. de vorige heb ik leuk verkocht aan iemand in België die wel wist hoe het moest.. zal wel wat foto's plaatsen hoe het er uit gaat zien..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Het 3D tekenen heb ik ook jaren laten liggen. Het is ook niet gemakkelijk geweest. Maar na zo'n 3 maanden zuchten en vloeken ging het tekenen met FreeCad toch. Nu, 18 maanden later, vindt ik het jammer dat ik het niet eerder opgepakt heb.

Ook ik ben begonnen met de bouw van een freesmachine https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=22111
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het leren van 3D tekenen is even een horde om te nemen, maar.. als je die horde eenmaal voorbij bent..

Toen ik hier lid werd, was mijn CNC machine nog in aanbouw, ik wist NIETS van electro(nica), maar ik heb hier veel bij geleerd..
3D leren tekenen heeft nog een ander voordeel.. omdat ik het toen zelf allemaal uitgeplozen heb met een studentenversie Solidworks, en later Inventor, heb ik het pad geëffend naar een functie als Engineer.. ik heb 2 jaar op de Tekenkamer gewerkt, en daarna nog wat functies bekleedt waarbij 3D tekenen een must was..never had one lesson.. maar door mijn zelf opgedane ervaring kon ik de collega's die nog op Cursus zaten op sleeptouw nemen..

Maar. zelfs als je je machine in 2D zou ontwerpen, dan kan dat ook prima.. bedenk dat 3D tekenen iets is van de afgelopen 25 jaar, en dat men voor die tijd alles in 2D deed.. zelfs nog op de plank.. Voor ik de beschikking had over AutoKlad, heb ik ook de nodige ontwerpen gemaakt voor onderdelen van mijn MiniBike, op de plank.. moeilijk?.. ja..soms wel.. omdat je niet even op je scherm kan turen of je overal vrijloop hebt.. en dat is wel handig als je een Hydraulische remtang aan het ontwerpen bent.. maar dat is me "gewoon op de plank" gelukt..
Plaats reactie