Tap kop:

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Tap kop:

Bericht door hfjbuis »

Ik heb al jaren het maken van een onderstaande tap adapter op het lijstje staan. Ik vind het een mooi ontwerp, maar verbaas mij dat ik ze nergens tegen kom. Een andere manier van klemmen zou de techniek zijn waarmee adereindhulzen gekrompen worden. Dat lijkt mij ook redelijk goed te maken. Ik weet dat er tap adapters zijn met een slipkoppeling (GT24 of zo) maar die zijn te duur in aanschaf.
Graag jullie mening.

Bron: http://mikesworkshop.weebly.com/improve ... -taps.html
Tapkop.jpg
Tapkop.jpg (15.86 KiB) 905 keer bekeken
There are only 2 limits, the sky and your imagination
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tap kop:

Bericht door skillalot »

Zoek je iets voor in de accuboormachine zodat ze niet slippen? Ik heb ooit op AliExpress een setje gekocht voor 10 euro ofzo, met aan de ene kant een zeskant bit en aan de andere kant een vierkant gat om een tap in te steken. Was M3 tot M10 ofzo dacht ik
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Tap kop:

Bericht door staandeklok »

Ik zou liever voor de Bilz tappotjes gaan, eventueel met slipkoppeling. De 1 serie loopt t/m 10 mm tap en de 2 serie van 12 tot 20 mm.
De tappen worden goed vast gehouden en bieden door ingebouwde toleranties goede uitricht mogelijkheden en lengtecompensatie.
Ik ben zeker niet voor strak ingespannen tappen in het kleinere segment, omdat deze sneller tot breuk leiden.
Bilz tappotjes met instelbare slipkoppeling, heb ik een aantal voor de kleinere maten.
Ik heb zowel voor de freesbank als ook voor de draaibanken een adapter, waar de tappotjes in kunnen.

Nieuw kopen is duur, maar ik heb onlangs nog een aantal serie 2 tappotjes via Marktplaats gekocht voor zeer acceptabele prijs.
Ze worden regelmatig aangeboden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tap kop:

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 26 jan 2023 20:02 Ik weet dat er tap adapters zijn met een slipkoppeling (GT24 of zo) maar die zijn te duur in aanschaf.
Graag jullie mening.
Welke maten wil je tappen?
T/m M16 heb je voldoende aan GT12, op Ali te koop voor €15 per stuk. Voor NL taps heb je de DIN versie nodig.
Heb je alleen nog bijbehorende tang nodig om het moment goed te zetten en de opname.
En M3-M12 7 stuks voor €88.-

https://nl.aliexpress.com/item/1005004568752266.html
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tap kop:

Bericht door hfjbuis »

staandeklok schreef: 26 jan 2023 21:48 Ik zou liever voor de Bilz tappotjes gaan, eventueel met slipkoppeling.
Die vind ik te duur voor de hobby omdat je voor elke maat tap een ander potje nodig hebt. Bovendien is van een deel van mijn tappen de maatvoering totaal niet conform een of andere norm.
staandeklok schreef: 26 jan 2023 21:48 Ik ben zeker niet voor strak ingespannen tappen in het kleinere segment, omdat deze sneller tot breuk leiden.
Op de freesmachine span ik kleinere tappen (M3 en kleiner) op met een geleiding en tap handmatig de rest gaat met de spindel motor. Op de draaibank tap ik eigenlijk alles met rigid tapping.
skillalot schreef: 26 jan 2023 21:32 Zoek je iets voor in de accuboormachine zodat ze niet slippen?
Ik heb nu voor veel tappen zeskant houders waarin de tappen gefixeerd zijn. Soms gekrompen, gesoldeerd, gelijmd of alleen maar geschroefd. Die gaan in de boorkop en slippen niet.
Daarnaast gebruik ik spiraal boor/tap bitjes voor in de boormachine met een zeskant op het einde. Voor blinde gaten slijp ik draai het boorgedeelte vanaf. Dat vindt ik wel de mooiste oplossing omdat het goed werkt, goedkoop is en voor alle hobby draaiers/freezers toepasbaar is.

Voor de machine tappen heb ik een tap kop gemaakt die werkt met één schroefje voor de fixatie en per tap een passend gemaakt busje voor de uitlijning. Dat schroefje werkt prima maar ik vind de voorgestelde kleminrichting mooier en steviger. Daarom wil ik deze gebruiken samen met de busjes. N.b. de machine tappen zijn net iets langer en gebruik ik daar waar de andere tappen te kort zijn.
skillalot schreef: 26 jan 2023 21:32 Zoek je iets voor in de accuboormachine?
Voor radiaal en axiaal tappen heb ik gisteren een taphouder gemaakt voor in de tool post (stelt niet veel voor, video komt nog). Daarbij gebruik ik een accuboormachine met slipkoppeling. Ik denk/hoop straks een lijstje te hebben met voor elke tap (maat) een stand van de slipkoppeling. Ik heb er nog veel te weinig mee getapt om te beoordelen of het gaat werken. Als die slipkoppeling goed werkt, ga ik van een gesloopte accuboormachine de slipkoppeling gebruiken om op de freesmachine te zetten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tap kop:

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 26 jan 2023 23:11 Welke maten wil je tappen?
T/m M16 heb je voldoende aan GT12, op Ali te koop voor €15 per stuk. Voor NL taps heb je de DIN versie nodig.
Heb je alleen nog bijbehorende tang nodig om het moment goed te zetten en de opname.
En M3-M12 7 stuks voor €88.-
Dat vind ik voor hobby te duur en de maatvoering van veel van mijn tappen voldoen niet aan een of andere norm. Dat krijg je met merkloze tappen van Aldi, Lidl, HBM, Ali. Ik ben inmiddels wel zover dat, m.u.v. de boor/tap bitjes, ik geen merkloze tappen meer koop. Misschien dat ik dan toch nog een keer ook de overstap naar echte tap houders ga maken.
Op de draaibank kan ik niet verder dan M10 en op de freesmachine houdt het bij M8 al op.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tap kop:

Bericht door DaBit »

Teng Tools tapkopjes doen de truuk voor mij meestal wel aardig. De gemiddelde CNCZoner zal er z'n neus wel voor ophalen, maar ik kan er prima m'n ding mee doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tap kop:

Bericht door hfjbuis »

Om te klemmen, doen ze het zeker. Ik heb één zo'n ding (Aldi) en die klemt eigenlijk alleen M4 goed.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Tap kop:

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 26 jan 2023 23:58 Teng Tools tapkopjes doen de truuk voor mij meestal wel aardig. De gemiddelde CNCZoner zal er z'n neus wel voor ophalen, maar ik kan er prima m'n ding mee doen.
Teng Tools is best wel goed spul. Heb je linkje van tapkopjes?
Ik ben niet altijd even voorzichtig met gereedschap. Soms is er wel eens een stuk pijp van een meter nodig om de sleutel te verlengen om de zooi los te krijgen .
En dat gaat met Teng eigenlijk altijd goed. nog maar een paar dingen terug hoeven brengen, en dan krijg je gewoon een nieuwe.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tap kop:

Bericht door DaBit »

Oh, ik bedoel ook niet dat Tengtools geen goed spul is. Ik vind het wel prima. Ik bedoelde meer dat de tapkopjes gemaakt zijn om op je 1/4" rateltje of accuboormachientje gebruikt te worden, het zijn geen micrometer-precieze gereedschapjes bedoeld om op een CNC-machine gebruikt te worden. Maar bij mij doen ze de truuk prima.

Hier een gegoogeld linkje naar eentje:
https://shop.smitmaassluis.nl/handgeree ... g167490309

Ze zijn er in verschillende maten die elk een bereik aan tapjes afdekken.

(en als ik die prijs in die link zo zie zijn ze ook achterlijk duur geworden; ik betaalde ooit een kwart van dat bedrag. Nouja, wat niet tegenwoordig..)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tap kop:

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 26 jan 2023 23:40 Dat vind ik voor hobby te duur
Er zit een koppel slipmoment op voor dat geld.
1 Dormer tap die niet breekt en je hebt hem er al uit maar ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tap kop:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grappig, ik heb ooit zo'n constructie moeten maken als vijl werkstukje, toen noemden ze het een kwadratisch diafragma.
Komt allemaal best critisch, als er iets niet zuiver haaks of 45 graden is, loopt het hele ding niet, of zit er een lichtspleet.
2023-01-27 09_21_01-Window.jpg
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tap kop:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... VEEALw_wcB

frees je hier aan het uiteinde toch driekantjes aan die in de boorkop passen, of 1/4" vier of zeskantje. Maar net hoe je het wilt gebruiken.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-e ... VEEALw_wcB
En deze kun je waarschijnlijk ook wel omtoveren tot een 'tengtool' achtige kop.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tap kop:

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 jan 2023 09:26 Grappig, ik heb ooit zo'n constructie moeten maken als vijl werkstukje, toen noemden ze het een kwadratisch diafragma.
Komt allemaal best critisch, als er iets niet zuiver haaks of 45 graden is, loopt het hele ding niet, of zit er een lichtspleet.
2023-01-27 09_21_01-Window.jpg
Jouw ontwerp heeft één langer bekken. Daarmee hoef je in 2 andere bekken geen sleuven te frezen om een uitsparing te maken voor de schroef. Als het moeilijk is om te maken, dan is dit geen goed voorbeeld project. Ik moet er nog eens over nadenken.

Ik heb een 6 kant tap kop gemaakt maar die zeskant heeft te veel speling. Nu moet ik de tap met de hand positioneren anders prik ik hem naast het gat. Tappen moet, m.u.v. het gat axiaal in het midden, toch met de hand (accu boor) gebeuren. Daarmee is het niet z'n groot probleem, maar desalniettemin, ongewenst. Een goede uitlijning van de tap is voor mij belangrijk. Een andere zeskant houder uit een metabo bit set heeft minder speling. Ik zal daar een houder voor maken en dan kijken hoe dat in de praktijk bevalt.

Het tappen m.b.v. de slipkoppeling op de accuboormachine gaat voorlopig goed. Nog eens 12 m3 gaatjes getapt (radiaal en axiaal) en nog geen probleem gehad.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie