Emcoturn 240

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ook een T1 en draai al jaren probleemloos productie met de machine, lees bovenstaande topic maar even.
dat was geen vraag op mijn antwoord..
Jij werkt met een USB-convertor, en of dat werkt, hangt blijkbaar erg van de gebruikte chipset af..
Waarom zou je het via USB proberen, als je nog niet eens weet of de RS232 goed werkt?
de beste manier is gewoon een kabeltje solderen (beste methode, een 9 pins kopen voor de PC kant, en een Losse 25 Pins connector voor aan de mahchine, zo zit je niet met een hele bundel ongebruikte aders in je stekker en in je kabel...

http://www.smoregrava.net/CNC/EMCOtroni ... amming.pdf

in dit documentje staan de schema's en de communicatieinstellingen, het is gewoon een kwestie van de instellingen aan beide kanten (dus op de PC en op de Machine) gelijk zetten.. (2400 7 E 1)... meer dan dat is het niet.

Ik begrijp dat je een Laptopje hebt, ja.. die dingen hebben geen RS232 meer... Ik heb vroeger wel de communicatie met machines gedaan met een laptopje.. maar da's ook 16 jaar geleden.. en die Laptop was toen al een oud ding..
een tweedehands PCtje met een RS232 poort doet wonderen, coolterm erop.. en gaan...

(nou ben ik wel bezig met andere Terminal software.. maar da's nog niet af..bovendien moet ik daar ook even de keuze inzetten T1 of TM02

Afbeelding

En dan krijg je zoiets..
'k moet voor in de werkplaats ook nog een nieuwe PC neerzetten, omdat mijn huidige geen Windhoos 10 kan draaien (eigenlijk had ik Visual Studio op die PC moeten installeren.. maarja.. dat gaat ook niet.. te weinig geheugen..

Als je eenmaal weet hoe de code eruit moet zien.. dan klop je dat net zo makkelijk in Notepad++ in, en met een macrootje gooi je er de regelnummers in.. of de verplichte 2 spaties voor elke regel.. zo heb ik dat ook gedaan in het begin.. nu doe ik dat met dat programma EMCOterminal dat ik dus zelf aan het schrijven ben.. Daar klop ik nu de code in, en als ik het opsla, dan gooit ie er de regelnummers voor...

Het is uiteindelijk ook mijn bedoeling om de machine om te bouwen naar een moderne besturing... en wel EdingCNC, omdat mijn andere machines daar ook op draaien.. onder andere mijn EMCO compact 5 CNC

de EMCOturn 120 moet er dan zou uit komen te zien..

22616

en die oude besturingskast?..

23008

Daar past een Compact 5 in... :mrgreen:

Zodra ik een keer thuis ben, dan grabbel ik alle documentatie die ik heb even bij elkaar, en plemp ik hier even neer.. of.. misschien kan ik het wel in de Knowledgebase kwijt.. zodat iedereen het kan vinden..

In elk geval : Don't be afraid of the RS232, als het mij al lukt om een Psion 5 met een PC te laten praten in zelfgeschreven software zonder voorafgaande blootstelling aan C#, dan moet het ieder ander wel lukken om het via Coolterm of een ander Terminal programma aan de praat te krijgen.

(Eigenlijk wil ik Windows Hyperterminal terug!!)
Miko75
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2023 11:48

Re: Emcoturn 240

Bericht door Miko75 »

@Stephan, bedankt voor de link. Ik ga deze zeker doorlezen.
@ Arie, bedankt weer voor deze uitgebreide informatie. Ik heb een pc geregeld met 9 polige aansluiting die ik hopelijk deze week nog kan gaan inzetten. De onderdelen voor de kabel heb ik al compleet en het solderen ga ik doen als de nieuwe solderbout binnen is, hopelijk overmorgen.
Dus eerst aan de slag met de RS232 zodat ik ook zeker weet dat deze naar behoren functioneert.
Ik zie wel dat de schema’s in het document dat je linked er anders uitzien dan ik heb, dus daar ga ik me vanavond maar eens rustig in verdiepen.
Genoeg stof tot lezen weer,tnx👍🏼
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het is slim om bij het testen van de communicatie eerst een programma vanaf de machine naar de PC te sturen.
Dan heb je meteen een inzicht in hoe een programma moet worden opgesteld.

Bekijk je programma dan in Notepad++, een editor waarmee je ook de "niet afdrukbare tekens" zoals Spaties zichtbaar kan maken.. dan zie je tenmiste waar er nog spaties staan.
(zoals bijvoorbeeld achter het programmanummer.. als daar geen spatie staat.. dan krijg je geen bitje door de draad vanaf de PC naar de machine...don't ask how i know :mrgreen: )
Ook kun je in Notepad++ Syntaxmarkering aanbrengen.. , zodat je snel aan je code kan zien waar wat gebeurt.
Ik gebruik dit programma al anderhalve eeuwigheid..en ik zou me (bijna) geen raad weten zonder.. (bijna.. want er is een alternatief.. maar dan moet je wel C# kunnen schrijven.. en em zelf bouwen)

Ik weet eigenlijk nog niet hoe je je machine gaat programmeren.. "handwerk" of CAM.. zelf heb ik nog geen CAM gevonden die de Canned Cycles van EMCO kent.. en een draaiwerkstukje netjes kan indelen in deze Canned Cycles, dus schrijf ik de boel gewoon met de hand.. voordeel van die methode is, dat je veel kortere programma;s krijgt.. met een enkele G84 regel kun je langs of vlakdraaien.. tot de opgegeven coordinaten (de volgorde van X en Z bepaalt de bewerkingsrichting.. doe je eerst X en dan Z gaat ie langsdraaien, doe je eerst Z en dan X,dan gaat ie vlakken..
Stel je voor dat je van een As van ø80 een deel moet afdraaien naar ø20...snedediepte..2 mm, dan maakt een CAM Programma daar 15 keer een G01 voor aan.. naar je eindvlak in Z, en dan een G00 terug naar vrijloop in X, en een naar vrijloop in Z, om vervolgens naar de volgende diameter te gaan.., dan krijg je al snel 60 regels code in je cam... iets wat je met 1 regeltje in G84 kan doen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo.. Ik kom net van de Fysiotherapie.. even langs huis.. post oprapen en versturen.. welke post?
zie bijlage.. de Manual die ik heb van de T1 besturing.. weliswaar meer toegespitst op de EMCO Compact 6 CNC, maar een T1 is een T1..
Bijlagen
EMCO T1 -User and program manual for EMCO Compact 6 CNC.pdf
(4.77 MiB) 71 keer gedownload
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emcoturn 240

Bericht door hfjbuis »

Ben, Is de manual niet iets voor in de knowledgbase?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 07 feb 2023 19:36 Ben, Is de manual niet iets voor in de knowledgbase?
Ik heb daar ook al eens aan zitten denken.. alleen nog niets mee gedaan..
Vanmiddag ben ik even thuis geweest, om in elk geval deze Manual erop te zetten.. maar ik heb voor de TM02 nog de complete parameterlijst als PDF, kan em ook wel eens van de machine kopieren, en em digitaal uploaden.. dan heb ik een Programming Manual en een Operating manual en nog een documentje om je beitels op het werkstuk te meten en in te stellen.
Daarvoor moet een bepaalde parameter even aangepast worden.. ik heb dat in elk geval meteen gedaan.. dat scheelt me bakken werk..

24685

er zijn tenslotte nog heel wat van deze machientjes in omloop.. :mrgreen:
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Weet iemand hoe ik kan achterhalen welke SW versie er op de TM02 draaid?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

Misschien De Ridder?..
Toen ik mijn machine kocht werkte daar een expert op het gebied van de oude besturingen, maar die is inmiddels met pensioen..
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

inmiddels zelf gevonden.
na opstarten, refereren (in manual mode) komt het SW versie nummer
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emcoturn 240

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 07 feb 2023 19:36 Ben, Is de manual niet iets voor in de knowledgbase?
Staat er (nu) in.
Miko75
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2023 11:48

Re: Emcoturn 240

Bericht door Miko75 »

De nieuwe/oude laptop met de juiste connector is inmiddels binnen. Morgen de juiste programma’s erop en de kabel maken.
Het idee was om dmv CAM te gaan programmeren… ik heb een oud cam programma ergens geïsoleerd waar de Emco in staat, hopelijk ga ik deze aan de praat krijgen. Eerst maar alles in orde maken en dan alles proberen dat ik voor handen heb. De machine draait nu en volgende prio is connectie met de laptop tot stand brengen. Daarna weer verder kijken wat er mogelijk is. Ben in ieder geval heel veel wijzer geworden, waar ik jullie erg dankbaar voor ben!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

emcodeckel schreef: 08 feb 2023 20:54 inmiddels zelf gevonden.
na opstarten, refereren (in manual mode) komt het SW versie nummer
Afbeelding
Jij hebt er in elk geval al wel een moderner beeldscherm inzitten.. ik heb nog zo'n ouderwetsche deeltjesversneller in mijn TM02 zitten..
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

inmiddels is data transfer van Emco naar PC gelukt met de volgende kabel:
Afbeelding

Op de PC de volgende instelling gebruiken:
1200 baud (afhankelijk van welke instelling de EMCO heeft)
7 data bits
1 stop bit
Even parity
RTS/CTS handshake
FIFO uitzetten (of buffer heel laag)

Vanuit de EMCO data versturen staat netjes beschreven in de operating instructions boeken
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn EMCOturn 120 heeft de Communicatiesnelheid op 2400 Baud staan, als die van de T1 ook op 2400 kan, zie ik niet in waarom je 'm niet op 2400 zou zetten..

het spreekt natuurlijk voor zich dat je de instellingen aan weerszijden van de kabel identiek hebt staan, dus 7, E, 1, 2400
Dat moet gewoon gaan als je er tenminste geen 10 meter kabel tussen hebt. 1.5 a 2 meter is wel voldoende..
Plaats reactie