storing op arduino bij starten plasma snijder

Moderator: Moderators

mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

ik heb inmiddels afgeschermde kabels besteld (al had zelf maken me ook leuk geleken). Tevens een doos ferriet cips.

Is onderstaande isolator nog verstandig om de circuits tussen computer en CNC aansturing galvanisch te scheiden?

https://www.amazon.nl/ICQUANZX-ADUM4160 ... merReviews
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door benkr »

Geen idee, het zou kunnen helpen, maar je zult dan je uiterste best moeten gaan doen om die scheiding in stand te houden, dat valt denk ik erg tegen.
Wat ook zou kunnen is alle I/O dmv opto couplers scheiden, dat wil misschien ook wel helpen/
opto coupler pcb.JPG
Ze zijn er in 2, 4 en 8 kanalen uitvoering.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

Ik heb zo'n optocoupler bordje gemaakt voor de limitswitches. Werkt goed. De stepper drivers hebben zelf al een galvanisch scheiding tussen input en output. Alleen mijn Z-as aansturing is niet galvanisch gescheiden. Misschien dat ik die nog vervang door een wat knappere driver.
Ik heb ook een netspannings filter besteld.

De komende aanpassingen:

- De netspanning filteren dmv een EMI netfilter
- Alle bedrading vervangen door shielded kabels
- De mantels hiervan allemaal naar een centraal aardpunt op het frame
- De metalen behuizing van de elektronica ook naar dit centrale aardpunt
- PC en arduino galvanisch scheiden dmv een USB isolator
- ferrite clips op de step en dir kabels tussen controller en drivers
- Hoge kwaliteit, double shielded, double ferrite USB kabel gebruiken
- Z-as driver vervangen door eentje met galvanische scheiding

Volgende week hoop ik veel binnen te hebben en aanpassingen te kunnen maken.

Wordt vervolgd.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

Morgen komt een deel van de onderdelen en nieuwe bekabeling binnen. Ben benieuwd wat de installatie daarvan doet.

Iets dat ik niet helemaal begrijp is het volgende:

Alle afschermingen van de kabels bevestig ik stervormig, dus aan één kant op een centraal punt, aan de aarde. De voeding zit ook aan dit aardpunt, en zo ook een EMI filter op de binnenkomende netspanningslijn. Zo kan alle opgepikte storing wegvloeien naar de aarde.

Maar hoe zit het met de mantel van de USB kabel? Die zou ik ook aan het centrale aardpunt willen leggen. Maar als ik dat doe dan verbind ik feitelijk de gnd van de arduino met de aarde, omdat de USB terminal verbonden zit aan de gnd. Dit lijkt me juist niet de bedoeling. Enig idee?

Overigens herkent de computer de arduino niet meer als ik de USB isolator ertussen zet. Nu dan maar een kabel maken waarvan de 5V niet doorverbonden zit, maar enkel de 2 data draden en een common gnd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door Kjelt »

mauritswoudenberg schreef: 12 feb 2023 19:08 Maar hoe zit het met de mantel van de USB kabel? Die zou ik ook aan het centrale aardpunt willen leggen. Maar als ik dat doe dan verbind ik feitelijk de gnd van de arduino met de aarde, omdat de USB terminal verbonden zit aan de gnd. Dit lijkt me juist niet de bedoeling. Enig idee?
De aardmantel aan beide zijdes vlak voor de connector doorsnijden, klein stukje vh plastick vd kabel strippen en mantel terugvouwen, draadje aan de aardmantel solderen, aftapen om te isoleren.
Let op dat je wel eerst meet of de vier signalen te weten Vcc, D- , D+ en vooral GND na het doorsnijden nog wel verbonden zijn.
Wellicht dat een chinese fabrikant dacht te besparen door ipv vier draadjes er maar drie te gebruiken en de mantel als GND te misbruiken. Het zou niet mogen maar ben wel erger tegen gekomen.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

Vandaag al deze dingen gedaan:

- De netspanning filteren dmv een EMI netfilter
- Alle bedrading vervangen door shielded kabels
- De mantels hiervan allemaal naar een centraal aardpunt op het frame
- De metalen behuizing van de elektronica ook naar dit centrale aardpunt
- PC en arduino galvanisch scheiden dmv een USB isolator
- ferrite clips op de step en dir kabels tussen controller en drivers
- Hoge kwaliteit, double shielded, double ferrite USB kabel
- Z-as driver vervangen door eentje met galvanische scheiding
- De behuizing van de plasmabron gekoppeld aan het frame van de cnc

Nog steeds, zodra ik de plasmasnijder aanzet stopt het boeltje ermee. Frustrerend, maar ik wil nog niet opgeven.

- Wat kan ik nog proberen te veranderen in deze opstelling?
- En mocht het niet lukken, wat is een alternatief voor de arduino om gcode te interpreteren en de steppers aan te sturen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door skillalot »

Ik zou eens beginnen met wat foto's te plaatsen, dat maakt het een stuk makkelijker om commentaar te geven.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door zeeschuim »

hypertherm! Of gewoon bestellen bij tailosteel, zo'n Chinees ding is gewoon geschikt voor handmatig en verder niks. Of malletjes frezen met je cnc met een offset en die gebruiken om met de hand langs te snijden.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door assink »

Waar woon je maurits?
Heb hier een hypertherm powermax 600 waarmee je het zou kunnen proberen.
Deze is wel op krachtstroom, 40 ampere. Heb deze ooit gekocht voor hetzelfde doeleinde. Maar nog steeds niet mee over gekomen. :lol:

Pritec gebruikt jasic cnc plasmasnijders, dit schijnt ook goed te gaan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door Kjelt »

Plaats eens goede detailfotos van je kast zodat we zien wat je gedaan hebt.
Een paar richtlijnen, storingsgevoelige kabels zo dicht mogelijk langs de metalen geaarde kastwand plaatsen.
Kabels die grote stoorstromen transporteren zoals motor driver kabels zo kort mogelijk via de wand de kast uit werken.
Geen kabels door de kast als spaghetti laten bungelen want dat zijn dan antennes. Alles in kabelgoten op de geaarde metalen plaat.
230 qua fysieke plaatsing scheiden van het laagspanningsstuk.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

Het lijkt te zijn opgelost!

De plasma bron had ik speciaal uitgezocht op zn niet-hoogfrequente start. Er staat zelfs 'CNC compatible' op de behuizing. Na alles te hebben geprobeerd wat ik -en jullie, waarvoor dank- konden bedenken heb ik de winkel gebeld waar ik de machine gekocht heb. Super aardige gast die me echt wilde helpen. Hij begreep er ook niks van. Na een tijdje toch maar eens tegen beter weten in een test gedaan of het niet toevallig tóch een HF starter was (die werkt mert een soort bougie, dus een overspringende vonk van pakweg 40kV) en ja hoor, de Chinezen hadden er stiekem toch een HF starter ingeschroeft...

Willem van weldingshop Beverwijk heeft de machine toen opengeschroeft en de contactpuntjes uit elkaar gebogen. Toevallig had hij in de afvalbak een kapotte toorts van het type blowback elektrode liggen. Alleen de behuizing was stuk en dus onverkoopbaar, maar het mechaniek werkte nog. Die hebben we aangesloten, en zowaar werkt het nu! Ik ben nu een nieuwe behuizing / handvat aan het printen, morgen de eerste delen snijden!

Volgende avontuur wordt een THC bouwen. Gelukkig kan ik weer terugvallen op mijn oude vertrouwde arduino op mijn bureau nu de EMI is verholpen.

Enige jammere is dat ik inmiddels wel voor 150 euro aan afgeschermde kabels, filter, optocouplers, galvanische scheiders en wat niet heb uitgegeven. In ieder geval is de mnachine nu gewapend tegen het ergste soort EMI.

Heel erg bedankt allen voor het meedenken!

Maurits


PS. Voor iedereen die ook een CNC plasma snijder wil bouwen en net zoals ik niet een eindeloos budget heeft: het kan echt! Ook zonder het beste en duurste spul. Laat je niet ontmoedigen!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door hainjedaf »

In ieder geval geen honderden euros uitgegeven aan een compleet andere Plasmasnijder zoals anderen graag wilden.
En je weet dat de machine nu veilig is voor een eventuele verbetering qua plasma bron.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mauritswoudenberg schreef: 16 feb 2023 22:27 Enige jammere is dat ik inmiddels wel voor 150 euro aan afgeschermde kabels, filter, optocouplers, galvanische scheiders en wat niet heb uitgegeven. In ieder geval is de mnachine nu gewapend tegen het ergste soort EMI.
En je weet natuurlijk niet of die verbeteringen niet ook bijdragen aan minder storing, want je gaat het vast niet proberen zonder die verbeteringen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door zeeschuim »

hainjedaf schreef: 18 feb 2023 11:54 In ieder geval geen honderden euros uitgegeven aan een compleet andere Plasmasnijder zoals anderen graag wilden.
Ik had mijn Hypertherm op marktplaats gekocht voor 600, een tijdje mee gespeeld door hem aan mijn Fanom te knopen ook nog zo'n poolse hoogte regeling gekocht en nadat ik uitgespeeld was weer voor dezelfde prijs verkocht op marktplaats. Dus voor weinig een hoop geleerd en leuk bezig geweest.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie