storing op arduino bij starten plasma snijder

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door hainjedaf »

Blijven we die jongen afzeiken?

Hij is aan het leren en zoekt hulp.

En alles wat ie te horen krijgt is dat zijn spullen ruk zijn.

Lekker motiverend.

Geen wonder dat het stiller wordt van de kant van de TS.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kajwildenbeest
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2022 18:08
Locatie: Dinxperlo

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door Kajwildenbeest »

Hoi, Ik heb ook een cnc plasmasnijder gebouwd met een chinese snijder en arduino. ik liep tijdens de bouw tegen hetzelfde probleem aan. ik heb dit kunnen tackelen door alle kabels te vervangen door schielded kabels. alle onderdelen, ook de tafel zelf te aarden. Ook heb ik EMI filters geinstalleerd tussen de schakelkast en de plasmabron en heb ik op sommige lijnen nog van die filters geinstalleerd die je over de kabel kan klikken. Opzich was toen het hele probleem redelijk opgelost. Zorg ook dat je de schakelkast gewoon van staan maakt. zodat je onderdelen nog iets extra beschermd zijn. Ik heb weinig tijd om er nu veel aan te sleutelen, maar ben van plan om een keer een hypertherm te installeren. Maar ben nu eerst nog bezig met de THC.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

Dankje hainjedaf, ik ben inmiddels wel wat gewend :)
Gelukkig staat er ook veel bruikbaars tussen de comments.

Dit project is gewoon een hobby project. De tafel zelf heeft in onderdelen (frame, steppers, drivers, geleiders, lagers, voeding, controller, etc.) nog geen 800 euro gekost, dus ja, het is inderdaad een beetje een bij elkaar geraapt zooitje. Des te leuker en leerzamer om toch te proberen er iets van te maken.
Een €3000 plasmasnijder lijkt me heel leuk en werkt ongetwijfeld vele malen beter, maar dat zit er nu even niet in....

Kaj, dankjewel voor je bericht! Ik heb inmiddels de limit switches ontkoppeld met optocouplers en een doos ferriet filter clips besteld. De bekabeling ga ik vervangen door shielded kabels.
Ben ook erg beniewd naar je THC. Wil je dat doen met een spanningsdeler op de plasma bron en een analoge poort op een arduino? Of heb je een controller gekocht?

Kjelt, thanks! Ik ga op dat EMC document studeren!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door kawarider »

Thc hoeft niet per se. Kan ook met een rollerkop. Als thc is proma 150 prima.

Mbt plasmabron. Ik denk op Linuxforum ergens een draadje gelezen over goedkope plasmabron. Het hoeft geen drie mille te kosten. Het scheelt wel een buld ellende.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

https://www.elektroproducten.nl/cijferc ... meter.html

Deze kabel heeft 4 aders van 0,75mm^2 met een gevlochten koperen afscherming en een rating van minimaal 10A.

Is deze kabel goed voor mijn de 3,6A steppers?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door benkr »

Vorig jaar was er iemand op de landelijke CNCzone dag die een plasmasnijder van Aldi of Lidl had en daarmee aardige resultaten wist te behalen, probeer zijn verhaal terug te vinden en je wordt er wellicht een stuk wijzer van.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door FreesKever »

Deze post heeft echt 0,0ppm waarde.
hainjedaf schreef: 07 feb 2023 19:28 Blijven we die jongen afzeiken?

Hij is aan het leren en zoekt hulp.

En alles wat ie te horen krijgt is dat zijn spullen ruk zijn.

Lekker motiverend.

Geen wonder dat het stiller wordt van de kant van de TS.
Hij heeft iets gebouwd, en het werkt niet, en vraagt zich af wat er aan de hand is.
Ik geef wat punten aan (van de beperkte info van een forum lezen) van ik denk dat er niet klopt en dus verbeterd kan worden.

Wat had je anders verwacht?
Iets zeggen van waauw, mooi dat je iets geprobeerd hebt, ga zo door?

Maar leerzaam is het wel. Vooral in het begin moet je vaak dingen uitproberen om te ontdekken wat wel en niet kan en waar de grenzen liggen.
Waarom jij dan mensen gaat l lopen afzijken...
Bah, zoek het zelf maar uit.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 13 feb 2023 03:17, 1 keer totaal gewijzigd.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

Zeg, Freeskever, laten we t gezellig houden.

Je input wordt gewaardeerd, al komt het inderdaad wat kleinerend over.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door benkr »

benkr schreef: 07 feb 2023 22:45 Vorig jaar was er iemand op de landelijke CNCzone dag die een plasmasnijder van Aldi of Lidl had en daarmee aardige resultaten wist te behalen, probeer zijn verhaal terug te vinden en je wordt er wellicht een stuk wijzer van.
Ik kon het toch niet laten om verder te zoeken, hier vind je een filmpje bij het 6e topic van de pagina. De plasmasnijder is gemaakt door pe1fot, wellicht kun je contact met hem zoeken over de problemen die hij eventueel heeft gehad tijdens de bouw.
Het is wel een zendamateur, die zijn meestal wel goed doordrongen van EMC problemen, dat helpt zeker.

viewtopic.php?t=19955&start=28
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door mauritswoudenberg »

fantastisch! dankjewel
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door benkr »

mauritswoudenberg schreef: 07 feb 2023 22:50 Zeg, Freeskever, laten we t gezellig houden.

Je input wordt gewaardeerd, al komt het inderdaad wat kleinerend over.
Goedzo Maurits, bijt maar lekker van je af, wat mij betreft geen enkel probleem.

En uh...freeskever, ook ik zit menig keer tenenkrommend naar je reacties te kijken, iets minder fel komt denk ik beter over.
Ook ikzelf kan zo nu en dan best stevig uit de hoek komen en dan krijg ik dat ook te horen, meestal helemaal terecht denk ik dan achteraf.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even over gezelligheid.
Het is allemaal geschreven tekst hier, en we missen dus gewoon ook intonatie en oogcontact met de spreker. Dat kan heel vaak er voor zorgen dat opmerkingen wat harder overkomen dan bedoelt. Dus gewoon een beetje mild naar elkaar. En anders stuur je elkaar even een PM om de lucht te klaren.

Ikzelf heb ook wel eens van die compleet verkeerd begrepen opmerkingen gehad.

Maar ik hoop niet dat we ook hier ons volledig politiek correct moeten gaan uiten omdat er misschien wel eens wat verkeerd begrepen kan worden.

Ondertussen heeft TS nog geen antwoordt op z'n vraag over kabel.
mauritswoudenberg schreef: 07 feb 2023 22:42 https://www.elektroproducten.nl/cijferc ... meter.html

Deze kabel heeft 4 aders van 0,75mm^2 met een gevlochten koperen afscherming en een rating van minimaal 10A.

Is deze kabel goed voor mijn de 3,6A steppers?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door Harm J Seef »

De combinatie plasmasnijder en arduino is niet bepaald een gelukkige keuze. De plasmasnijder is een eerste klas vonkenzender en de arduino een slecht afschermde controller. Om de boel werkend te krijgen moet er behoorlijk goed afgeschermd worden. Wellicht dat bijgaand artikel ke op het juiste spoor kan zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: storing op arduino bij starten plasma snijder

Bericht door benkr »

mauritswoudenberg schreef: 07 feb 2023 22:42 https://www.elektroproducten.nl/cijferc ... meter.html

Deze kabel heeft 4 aders van 0,75mm^2 met een gevlochten koperen afscherming en een rating van minimaal 10A.

Is deze kabel goed voor mijn de 3,6A steppers?
Ja hoor, mag zelfs nog wel wat dunner, 05 mm2 is ook nog goed genoeg.
Overigens maak ik mijn motorkabels vrijwel altijd zelf, steeds 2 draden in elkaar twisten tot zo'n 10 a 20 mm per slag, dat doe ik met de accuboormachine, houd die voor b.v. de A+ en A-, maak nog zo'n setje en gebruik die voor de B+ en B-.
Eventueel dan nog in een gevlochten gevlochten mantel van koper of zilverdraad, maar die moet je natuurlijk wel hebben.
Ik stop die draden dan meestal in een gevlochten kunststof mantel om het er ook nog netjes uit te laten zien.
Vooral dat twisten zorgt voor een flinke vermindering van storingen, zowel uitstraling (wat bij stappenmotoren best wel stevig is) als oppikken van omgevingsstoringen.
Plaats reactie