M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door boeld »

Ik ben bezig met een projectje, waarbij ik in aluminium M3 draad moet tappen. Met de CNC frees is geen optie, omdat mijn spindel niet lager kan dan 8000rpm. Ik ben het met de hand aan het doen, maar het zit niet echt mee. In 5mm dik alumnium was het redelijk te doen, maar nu zit ik in 12mm en blijf de tappen breken.

Mijn werkwijze tot nu toe: tap en gat schoon maken, tap in lampolie dopen en met een schroefboor rustig de draad tappen, bij een hele lage snelheid. Bij weerstand draai ik de tap er uit, doop die weer in de lampolie om de spanen te verwijderen en ga verder met het tappen van de draad. Het gaat soms een aantal gaten goed en erg soepeltjes. Maar steeds als ik een beetje dreef ben, breekt er onverwachts weer een tap.

Nu las ik zojuist elders dat spiritus / alcohol een betere smering is voor dit soort zaken, omdat bij olie achtige substanties de spanen juist blijven plakken. Anderen zeggen dan weer, dat je met snijolie beter af bent. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen op dit forum?

Voor de volledigheid: we hebben het over EN AW 6082 T651 gewalst aluminium en M3 x 0,5 - Machinetap HSS-E (Cobalt) machinetappen.

Alvast bedankt,

David
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door MeMoRy »

Aluminium blijft plakken, dus je moet de spanen afvoeren.
Wat voor een tap gebruik je? Gaat het gat door het werkstuk heen?

Als je door het werkstuk heen gaat, kan je denken aan een tap met schilaansnijding: die duwt de spaan naar voren, onder je werkstuk uit.
Afbeelding
Als het een blind gat is, kan je denken aan een tap met spiraalgroeven: die trekt de spanen het werkstuk uit, net als een boor.
Afbeelding

Ook kan je proberen een roltap te gebruiken. Die maakt geen spanen, maar "vormt" het materiaal. Dat kan in zachte materialen als aluminium, maar daar is wel wat kracht voor nodig.
Afbeelding

edit: zie ook dit topic

edit 2:
doop die weer in de lampolie om de spanen te verwijderen
Controleer je dan ook goed of de spanen echt weg zijn? aluminium heeft de neiging zich vast te zetten.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 07 feb 2023 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Goudgele »

Voor mijn machine heb ik wel honderd of meer gaten staan tappen in alu tot 20mm dik met verschillende draad. Alles met de hand.
De juiste maat voorboren en eventueel (zoals ik had) een 2 of 3 delige tappenset gebruiken, smeren met snijolie en het gaat als vanzelf.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gebruik tegenwoordig snijvet OPTA Akawax daar draai ik de tap even doorheen, die zit dan vol vet.
Ik heb de indruk dat de spaantjes dan meer omhoog gedrukt worden.

Welk merk type tappen gebruik je?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door boeld »

Dank voor jullie reakties! Het is een doorlopend gat. En het gaat ook een aantal gaten als vanzelf, alleen dat gaat het ineens toch weer mis. Vrij onverwacht. Misschien dat er dan toch een spaan ergens is blijven kleven en de boel toch laat vast lopen. Ik moet wel zeggen: bij de doorlopende tappen zie ik eerder gruis dan spanen verschijnen.

Ik gebruik deze tap: https://www.rvspaleis.nl/metaalbewerkin ... 195-0300_1.

Had ook nog eentje van deze liggen: https://www.rvspaleis.nl/metaalbewerkin ... 450-0300_1. Die trekt de spanen inderdaad omhoog en ik zag de krullen naar boven komen. Ik werd er even heel blij van, maar toen ik dacht het lek boven te hebben brak deze ook.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door boeld »

Voorboren doe ik overigens met 2.5mm.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Kjelt »

Heb je geen koppelbegrenzer op die accuschroefmachine zitten ?
Essentieel voor breken en geloof het of niet de truck zit hem in een soort van flexibele koppeling te hebben niet een starre.
Je wilt eigenlijk niet dat iedere paar mm horizontale verplaatsing van je hand direct leidt tot een kracht op de tap.
Ik heb destijds een variabele tapkop gekocht die een 1/4 vierkante aansluiting had (je weet wel voor doppen). En dat wiebelt nogal maar gaat perfect in combinatie met een goed ingesteld koppel.
Wat je ook kunt proberen is een tap voor een blindgat te gebruiken dan gaat de spaan naar je toe ipv in het gat, dat werkt ook wel fijn vind ik.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door MeMoRy »

dat zijn geen goedkope tapjes.

ff voor de zekerheid: doe je het uit de losse pols, of gebruik je een geleider?
Als de tap niet recht het gat in gaat, en hele tijd zit te wrikken/buigen, dan treedt op den duur metaalmoeheid op in de tap. En M3 tapjes zijn niet zo dik.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door boeld »

Je bedoelt zoiets: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-m ... 587892069_ ?

De koppelbegrenzer had ik nog niet aan gedacht. Maar dat is inderdaad wel een goeie, om die licht af te stellen.
dat zijn geen goedkope tapjes.
Nee, dit was een dure middag. :shock:

Ik doe het inderdaad uit de losse pols. Misschien iets te overmoedig...
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door P1-Engineering »

Al naar schroefdraad frezen gekeken?. Dat zou toch gewoon met de CNC moeten kunnen?.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door André-R »

indertijd m3 draad getapt met een speciaal tapje . Deed dat uit de hand. Zal je een foto sturen als ik weer thuis ben (en wanneer dit topic nog relevant is )
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door FreesKever »

In "Hij breekt onverwachts" zit niet veel info.

Ik denk dat je het met een accu schroef machine doet, en die zijn nogal groot tegenover een M3 tap. Het is heel gemakkelijk om zo'n ding een beetje scheef te duwen tijdens het tappen, ook al omdat het handvat aan de zijkant zit.

Het "plakken" van olie is geen probleem, het "plakken" van het aluminium aan de tap zelf is wel een probleem. Dat lijkt meer op lassen, waardoor de tap niet goed meer snijdt, het koppel oploopt totdat het te hoog is en de tap breekt. Alcohol smeert niet echt goed, het is meer koeling. "Lampolie" klinkt ook niet geweldig. Er is vast wel spul wat speciaal gemaakt is om te smeren bij tappen in aluminium.

M3 is ook erg klein. Is het een optie om naar M4 te gaan? Dan heb je meer ruimte voor "gevoel" tijdens het tappen en waar de grenzen liggen. Combineren met helicols is ook een optie.

Ook een taparm o.i.d. wat je boormachine altijd goed recht houd is sterk aan te raden, zeker als je veel gaten hebt. Om hoeveel gaten gaat het eigenlijk?

En weet je zeker dat je de goede maat boor gebruikt? Als je boor onder de maat is gaat tappen ook heel snel zwaarder, en bij M3 zijn de toleranties klein.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het plakken van Alu aan de tap lijkt mij het probleem niet... daar is de snijsnelheid te laag voor..
als snijvloeistof gebruik ik bij voorkeur Rapid-Tap, maar bij gebrek hieraan.tap ik net zo makkelijk met verlopen olie, of gewoon droog.. (vaseline doet de truc ook wel, net als Lagervet)

M3..ik zie het probleem niet..ik heb wel M2 staan tappen.. met de hand.. in Titanium.. of M1.6 in Messing...
Je tap recht houden is het belangrijkste.. anders trek je zelfs een M20 nog in 2.. als de gaten doorlopend zijn, moet je je tap bij voorkeur ook kiezen voor doorlopende gaten.. doe ik zelf ook altijd. bij voorkeur.. gaten niet blind ontwerpen.. dan kun je er gewoon een tap met schilaansnijding doorheen slingeren.. nix an't handje.
Ik heb onlangs iets van 300 sleutelhangers gemaakt met in het middenstukje ook M3, een millimeter of 8 uit mijn hoofd... in Titanium. dat kon ik makkelijk doen op mijn Chineesje (HBM C1 draaibankje), die heeft niet genoeg koppel om een M3 Tap te breken.. als ie vastpeert.. dan slaat de bank uit.. Mooi.. haartje terug.. nieuwe aanloop.. gang is alles.. Tapje krijgt vantevoren even een likje snijolie over z'n bolletje.. en dan Hop..het diepe in.

Afbeelding

deze Units dus.. M3 door en door.. nou is het eerste deel 3 mm geboord.. en het laatste deel ook, maar in het hart zit er gewoon M3 in...hier was ik doende ze te draaien.. eerst de ene kant, en dan met 0.5mm overlengte afsteken..omdraaien, en dan de andere kant doen.. en zoals gezegd, daarna met de HBM C1 de draad erin fietsen.. en erop.. M6 x 0.5.. die's helemaal niet spannend... dat doe ik met een Tapkopje.. gewoon een peuk metaal erin waar voorin een zitting voor een snijplaat inzit, achteraan een gat voor een paspen.. en aan de zijkant een gat voor een handvat

het is zaak dat je de boel schoon hebt, de juiste smering, en dat je recht tapt.. en vooral dat laatste is het meest belangrijke
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Kjelt »

boeld schreef: 07 feb 2023 17:39 Je bedoelt zoiets: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-m ... 587892069_ ?
Nee zie onder veel goedkoper, was een tip destijds hier op het forum.
Dacht via een uk webshop of ebay.
Het wiebelt aan alle kanten dus ik dacht dit gaat nooit werken.
Maar die speling zorgt er voor dat de machinetap zijn weg wel vind in het gaatje, sindsdien geen tap meer gebroken.

Afbeelding
Plaats reactie