krijg de schijt van die computers.... pfff

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swets
Contacteer:

krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Swets »

Ik vroeg me af of ik de enigste ben?

ik ben al met computers bezig vanaf 82 ... maar ik krijg een steeds groter hekel aan die PC....

nu ook weer, opeens doe windows update het niet meer , en de virus beveiliging... vandaag 2x iemand in me computer bezig geweest van de windows helpdesk.... probleem natuurlijk niet opgelost...sterker nog nu doe gelijk weer meer dingen het niet....

en dan krijg je het advies om maar weer helemaal opnieuw te beginnen.... pffff

Ik ben voor me werk dus de hele dag met computers bezig, en ik krijg van allerlei helpdesken steeds vaker het advies, om je computer te formateren en opnieuw te beginnen, en daarna helpen ze je ook niet meer...
Want de eerste vraag die ze dan stellen is "Heb je de computer geformatteerd? " en ja, als je dan nee zeg , dan helpen ze niet...

ik kan toch niet elke maand de boel leeg maken, 4 dagen bezig om alles er weer op te krijgen.... weer een hoop gezeik met licentie's voor allerlei plc pakketten...

ik heb ook steeds minder met de helpdesken.... je heb er 9 van de 10 keer geen reet aan.....

of dat ze je niet verder helpen omdat ik met versie 6.2 SP11, en er onder tussen een SP12 bestaat... dan weigeren ze je te helpen...
dan moet ik eerst op 8 laptops en 4 desktop die versie SP12 zetten, met tig nieuwe problemen, en daar waar het om begonnen is zit daar ook gewoon in... de schijt krijg ik er van.... was ik maar tuinman geworden.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Portje
Donateur

Re: krijg de schijt van die computers.... pfff

Bericht door Portje »

Tja, je blijft wél lekker bezig..

Maar een backupje ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
zeeschuim
Contacteer:

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik begrijp je frustratie helemaal, prijs me gelukkig dat ik het binnen de perken kan houden maar voel een soort van zwaard van damocles hangen als ik iets moet vernieuwen.

Het is wel een reden dat ik destijds erg gelukkig werd van de cloud ontwikkel omgeving van MBed (inmiddels is dat ook weer niet meer) en tegenwoordig vele andere cloud oplossingen. Al zullen er ook voldoende cloud oplossingen zijn die ook weer nadelen hebben.

Maar soms krijg je inderdaad het gevoel dat je meer bezig bent de boel aan het werk te houden dan dat je je eigen werk kunt doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Swets schreef: 10 feb 2023 00:50 Ik vroeg me af of ik de enigste ben?
In vergelijking met wie allemaal ? Dat kan ik en kunnen de meesten hier niet beoordelen, dat kun je beter aan je directe omgeving vragen.
:-)
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Swets schreef: 10 feb 2023 00:50 ik ben al met computers bezig vanaf 82
Ik ook zoiets, met een ZX80 / 81 ?
Swets schreef: 10 feb 2023 00:50 maar ik krijg een steeds groter hekel aan die PC....

nu ook weer, opeens doe windows . . .
Ik had dat ook, maar nu weet ik beter, geen windows meer, linux (debian), perfect !
Maar, o ja, nou ja, nog een winXP computer die ik nieuw kocht in < jr. 2000 voor cnc besturing, helaas, dat wil ook ik nog anders, aan de andere kant, het werkt perfect.
Helaas is er nog veel software alleen voor W. beschikbaar.
Danny

Bericht door Danny »

Eenmaal alle programma´s geïnstalleerd zijn en alles werkt zoals het zou moeten een image maken van de harde schijf. Als het nog eens verkeerd loopt ben je binnen het uur weer operationeel.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Wij gebruiken op het werk ook Windows en dat werkt behoorlijk goed moet ik zeggen.
Ze hebben wel een aantal policies:
1) nieuwe updates worden eerst op 500 van de 20000 laptops getest om te kijken of het betrouwbaar werkt. Daarna pas uitgerold.
en maar twee type laptops zodat de hardware versies en driver versies beperkt blijven.
2) Alle applicaties maar ook drivers worden getest voor ze worden uitgerold ook updates.
3) Pas na een jaar overstappen op een nieuwe Windows versie en dan krijgt eenieder een handleiding met hoe ze alles moeten backuppen en restoren.
Kost gemiddeld 1 werkdag en dan draait alles weer.
4) users hebben geen admin rechten dus kunnen zelf niets installeren, zeer frustrerend voor de mensen die er verstand van hebben, een zegen voor de helpdesk.
5) alle echt kritische bedrijfszaken gaan op een Linux VM.

Dus je zou een VM kunnen overwegen (lekker makkelijk backuppen en bewaren en binnen 5 minuten weer aktief) maar dat gaat niet altijd met alles werken.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Swets schreef: 10 feb 2023 00:50 ik kan toch niet elke maand de boel leeg maken, 4 dagen bezig om alles er weer op te krijgen.... weer een hoop gezeik met licentie's voor allerlei plc pakketten...
Elke maand zal ook niet hoeven; mijn oude werk-PC draait al sinds 2014 zonder herinstallatie.
Maar bij serieus gezeik is het wel een van de snelste opties. Paar screenshots van de geinstalleerde applicaties maken, uurtje of 2 werk en je bent voor 98% klaar. Die resterende 2% duurt 6 maanden, dat zijn de 'oja, winscp, die had ik ook nog nodig' dingetjes.

Met images schiet je niet heel veel op imho; je zet er eentje terug en vervolgens ben je ook 2 uur verouderde software aan het updaten.
hugo stoutjesdijk schreef: 10 feb 2023 08:52 van de cloud ontwikkel omgeving van MBed (inmiddels is dat ook weer niet meer)
En toen kwam er een klant van je terug met de mededeling dat-ie hoog zit en een wijziging nodig heeft.... Exact de reden dat ik wel klaar ben met al die @#$#$-cloudjes.

Allemaal leuk, maar na 6 maanden veranderen ze eenzijdig de regels en mag je slikken of stikken. Ik kan de servo's van mijn freesmachine nog configureren omdat de software beschikbaar is. DOS+Win 3.1 virtueel machientje, software erop, en ik kan het 25 jaar na productie van die dingen nog doen. Op het werk ook zo af en toe oude software software nodig voor support, dat kan ook alleen maar omdat de software en licentie niet internet-gebaseerd is.
keesfrees schreef: 10 feb 2023 09:11 Ik had dat ook, maar nu weet ik beter, geen windows meer, linux (debian), perfect !
Ik ben ook Linux-gebruiker, ook op mijn hoofd-PC. Manjaro, bevalt me beter dan Ubuntu/Debian tot nu toe.

Maar ik ben er toch vrij zeker van dat ik veel meer tijd kwijt ben geraakt aan Linuxgedoe dan aan Windowsgedoe. Bij Windows installeer je de software, en 99 van de 100x werkt het gewoon. Bij Linux begint dan het gezeik. Die applicatie heeft libflubberdieflup 1.2.4 nodig, en je hebt 1.2.3. Maar je kunt niet updaten naar 1.2.4, want die staat niet in de repos. Dan moet je eerst een GPG-key importeren en een PPA toevoegen van de libflubberdeflup developers. Vervolgens werkt een andere applicatie niet meer, want die moest libflubberdieflup 1.2.3 hebben. Okee, de appimage/snap/flatpack dan maar. Ojee, maar nu kun je geen bestanden uit een netwerkshare openen want permissies ergens in een vaag verstopt configuratiebestand. Of geen compoort omdat je jouw user nog aan de groep dialout toe moet voegen of een udev-rule aan moet maken. Enzovoorts. Allemaal geen drama, maar het kost wel gewoon tijd.
Laatst gewijzigd door DaBit op 10 feb 2023 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Danny schreef: 10 feb 2023 09:42 Eenmaal alle programma´s geïnstalleerd zijn en alles werkt zoals het zou moeten een image maken van de harde schijf. Als het nog eens verkeerd loopt ben je binnen het uur weer operationeel.
Inderdaad, maar daar toe maak ik dan een exacte copy van HD -> HD, met een computer of een HD kopieer apparaat (maar daar heb ik wel eens ruzie mee).
Kjelt schreef: 10 feb 2023 09:42 5) alle echt kritische bedrijfszaken gaan op een Linux VM.

Dus je zou een VM kunnen overwegen (lekker makkelijk backuppen en bewaren en binnen 5 minuten weer aktief) maar dat gaat niet altijd met alles werken.
Dat is interessant, maar mijn ervaring met emulators (ed / oid) is dat het net niet lekker werkt, de bediening dan, trage, vreemd reagerende muis bv.
Maar, die ervaring is al weer van een poosje terug, dus ik zal nog eens een poging doen.
zeeschuim
Contacteer:

Bericht door zeeschuim »

Bij die "libflubberdieflup " ben ik het spoor al geheel bijster. :lol:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

zeeschuim schreef: 10 feb 2023 10:41 Bij die "libflubberdieflup " ben ik het spoor al geheel bijster. :lol:
Voor normaal gebruik heb je dat ook niet nodig.
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Nou , ik ben natuurlijk een éénling in ons bedrijf. Ik ben PLC programmeur, en ik werk met Siemens, Allen bradley, Schneider PLC's en dan nog wat van die kleine plctjes, logo, twido spul... en dan werk ik ook nog met iets van 4 of 5 verschillen HMI schermen....

Mijn baas zegt ook altijd , "Snap het niet , ik heb nooit problemen met me PC" maar ik snap het wel... daar is 5 jaar geleden alles opgezet, en daarna nooit meer wat aan veranderd... hij werkt alleen met word, email en een pdf viewer....

met die gekke plc software moet ik contineu dingen installeren en update-en...

ook wat er tegenwoordig natuurlijk bij kom zijn al die online oplossingen, met dongles, codes enz enz...

dan zitten al die pakketten ook elkaar nogal eens in de weg.... en heb al van verschillende helpdesken te horen gekregen dat het beter is hun software op een aparte computer te zetten... maar ik kan toch moeilijk 83 laptops neer zetten, met allemaal 1 programma er op...
maar daarna stoppen ze gewoon met helpen, dus dat het al 3 jaar goed werkte, en opeens niet meer, word je opeens niet geholpen....
en moet ik alles maar weer formateren en opnieuw beginnen....

ook bij de helpdesken ligt het altijd aan Windows... en Bij windows ligt het altijd aan derde....

Ik heb ook eens gehad met Protool van Siemens dat iedere keer vanzelf afsloot, en dan was je alles kwijt.... Siemens helpdesk gebeld...
"Wat voor laptop gebruikt U", Ik een Compaq laptop.... "Ja het is echt een Compaq probleem" Dus alles op een andere (niet compaq) computer gezet, precies het zelfde.... DUs ik weer bellen... weer de eerste vraag was wat voor computer ik gebruikte... dus ik (weet ff niet meer wat het was) een HP laptop... en toen kwam die helpdesk met "Ja , tis echt een HP probleem" :-) ik zeg das gek , gisteren was het nog een Compaq problem

kortom, hoop gezeik....

moet ik wel zeggen dat ik op een gegeven moment eigenlijk gestopt ben met backups, omdat die harde schijven zo groot werden dat je meer werk had aan het back-uppen, en dat ik niet wis waar ik die backup op moest maken....

maar misschien kan ik daar hier nu tips over krijgen... want die computer waar ik nu problemen me heb doet het nog wel gewoon...
ik merk eigenlijk nog niets van enig probleem, alleen dat dat windows-update en de Virus-scanner het niet doet...

dus ik zou nu nog backups kunnen draaien.... maar kan je ook zo backup maken, zodat als ik die straks terug zet, alles gewoon weer werkt?
en zo ja hoe?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Interessant, nu alleen even dit :
Swets schreef: 10 feb 2023 11:08 dus ik zou nu nog backups kunnen draaien.... maar kan je ook zo backup maken, zodat als ik die straks terug zet, alles gewoon weer werkt?
en zo ja hoe?
keesfrees schreef: 10 feb 2023 09:52 daar toe maak ik dan een exacte copy van HD -> HD
Plaats reactie