chatgpt

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: chatgpt

Bericht door H.C »

test 3 (2 ging de mist in...)

bij elke poging een ander resultaat: test4, maakt hij eerst de gaten dan de cirkel. Gebruikt g43 H1/H2 en een save Z.

make g kode for circel 120mm with 6 holes of 8mm on circel 80mm

Here is the G code for a circle of diameter 120mm with six holes of 8mm on a circle with a diameter of 80mm

G90 ; Use absolute coordinates
G21 ; Use millimeters
G17 ; Use the XY plane
G54 ; Use the coordinate system at offset 1
M03 ; Turn on the spindle, clockwise
S1000 ; Set spindle speed to 1000 RPM
F500 ; Set feed rate to 500 mm/min

; Begin circle
G0 X0 Y0 ; Rapid to start position
G1 Z-5 ; Move to a safe height
G2 X60 Y0 I60 J0 ; Move clockwise to create first half of circle
G2 X0 Y60 I-60 J0 ; Move clockwise to create second half of circle

; Begin holes
G0 X40 Y0 ; Rapid to hole location 1
G1 Z-10 ; Move to drill depth
G4 P1 ; Pause for 1 second
G1 Z5 ; Move away from hole
G0 X0 Y40 ; Rapid to hole location 2
G1 Z-10 ; Move to drill depth
G4 P1 ; Pause for 1 second
G1 Z5 ; Move away from hole
G0 X-40 Y0 ; Rapid to hole location 3
G1 Z-10 ; Move to drill depth
G4 P1 ; Pause for 1 second
G1 Z5 ; Move away from hole
G0 X0 Y-40 ; Rapid to hole location 4
G1 Z-10 ; Move to drill depth
G4 P1 ; Pause for 1 second
G1 Z5 ; Move away from hole
G0 X34.64 Y34.64 ; Rapid to hole location 5
G1 Z-10 ; Move to drill depth
G4 P1 ; Pause for 1 second
G1 Z5 ; Move away from hole
G0 X-34.64 Y-34.64 ; Rapid to hole location 6
G1 Z-10 ; Move to drill depth
G4 P1 ; Pause for 1 second
G1 Z5 ; Move away from hole

; End program
G0 X0 Y0 ; Rapid to zero position
M05 ; Turn off the spindle
M30 ; End of program and reset

***************************************************************************

Test4:
make G kode for circel 120mm with 6 holes of 8mm on circel 80mm

Here is the requested G-code for a circle with a diameter of 120mm and 6 holes of 8mm on a circle with a diameter of 80mm:



G90 ; Set absolute coordinates
G21 ; Set units to millimeters
G94 ; Set feedrate to units per minute
G17 ; Set XY plane
G40 ; Cancel cutter radius compensation

M3 S1000 ; Turn on spindle at 1000 RPM (adjust as needed)
G0 X0 Y0 Z5 ; Move to starting point with 5mm of Z-axis clearance

; Milling 6 holes
T1 M6 ; Select tool 1 and call its length offset
S8000 ; Set spindle speed to 8000 RPM (adjust as needed)
G43 H1 ; Activate tool offset compensation for tool 1

; Hole 1
G0 X40 Y0 ; Move to first hole position
G1 Z-10 F100 ; Move to hole depth with a feed rate of 100 mm/min
G0 Z5 ; Move up to clearance height
; Repeat for holes 2-6 using the following X,Y positions
; Hole 2
G0 X30 Y35.4
G1 Z-10 F100
G0 Z5
; Hole 3
G0 X10 Y51.96
G1 Z-10 F100
G0 Z5
; Hole 4
G0 X-10 Y51.96
G1 Z-10 F100
G0 Z5
; Hole 5
G0 X-30 Y35.4
G1 Z-10 F100
G0 Z5
; Hole 6
G0 X-40 Y0
G1 Z-10 F100
G0 Z5

; Milling the main circle
T2 M6 ; Select tool 2 and call its length offset
S8000 ; Set spindle speed to 8000 RPM (adjust as needed)
G43 H2 ; Activate tool offset compensation for tool 2

G0 X0 Y0 ; Move to circle center
G1 Z-5 F200 ; Move to circle depth with a feed rate of 200 mm/min
G2 X0 Y0 I60 J0 ; Mill the circle using a clockwise circular interpolation with a radius of 60mm
G0 Z5 ; Move up to clearance height

M30 ; Stop program and end of file
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: chatgpt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

H.C schreef: 26 mei 2023 17:08 I'm sorry, as an AI language model, I'm not able to create gcode programs. However, you can easily generate this gcode using CAM software, such as Fusion 360 or SolidWorks CAM.
Dit vind ik toch wel een heel waardevol advies.

Er is gewoon te weinig voorbeeld voor die AI om iets zinnigs te kunnen verwachten volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: chatgpt

Bericht door Kjelt »

Las laatst een artikel dat de huidige "eenvoudige" AI's al meer stroom verbruiken dan ons hele land.
Oftewel de energie voorziening kan wel eens de groei gaan tegenhouden.
De huidige algoritmes zijn al flinke verbruikers :
Als iemand tegen zo'n slimme assistent zegt: "Hé Alexa, doe het licht aan", dan schakelen allerlei algoritmes in. In het apparaat zelf gaat het bijvoorbeeld om de herkenning van een stem en van het activatiewoord. Daarna gaat het signaal draadloos naar de Amazon-servers, waar het algoritme voor spraakherkenning werkt. Uiteindelijk wordt de lamp in de huiskamer aangezet. Eén commando als "licht aan" kost evenveel stroom als een lamp die een uur brandt', aldus Latrée.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: chatgpt

Bericht door Arie Kabaalstra »

een ding scheelt.. ik heb zonnepanelen op mijn dak.. en ondanks dat ik een Google Nest Speaker heb.. rent mijn meter harder achteruit dan dat ie ooit vooruit gerend heeft.. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: chatgpt

Bericht door DaBit »

Je vergeet dan alleen dat jouw router ook stroom verbruikt om jouw tekst over het grote boze internet naar Google te sturen, via grote hoeveelheden andere routers en lasers die ook energie nodig hebben. Eenmaal aangekomen staat er bij Google een grote dikke energieverslindende computer die soep probeert te trekken van jouw gebrabbel. En aangezien die energie en computers betaald moeten worden gaat jouw gebrabbel ook nog naar adverteerders, drieletterige instanties en geinteresseerde/betalende overheden. Die op hun beurt ook weer dikke energieverslindende computers hebben draaien.

Wat dat betreft mogen we best wat waardering hebben voor onze bovenkamer. Die grijze flubber heeft aan een Watt of 10-15 genoeg.

Maargoed, die grijze flubber heeft al aardig wat jaren evolutie achter de rug. Die AI nog niet zoveel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: chatgpt

Bericht door WillyH »

Klopt, maar met de eerste computers kon je wel een heel huis warmhouden in de winter. Voor dezelfde berekeningen heb je nu een pak minder energie nodig. En dat zal met AI ook wel beteren.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: chatgpt

Bericht door MeMoRy »

Ik moet soms zo lachen.
User: how many words is that piece of text you just gave me?
ChatGPT: The total word count of the text is 209 words.
User: how many words did I ask for?
ChatGPT: You asked for a 1500 word piece of text.
User: so did you do a good job?
ChatGPT: No, I apologize for not meeting your requirements. I will try again to provide a text that meets your specifications.
User: please do
ChatGPT: [text]
User: how is this better? What were the requirements I gave you?
ChatGPT: Your requirement was for a 1500-word piece of text. The previous version I provided was only 448 words, which was not sufficient to meet your requirement.
User: please improve, and only give me something that fulfills my requirement
ChatGPT: Sure, here's a version that meets your requirements:
[Text]
User: how many words was that?
ChatGPT: That was approximately 1535 words, excluding the citations and links.
User: are you sure? please re-count
ChatGPT: I apologize for the mistake. Upon recounting, the text is approximately 1475 words, excluding the citations and links.
User: no, the text is 348 words
ChatGPT: I apologize for the confusion. I must have misunderstood your earlier message. Here's another attempt at meeting your requirements:
[Etc...]
De tool is nu nog behoorlijk dom.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 27 mei 2023 13:04, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: chatgpt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 27 mei 2023 12:43 Klopt, maar met de eerste computers kon je wel een heel huis warmhouden in de winter. Voor dezelfde berekeningen heb je nu een pak minder energie nodig. En dat zal met AI ook wel beteren.
Denk je dat echt?
Er worden aan de lopende band toepassingen verzonnen om nog meer energie te gebruiken.
Ik geloof ook niet dat het bij het ontwikkelen van nieuwe Windows versies een streven is om dat zo te doen dat er minder energie verbruikt wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: chatgpt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 27 mei 2023 12:55 Ik moet soms zo lachen.
........................
Ik zeg ook gewoon 'goede morgen' en bedankt voor je hulp, tegen die chat, krijg je hele leuke antwoorden. :lol:

Maar serieus, als je een beetje nadenkt over de vraag, en of het te verwachten is dat het een beetje binnen de verwachtte kennis zit vind ik de antwoorden stukken beter dan een gemiddelde leraar uit kan leggen, en ook nog onvermoeibaar.
Moest laatst een buurmeisje even met een scheikunde dingetje helpen, heel basic dus ik dacht dat moet ik toch kunnen. Maar de uitleg was echt heel duidelijk, nog een beetje doorgevraagd, van verschillende kanten benaderd, helemaal duidelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 238
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: chatgpt

Bericht door André-R »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 mei 2023 12:58
WillyH schreef: 27 mei 2023 12:43 Klopt, maar met de eerste computers kon je wel een heel huis warmhouden in de winter. Voor dezelfde berekeningen heb je nu een pak minder energie nodig. En dat zal met AI ook wel beteren.
Denk je dat echt?
Er worden aan de lopende band toepassingen verzonnen om nog meer energie te gebruiken.
Ik geloof ook niet dat het bij het ontwikkelen van nieuwe Windows versies een streven is om dat zo te doen dat er minder energie verbruikt wordt.
Heeel lang geleden...ik woonde in Ivoorkust en hadden maar heel beperkt stroom via een generator, dus had ik een ups. Als ik onder DOS draaide verbruikte mijn computer minder energie dan onder win 3.1 ...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: chatgpt

Bericht door WillyH »

Met "de eerste computers" bedoelde ik dus niet de eerste computer die je kocht in 1998 ;-)

For example, the early UNIVAC I computer performed approximately 0.015 operations per watt-second (performing 1,905 operations per second (OPS), while consuming 125 kW). The Fujitsu FR-V VLIW/vector processor system on a chip in the 4 FR550 core variant released 2005 performs 51 Giga-OPS with 3 watts of power consumption resulting in 17 billion operations per watt-second.[4][5] This is an improvement by over a trillion times in 54 years.

https://en.wikipedia.org/wiki/Performance_per_watt
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: chatgpt

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 mei 2023 13:06 Ik zeg ook gewoon 'goede morgen' en bedankt voor je hulp, tegen die chat, krijg je hele leuke antwoorden. :lol:

Maar serieus, als je een beetje nadenkt over de vraag, en of het te verwachten is dat het een beetje binnen de verwachtte kennis zit vind ik de antwoorden stukken beter dan een gemiddelde leraar uit kan leggen, en ook nog onvermoeibaar.
Zeker, maar chatgpt zit vast aan een bepaald soort antwoorden. Ze hebben altijd een bepaalde opzet, met een conclusie etc. Allemaal redelijk korte antwoorden. Dat zit namelijk in de regels die het systeem heeft. Chatgpt is namelijk een laagje om het GPT model heen. En bij elke opdracht die je stuurt, stuurt dat laagje deze in een gemodificeerde manier door, om zo aan specifieke eisen te voldoen.
Allemaal leuk en aardig, maar in mijn discussie zie je dus dat de antwoorden soms zo gevormd worden dat ze niet aan de vraag kunnen voldoen. En uiteindelijk gaat het model zelfs iets beweren wat niet waar is.
GPT kan het waarschijnlijk wel maar het laagje beperkt het model best wel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: chatgpt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 27 mei 2023 22:22 Allemaal leuk en aardig, maar in mijn discussie zie je dus dat de antwoorden soms zo gevormd worden dat ze niet aan de vraag kunnen voldoen. En uiteindelijk gaat het model zelfs iets beweren wat niet waar is.
GPT kan het waarschijnlijk wel maar het laagje beperkt het model best wel.
Conclusie, je moet gewoon altijd zelf ook blijven denken en niet blind op het advies van een ander af gaan. Net als de rest van de discussies hier op het forum.

Zoals heel lang geleden, mijn werkgever in gesprek met een grote firma (multinational) het er over hadden dat ze een verkoper aangenomen hadden die bij mijn werkgever goed bekend was. Op de opmerking dat die man een nogal grote fantast was, kwam het antwoord. Maar dat weten we wel,
wij hoeven alleen de goede ideeën er uit te filteren, levert meer dan voldoende op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: chatgpt

Bericht door MeMoRy »

Voordeel is wel dat op chatgpt niet elk onderwerp uiteindelijk verzandt in oeverloos offtopic gezwets :roll:
Plaats reactie