emco 5 nc

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johncnc
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2022 16:29

emco 5 nc

Bericht door Johncnc »

is er iemand die mij de kleur codering kan geven van de weerstand zie foto met rode cirkel
deze platina is van emco 5 cnc - uitlezing toerental
emco.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: emco 5 nc

Bericht door benkr »

Maak eens een goede detailfoto, dit gaat zo niet werken denk ik.
Ik zie dat iets van Emco is, vertel ook waar het van is, wellicht heeft iemand nog een gave print liggen die je voor weinig over kunt nemen.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: emco 5 nc

Bericht door MeMoRy »

zwart zwart zwart? :lol:
Er zit hoger op de print ook een zwarte vlek lijkt het. Ik weet niet of je dat even fixt met een nieuw weerstandje...
Johncnc
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2022 16:29

Re: emco 5 nc

Bericht door Johncnc »

er zitten inderdaad nog meer zwarten vlekken op de print maar dat is nog terug te traceren maar de weerstand helaas niet meer
dit is een print van Emco 5 cnc met nr: A6A112001 onderste gedeelte van de print is toerental regeling voor spindel motor deze is nog oke
bovenste gedeelte is aflezing toerental van de spindel
weerstand emco 5cnc.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: emco 5 nc

Bericht door benkr »

Hier is echt veel meer aan de hand, eigenlijk zijn alle IC's verlost van hun dak, ze zijn letterlijk uit hun dak gegaan, dat betekent meestal dat de voeding echt flink boven de nominale waarde is uitgestegen, en dat dan ook nog met een vrijwel onbegrensd vermogen er achter.
Ik heb meermalen meegemaakt dat een kapotte voeding de spanning liet stijgen maar qua vermogen werd begrensd waardoor er eigenlijk betrekkelijk weinig kapot ging, hier zie je duidelijk dat alle IC's hun dakje verloren hebben of zijn opengebarsten, dat betekent dar naast deze IC's zeker nog veel meer is overleden, ik zou geneigd zijn om deze print bij te zetten op de eeuwige jachtvelden van de techniek. Er zijn vast wel Emco besturingen te vinden die zijn vervangen door meer moderne besturingen die voor betrekkelijk weinig geld te koop zijn.
Mocht je toch willen gaan repareren zie dan een schema te pakken te krijgen en meet echt alles na, elke weerstand en halfgeleider is verdacht.
Ook printsporen kunnen onderbroken zijn doordat er een veel te hoge stroom heeft gelopen.

Verder is het ook niet ondenkbaar dat de echte fout ergens anders zit, dus als je er een nieuwe werkende print voor in de plaats zet zou best wel weer eens de hele boel in rook kunnen opgaan, wees uiterst voorzichtig en wantrouwend.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: emco 5 nc

Bericht door MeMoRy »

Johncnc schreef: 14 feb 2023 17:46 er zitten inderdaad nog meer zwarten vlekken op de print maar dat is nog terug te traceren maar de weerstand helaas niet meer
Alleen zwarte vlekken? Je ziet hopelijk toch wel wat Ben al noemt: de ICs zijn open gespat. Ik denk dat je bijna alles mag vervangen. En als je de oorzaak dan nog niet hebt opgelost, zal alles weer doorbranden.
Ik zou er eerst even achter komen wat dit heeft veroorzaakt een dat oplossen
Johncnc
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2022 16:29

Re: emco 5 nc

Bericht door Johncnc »

Ten eerste bedankt voor reactie
Weet zelf gelukkig wat de oorzaak was (bedrading verkeerd aangesloten) iets te hoge spanning
Het zou mooi zijn als iemand ook een Emco 5 cnc heeft en de moeite wil nemen om te kijken naar de kleur code weerstand
Verder de IC zijn inmiddels al uit gesoldeerd en ook nog te koop voor ongeveer €10,- mocht er nog iets anders kapot zijn dan is dat centen werk
En ja kan de print in Duitsland wel kopen maar erg duur
Bijna €400,-
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco 5 nc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij mijn EMCO begonnen de stepperdrivers kuren te krijgen... en dat was voor mij de druppel.. EdingCNC CPU4 (oude uit mijn freesbank) gepakt, 2 voedingen, 3 stepperdrivers, en 3 Steppermotors gekocht... 2 x Nema 23, 1 keer Nema 17.. Anderhalf uurtje mezelf even goed kwaad maken in het fietsenschuurtje.. en ik had een EdingCNC gestuurde EMCO Compact 5 CNC, Want... als ik eerlijk ben is de oorspronkelijke besturing van een 5je.. ehh.. hoe druk ik me zacht uit.. ja.. WAARDELOOS.. dat woord zocht ik.. je hebt er anderhalf keer niets aan, de standaard steppers mag je niet te lang aan laten staan... ze hebben amper de kracht om het vel van je pudding af te sleuren.. resolutie van 1/72 mm
de Toerentalregeling is het enige van de oude besturing wat er nog inzit.. nog wel..

Leuk voor in een Museum, en nog leuker als ie het dan nog doet.. maar voor de hobby?..
Afbeelding

een EMCO 5.. da's een best bankje.. maar zijn achilleshiel is de besturing.. of wat daarvoor door moet gaan.. met EdingCNC Draai ik dingen waarvan de Importeur zegt "WAAAT?.. Doe je dat op een 5je?.. op zo'n schoolbankje??? ".. eh ja..
nog mooier was het toen ik ze achteloos vertelde dat ik voornamelijk Titanium op die machine bewerk.. en er begon er een te stotteren.."maar.. maar.. die machine is ontworpen voor het bewerken van Non-Ferro metalen!!"... -Ja?.. TItanium IS Non-Ferro... Wat is het probleem?
Johncnc
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2022 16:29

Re: emco 5 nc

Bericht door Johncnc »

klopt inderdaad allemaal inmiddels de emco ook omgebouwd met eding cnc en nema 23 stappen motoren
de print zoals hierboven staat vermeld voor het toerental regeling en (hauptspindel) weer gerepareerd m.b.v. goede vriend en ic uit flipperkast
dit is ook de enige print van de Emco 5 die ik nog gebruik.
alleen nog een sensor maken/plaatsen voor het draadsnijden, nog goede ideeen ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco 5 nc

Bericht door Arie Kabaalstra »

12 dagen?.. om er EdingCNC op te zetten?.. Nee... geintje.. het zal echt geen 12 dagen geduurd hebben..

Wat de juiste Sensor voor het draadsnijden betreft.. Dat kun je wel terugvinden in de documentatie op de Site van Eding... wat ik eigenlijk probeer te zeggen is.. RTFM! :lol: , maar dat mag niet meer van het Forumbeheer.. :roll:

er zijn , zo even uit het blote hoofd 2 smaken.. NPN en PNP, één van de twee is goed.. en dan moet je er een hebben die op 12 V werkt.. een gewone Benaderingsschakelaar werkt al als je een dichte metalen schijf hebt, met 1 gaatje..

Ik moet ook zeggen.. Goede zaak dat je em op EdingCNC laat draaien.. zoals gezegd.. Ik heb dat ook op de mijne zitten, en ik maak er veel gebruik van.. het is bij mij echt een productiemachine, en programmeren moet snel gaan.. Daartoe heb ik mijn Macro helemaal volgestort met bewerkingscycli, en die kan ik middels dialogen programmeren.. (met een loophole)..Momenteel ben ik ook doende om een Speciale EdingCNC programmeerapplicatie te maken : E++, die naast Eding draait, en de dialogen in Eding gebruikt om cycli te schrijven die ik dan in mijn programma in kan voegen.. net echt.. ;-)
(zie ook: E++, Custom EdingCNC Editor

24719

Met macro's kun je zoveel doen...
Johncnc
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2022 16:29

Re: emco 5 nc

Bericht door Johncnc »

he .. 12 dagen !! het is voor mij ook hobby en ja RTFM heb ik ook gedaan
soms komt er iemand met een briljant idee maar dit gaat zeker ook lukken
dank voor de feedback
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco 5 nc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja.. voor mij is het niet echt hobby meer.. vroeger wel.. maar de afgelopen 9 jaar, probeer ik toch een boterham te verdienen met mijn machientjes.. en vooral de draaibank is een aardige bron van inkomsten geweest.. en dat met een EMCO vijfje.. :lol:

en.. Ik moet toegeven.. die Manual pak ik ook niet eerder dan dat ik ergens vastloop..of..ik ga er in zitten grasduinen naar ideetjes die meestal over het hoofd gezien worden...

een goed afgestelde EMCO 5, daar kun je onderdelen mee maken waarvan een Fijnmechanicus het nog benauwd krijgt...helemaal als je em vertelt dat je dat op een "vijfje" gedaan hebt..

22805

Dit soort dingetjes bijvoorbeeld.. Naafjes voor secondenwijzers van Polshorloges..
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: emco 5 nc

Bericht door pep »

Waar koop je die enorme lucifers? ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco 5 nc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Bij dezelfde winkel als waar je deze sigaretten koopt.. :lol:

maar even serieus. de Messing onderdeeltjes zijn een naafje van ø0.7, van 1mm lang, met een flensje van ø1.1 op 0.25 vanaf de korte kant, met een dikte van 0.15, het asgat is ø0.25..
Plaats reactie