Motor voor Emco Unimat SL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Kars-cnc »

Als ik die koolborstels zo zie op de foto konden die nog wel eens ruim voldoende lang zijn.

Je kunt het een beetje inschatten door te kijken hoever ze nog naar binnen kunnen voordat het kabeltje binnen in de veer aan z'n eind is. Dat is het moment dat het vonken, en daarmee een snelle degradatie van de collector gaat beginnen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

IK denk dat er geen 81 op die koolborstel staat, maar dat dat streepje de minimale lengte is. Dus zoals Kars ook al vermoed zouden ze nog best goed zijn.

De niet aanwezige isolatie van die draadjes zou wel eens helemaal verpulverd en vergaan kunnen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door HD13 »

Sandy schreef: 19 feb 2023 21:40

Zojuist alles weer in elkaar gezet nadat ik even een tape over de draden heen heb gezet en hij draait weer. Ik wil hem nog wel een keer nakijken op een ander moment, want helemaal soepeltjes klinkt het niet (en de motor voelt ook wat stroef als ik met de hand draai), maar dit is al een hele verbetering.
Voor soepel lopen:
Opletten met koolborstels, weer precies zo terug zetten als dat ze zaten.
Anders moeten ze opnieuw inslijten.

Motorhuis delen en stator net zo in elkaar zetten als dat ze zaten.
Als laatste kleine tik met hamer op kopse kant as, zodat de lagers zich beter zetten.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door xander janssen »

HD13 schreef: 20 feb 2023 17:30 Opletten met koolborstels, weer precies zo terug zetten als dat ze zaten.
Inderdaad beste om ze op zelfde plek en in dezelfde oriëntatie terug te plaatsen. Ze hebben de vorm van de collector aangenomen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

maar na verloop van tijd zullen ze wel weer de vorm van de collector aannemen, ik heb ooit de koolborstels van mijn motorfiets vervangen.. die van een Yamaha R6 bleken hetzelfde te zijn... en dat op een Italiaanse motorfiets.. nou.. hij startte er niet minder om...
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 20 feb 2023 19:18 maar na verloop van tijd zullen ze wel weer de vorm van de collector aannemen
Klopt helemaal maar tot die tijd kan hij wat rauw lopen omdat de randjes van de koolborstels wat hakend over de randjes van de collector stuiteren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

maar dat zelfde zal je dus hebben als je er nieuwe inzet.. en die lopen ook gewoon in na verloop van tijd..
we moeten er voor waken dat we "problemen" niet groter maken dan ze daadwerkelijk zijn.. als de collector niet vlak meer is.. draai je em na.. en dan passsen je Koolborstels ook niet meer.. die lopen vanzelf weer in..
Sandy
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2022 20:19

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Sandy »

Vandaag de motor nogmaals geopend en even de draden opnieuw gesoldeerd met een krimpkousje er omheen. Ziet er een stuk beter uit.

Paar voorzichtige tikken gegeven om de lagers te laten zetten en hij draait weer als een dolle. Kijken hoe lang hij het nu volhoud :lol:

Nogmaals erg bedankt heren. Zonder jullie had ik dit vast nooit zelf gedurfd of gedaan.
Plaats reactie