Motor voor Emco Unimat SL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Sandy
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2022 20:19

Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Sandy »

Heren, Recent heb ik een Unimat SL gekocht en het was leuk spelen tot nu toe, maar helaas heeft de motor het begeven. Hebben jullie tips voor een vervangende motor? Het liefst één die direct in de beugel past (42mm afstand tussen de twee schroeven waar de originele mee gemonteerd is). Alvast bedankt voor alle antwoorden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zijn de koolborstels niet gewoon vies of versleten?
https://www.emcounimat.nl/product/55074 ... l-art-1103
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Sandy
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2022 20:19

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Sandy »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet naar de koolborstels gekeken heb, omdat ik geen ervaring heb met motoren. Zou daarvan de aardlekschakelaar eruit kunnen slaan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, als die koolborstels vonken gaan trekken kan de aardlek er heel goed uit slaan. (weet ik uit ervaring)

Ik heb geen idee wat voor motor het is en wat voor motorregeling er eventueel op zit, of zit die direct op het net aangesloten zonder toeren regeling?
Aardlek zou ook nog door de ontstoring kunnen komen. (verouderde condensatoren)

Zoals een van onze top3 forum vervuilers altijd zegt: 'motoren is een hoop ijzer en koper, dat gaat zomaar niet stuk' (en ik ben het niet :mrgreen: )

Als je aangeeft waar je woont is er misschien een forumlid in de buurt die er meer verstand van heeft en ook wel even wil kijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Sandy
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2022 20:19

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Sandy »

De motor zit inderdaad direct aan het net, er zit alleen een schakelaar tussen. Als iemand me ermee kan helpen zou dat erg fijn zijn inderdaad, ik woon in de regio van Dan Haag.

De uitspraak, gokje; Arie Kabaalstra?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Kars-cnc »

Sandy schreef: 19 feb 2023 10:36 De uitspraak, gokje; Arie Kabaalstra?
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld, maar Arie Kabaalstra zou je waarschijnlijk wel het beste kunnen helpen! Helaas zit die nog even in de lappenmand na een motorongeval in Duitsland. Daarnaast is Bakhuizen nog een heel eindje rijden vanaf Den Haag...

Ik verwacht overigens dat we met wat aanwijzingen op het forum ook wel veel voor je kunnen doen. Zoals Hugo aangaf, bij een motor met koolborstels zijn die altijd het meest verdacht. En niet alleen de koolborstels zelf maar ook het koolstofpoeder wat er al die jaren vanaf gekomen is kan allerlei narigheid veroorzaken, waaronder een aardlek probleem.

Open schroeven, schoonmaken en de boel secuur inspecteren kan veel opleveren. Probeer anders wat foto's van de motor en het binnenwerk te posten.
Sandy
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2022 20:19

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Sandy »

Ik ben nog wat onbekend met de forum-software, dus quotes is wat lastig. Ik bedoelde de uitspraak die Hugo aanhaalde over motoren die van staat en koper zijn en dus niet zo snel stuk gaan.

Vanavond zal ik eens voorzichtig kijken hoe ik de motor open kan maken en kijken of ik wat foto’s kan plaatsen.

Bedankt voor alle feedback tot nu toe heren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het was niet Arie, blijft er niet veel meer over. :lol:
(het ging ook meer over het stuk zijn van een motor dan specifiek de Emco SL, waar Kabaalstra dan toevallig weer wel iets meer ervaring mee heeft)

Ik ga er van uit dat het redelijk oud spul is. Dan is een eventueel aanwezige onstoring een grote kans.
Als de koolborstels versleten zijn, of vies, of staan te stuiteren op een slechte collector zijn allemaal mogelijke oorzaken.

Volgens mij kun je de koolborstels er zo uit pakken, die 2 zwarte bakelieten schroefdoppen die tegenover elkaar in het motorhuis zitten, aan de andere kant dan waar de poelie zit.

Is genoeg over te vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=cFnJVaZxwA8
ergens bij 7:55 zie je een groen onderdeel in het motorhuis zitten, dat zou wel eens een ontstoring kunnen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door benkr »

Sandy schreef: 19 feb 2023 10:36 De motor zit inderdaad direct aan het net, er zit alleen een schakelaar tussen. Als iemand me ermee kan helpen zou dat erg fijn zijn inderdaad, ik woon in de regio van Dan Haag.

De uitspraak, gokje; Arie Kabaalstra?
Nou dan gok ik toch voor DaBit, dit is typisch iets van hem.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door benkr »

En over die motor, qua vorm lijkt het op zo'n motor van een HBM (of een van zijn klonen) dat zijn DC motoren met koolborstels.
Maar eigenlijk maakt het nog niet eens uit hoe die er uit ziet, het principe is precies hetzelfde, de borstels verslijten, worden te kort en beginnen te vonken. Daardoor begint de rotor extra te slijten, maar ook de openingen tussen de verschillende rotorcontacten gaan vol zitten met dat koolborstel slijpsel.
Door het vonken en ook door extra overgangsweerstand worden de borstels flink warm. Die warmte laat de bortselhouders vervormen en zelfs helemaal smelten. Door dat vervormen en smelten wordt het contact nog slechter en wordt er nog meer warmte ontwikkeld --> lawine effect.
Door al dat koolborstel stof en de vervormde houders ontstaat er op een bepaald moment een kruipweg van de borstelhouder naar het metaal van de motor --> overslag en aardsluiting --> aardlek of zekering knalt er uit.
Begin om de motor uit elkaar te halen, als eerste de koolborstels er uit en dan voorzichtig de lagerschaal aan de kant van de koolborstels er af, let er hierbij op dat de borstelhouder niet achter het lager blijft haken en daardoor kapot gaat.
Dan alles echt goed schoonmaken, zodanig dat alle zwarte troep echt weg is. Bedenk vooraf dat al dat stof eigenlijk grafietpoeder is dus let op je kleren, het tafelkleed en alles wat niet vies mag worden in de buurt, het is echt zwarte viezigheid.
Als de borstelhouders niet vervormd zijn kun je met nieuwe borstels proberen of ze echt soepel door de borstelhouders glijden.
De rotorcollector goed controleren op een mooi isolatie streepje tussen de verschillende contacten, eventueel met een krabbertje vuil en slijpsel weghalen. En als de collector niet heel mooi glad is deze bij voorkeur op een draaibankje heel licht oppoetsen, let er hierbij goed op dat je geen lamelletjes losbreekt, dan is het eigenlijk einde motor.
Dan ook de rest van de motor schoonmaken en vervolgens alles weer goed in elkaar zetten.
Als je nu geluk hebt draai de motor weer als een zonnetje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sandy schreef: 19 feb 2023 10:36 De motor zit inderdaad direct aan het net, er zit alleen een schakelaar tussen. Als iemand me ermee kan helpen zou dat erg fijn zijn inderdaad, ik woon in de regio van Dan Haag.

De uitspraak, gokje; Arie Kabaalstra?

U had geroepen?
Ik heb een poosje geleden inderdaad een EMCO Unimat SL opgeknapt.. er zijn meerdere versies van meerdere bouwjaren.. soms zie je ze met een kunststof motorbehuizing, soms met een metalen behuizing, dat zijn de oudste... die heb ik onlang onder handen gehad.

even het motortje open, de boel even goed schoongemaakt, koolborstels zagen er bij mij nog goed uit.. dus takken gewassen, en weer in elkaar gezet (na een verse lik verf), overigens, als ik google op EMCO Unimat SL

Kijk hier eens :lol:

Er staan ook zat links naar leveranciers van allerhande onderdeeltjes.. best mogelijk dat daar nog wat te halen valt

Wat ook een goede oplossing zou zijn.. de motor vervangen voor een HBM polijst motortje, 150 Watt is genoeg, en die motortjes hebben toerental regeling, en da's wel fijn..
Ik heb zo'n motor op mijn Boley Horlogemakers draaibankje zitten.. en dat werkt heerlijk
Sandy
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2022 20:19

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Sandy »

Ik ben inmiddels begonnen met het uit elkaar halen. Wat een klus is dat… ik moest wat van mijn dopsleutel 7mm afhalen omdat ik anders niet de moertjes eraf kreeg aan de voorkant.

Huidige status;
Afbeelding

Inmiddels ook de rest er uit… binnenkant had zo uit de kolenmijn kunnen komen.

Afbeelding

Ik denk dat de borstels in elk geval vervangen moeten worden, maar waarmee precies? 81? (Geen idee nog wat dat inhoud, even Google erop loslaten).

Afbeelding
Sandy
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2022 20:19

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Sandy »

Ik zit nog wat verder te kijken, maar dit lijkt me best een redelijke kanshebber voor de ellende…

Afbeelding

Wie stopt dit zo terug in welk elektrisch apparaat? Dit is gewoon de directe stroomkabel…

:shock:

Zojuist alles weer in elkaar gezet nadat ik even een tape over de draden heen heb gezet en hij draait weer. Ik wil hem nog wel een keer nakijken op een ander moment, want helemaal soepeltjes klinkt het niet (en de motor voelt ook wat stroef als ik met de hand draai), maar dit is al een hele verbetering.

Bedankt allemaal, voor alle hulp en wijze inzichten tot nu toe.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Motor voor Emco Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wie stopt dit zo terug in welk elektrisch apparaat? Dit is gewoon de directe stroomkabel…
Nou,,eh.. daar is dus een aardlek voor.. gelukkig heb je er een.. anders had je nu raar haar gehad.. :lol:

Even zonder gekheid..de binnenkant van jouw motortje ziet er nog netjes uit vergeleken bij de mijne, en laten we het dan vooral niet hebben over de motor van de EMCO Compact 5 CNC, want wat daar aan kool uit komt, daar kun je een avond op stoken...
het mooiste lijkt me als je de kabels even lossoldeert, en er even een krimpkousje overheen schuift voor je ze weer vastsoldeert, en dan het kousje even krimpen.. klaarrrr.. netter dan dat kan haast niet..
Plaats reactie