Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door spinningwheels »

Ik vind wel Boilers met een moeilijke naam die tussen de panelen en de omvormer gezet worden.
Passen het opgenomen vermogen ook aan naar wat geleverd wordt. Maar dergelijke systemen vind hij veel te duur.
Ik zie dat veel nieuwe apparatuur home connect heeft, iets met een app op een telefoon te bedienen.
Wat een omvormer doet is volgens mij ook op een telefoon te zien. ( geen idee eigenlijk heb niet zo,n mobiel volg systeem)
Dan zou ik al non nerd toch denken , dat is eenvoudig aan elkaar te koppelen met een app?
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hfjbuis »

Alle meeropbrengst van de zonnepanelen stook ik in de winter elektrisch op. Van dat wat mijn leverancier per kW geeft, kan ik nog geen pintje meer bestellen. Het 500W kacheltje (zonder ventilator) staat van oktober tot april aan. Tegen de tijd dat de afrekening komt, zorg ik dat het jaarverbruik rond de nul kWh is.
De meeropbrengst zelf opslaan is niet te doen van wegen de ruimte en het kost alleen maar geld als je alleen al de afschrijving op de cellen rekent.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Hee, effe niet opletten, dan dit. Slimme apparaten gaan komen en zijn er nog nauwelijks. Ik heb het geprobeerd met een slimme lader voor de auto. Een flappie of wappie. Geen idee. Ik vond het niks, laat staan dat een vaatwasser iets gaat toevoegen. Kansloze exercitie zolang de salderingsregeling er is. Ik heb op twee locaties panelen liggen. Van elke locatie heb ik na aansluitkosten en eigen verbruik netto €1000 teruggekregen. Voor alle duidelijkheid, dat is dus €2000. Hoezo wordt er niet betaald voor teruglevering? Word wakker en kijk naar je contract.

Wat ik me wel afvraag, hoe werkt dat in Belgie? Gaat die belasting komen en hoe krijgt dat vorm? Lijkt me beetje onmogelijk. Ook als je off grid gaat? Dat zou voor mij de volgende stap worden als er financiele beperkingen zouden komen, ooit , in de verre toekomst, misschien….
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 28 feb 2023 07:48 Hee, effe niet opletten, dan dit.

Word wakker en kijk naar je contract.
Zoals je al zegt, effe niet opgelet. ;-)

Regeren is vooruitzien Joep, we zijn aan het discussiëren over mogelijke oplossingen wanneer het zover is dat je niets meer terugkrijgt.

Oftewel, de appelen van je eigen boomgaard aan de varkens voert en zelf dure appelen in de supermarkt haalt voor je appeltaart.
(op zich heb je dan wel lekker varkensvlees, maar zal je net zien, ben je ook nog vegetariër geworden want zoals bekend, vleesproductie heeft nu niet bepaald een hoog rendement)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 28 feb 2023 07:48 Wat ik me wel afvraag, hoe werkt dat in Belgie?
Ander forum: een Belg die voor 10 mille een huisaccu heeft laten plaatsen want hij betaald 45ct/kWh en krijgt voor teruglevering 9ct/kWh terug waar hij nog belasting over moet afdragen. Frappant detail, de derde installateur is er nu mee bezig want de vorige twee kregen de accu niet goed aan de praat :shock:
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Oscar f1 »

Je kunt ook overwegen een buffervat te plaatsen met 3 wisselaars er in.
1e om warmte toe te voegen (electrisch)
2e om tapwater te verwarmen voordat het je HR ketel in gaat
3e om CV water te verwarmen.

Het voordeel van een buffervat is dat de circuits gescheiden zijn,
dan hoef niet periodiek een temperatuur van boven de 60 graden te bereiken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Dat bedoel ik nu. Jullie zijn oplossingen aan het bedenken voor een niet bestaand probleem. Ontwikkelingen gaan razendsnel. Tegen de tijd dat dit een probleem is, is de techniek op elke hoek vd straat beschikbaar.

In B gaat het anders, maar met wat Victron spul en een accu is dat ook niet al te lastig. Als ik t kan, kan iedereen het.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Enne, electriciteit oproken om warmte te maken is zowat het stomste dat je kunt bedenken. Daar zijn legio andere dingen mee te doen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 28 feb 2023 10:09 Enne, electriciteit oproken om warmte te maken is zowat het stomste dat je kunt bedenken. Daar zijn legio andere dingen mee te doen.
Oke, dan horen we nu graag van jouw wat we daar mee gaan doen. ;-)

Die auto opladen geloof ik wel, die is na een dag wel een keer vol en als je weinig km-ters maakt ook niet veel zin, en een erg kostbare oplossing.

We moeten dus een product zien te verzinnen wat ad-hoc geproduceerd kan worden en waar geld mee te verdienen is.
Zoiets als op het moment al van bepaalde fabrikanten verwacht wordt. Maar :'jongens, vandaag geen werk want te weinig zon / wind' zal het wel niet worden.

Misschien olie persen uit koolzaad, kunnen we gelijk door naar de bio-diesel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Zet dat verwarmingselement eens af tegen eeN accu. Kwantitatief gezien.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hfjbuis »

Oscar f1 schreef: 28 feb 2023 09:41 Je kunt ook overwegen een buffervat te plaatsen met 3 wisselaars er in.
1e om warmte toe te voegen (electrisch)
2e om tapwater te verwarmen voordat het je HR ketel in gaat
3e om CV water te verwarmen.

Het voordeel van een buffervat is dat de circuits gescheiden zijn,
dan hoef niet periodiek een temperatuur van boven de 60 graden te bereiken.
Als drink/douche water dat door een warmte tank loopt moet die tank toch altijd minimaal 60° zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door Kjelt »

Als de plannen doorgaan, dat we in NL als het salderen afgeschaft is, nog steeds 75-80% van de kWh prijs terug krijgen voor terug geleverde energie dan moet je een werkelijk fantastisch hoogrendements oplossing verzinnen om daar nog boven te komen.
Oftwel gewoon afwachten, voorlopig lekker salderen en daarna zien wat de plannen zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 28 feb 2023 10:23 Zet dat verwarmingselement eens af tegen eeN accu. Kwantitatief gezien.
ik heb geen verstand van kwantum techniek :shock:
1 verwarmings element = 1 accu. Is dat kwantitafief genoeg :mrgreen:
of 2kW verwarmings element 1 uur = 2kWh accu ?
of €500 verwarmingselement (= niet) €7000.- accu (zonder afschrijving en levensduur verwachting)

Zeg gewoon een keer precies wat je bedoelt, je gooit ook doorlopend wat kreten door de lucht zonder ook maar een beetje duidelijk to the point te komen.

Dat verwarmingselement van jouw mag niet want dan noem jij het oproken.
Met een accu je warmtepomp, vaatwasser, droogtrommel, Quooker, oven, inductiekookplaat laten draaien zie ik eerlijk gezegd ook niet snel een betaalbare oplossing worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Apparatuur inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen

Bericht door kawarider »

Je hebt gelijk Hugo, ik ga weer in mijn mantra vervallen. Als je warmte nodig hebt dan steek je een blok hout in de fik, het liefste van eigen land/moestuin. Een warmtepomp heeft nog steeds elktr nodig en dat op een moment dat je PV haast niets doet. Wil je zelf je box ophouden dan zul je toch echt richting wkk moeten gaan denken. En een accu, sorry, was een omtrekkende beweging.

Je hebt mijn buffer gezien, ruim 2 m3. Daar gaat ongeveer 100 kWh aan warmte in. Zet dat eens af tegen een 100 kWh batterij. De energie die ik in de buffer stop, daar kan ik niets anders mee doen dan iets verwarmen. Heb je die energie in een accu zitten dan ben je totaal vrij te doen wat je wil. Dus, mocht ooit in de toekomst salderen verdwijnen, dan gaan slimme apparaten en opslag belangrijk worden. En opslag is dan een batterij, geen buffer. Niet echt een scenario denkbaar dat ik dat anders zou zien. Goedgelovig ben ik wel. Laat maar zien dat het anders kan, wel met cijfers dan.
Plaats reactie