E++, Custom EdingCNC Editor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Van de website https://math.stackexchange.com/question ... ebraically
Here's a completely different approach that might be easier to encode.

Your two given points ((x1,y1)
and (x2,y2)
) and the centers of the two desired circles are at the four vertices of a rhombus with side length r
. You can use the Pythagorean Theorem to find the length of the diagonal of the rhombus from (x1,y1)
to (x2,y2)
. Better still, divide by two so you now have half the length of the diagonal. The two diagonals of a rhombus are perpendicular, so the point (x1,y1)
, the center of the rhombus, and one of the circles' centers make a right triangle with hypotenuse r
and one leg equal to half the known diagonal. Use the Pythagorean Theorem to find half the length of the other diagonal.

Now you just need to construct line segments of that length with one end at the center of the rhombus, perpendicular to the known diagonal, and the other end of each segment will be the center of one of the desired circles.

That's the entire rationale of the procedure. For the detailed calculations, I'll assign names to various lengths as we go along in order to keep the equations from getting too ugly. (You'd probably want to do this anyway when you do this in software.)
Laat dat nou net de methode zijn die ik ook ingeknopseld heb?.. niet de mooiste, maar Ik begrijp em, omdat ik het stap voor stap doe..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Code: Selecteer alles

T2 M6
G00 X80 Z20
M100
;CYCLE FILLET FACING
    #1001=44.4721      (X1)
    #1003=-24.472      (Z1)
    #1011=62.361      (X2)
    #1013=-30      (Z2)
    #4003=10       (RADIUS)
    #1201=0    (CONCAVE)
    #4001=500      (FEED)
    #4002=1      (DOC)
    #3999=5      (CYCLE INDEX)
;ENDCYCLE
G00 Z0 M99
;CYCLE CHAMFER TURNING
    #1001=20      (X1)
    #1003=0      (Z1)
    #1011=44.472      (X2)
    #1013=-24.472      (Z2)
    #4001=500      (FEED)
    #4002=2     (DOC)
    #3999=4      (CYCLE INDEX)
;ENDCYCLE
G00 X44.4721 M99
M101
M2
Weer een voorbeeldje van een in eerste instantie niet tangentiale boog, Ik heb eerst de Fillet geprogrammeerd, en daarna de Chamfer.. die twee samen geven een kegel met afronding.. Daarom dus ook dat ik ook niet-Tangentiale bogen wilde kunnen programmeren.. Ik zit nog te denken aan een "Slinkse truc" om een overmaat te maken.. door gewoon een waarde aan de Beiteloffset toe te voegen ofzo.. gewoon omdat het kan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

even Cycli ingeknopseld in de 4 Kwadranten.. en dan zien we het volgende.. in Kwadrant 1, en 3 is de Cirkelboog niet Concaaf, maar Convex.. op zich geen ramp.. Dan weet ik dat de berekening voor Convex in die kwadranten ook al klaar is.. Kan ik zo kopiëren.. Nu even kijken hoe ik de Convex in Kwadranten 2 en 4 moet berekenen.. en dan ben ik eigenlijk al zo'n beetje klaar.. het enige is dan de stelling van Pythagoras nog even goed opstellen voor Concaaf of Convex..Immers, Voor elke X zijn er 2 mogelijke z waarden, en voor elke Z zijn er 2 mogelijke Y waarden..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

4 dagen knopselen later...
Maar... Ik heb het nu voor elkaar.. de berekening van de I en K waarden in alle 4 Kwadranten, met Concaaf en Convex Radii, en dat met 4 berekeningssubs voor 8 mogelijkheden, omdat de berekeningen van Kwadranten (1 en 3), en (4 en 2) Gelijk zijn..
in plaats van dat ik eerst de hoek van de Koorde berekende, en daar een Translatie op toepaste, bereken ik nu de hoek van de Koorde en de hoek van de schuine zijde van de driehoek die gevormd wordt door de middelloodlijn de halve koorde en de Radius.. Die twee hoeken tel ik bij elkaar op, en dan met Sinus en Cosinus bereken ik de Coordinaten van het snijpunt van de Schuine zijde (=Radius) en de loodlijn, en tel die op bij de start Coordinaten.. Presto!.. Absolute I en K waarden.. Dus wel even in EdingCNC instellen..maar eigenlijk is dat niet meer dan Logisch.. Heidenhain doet het niet anders met CC (Center Circle) (tenzij je daar incrementele waarden ingeeft dan, maar Absoluut is de Default)

nu kunnen we dus de Snedeopdeling maken .. en dan is het wel zo'n beetje klaar met de Afrondingen.. dan kunnen we de makkelijkste 2 Macro's nog inknopselen, te weten het Groefsteken en het boren.. Werkstukaanslag is gewoon een kwestie van Tooltje kiezen, en Verplaatsen naar een bepaald punt..da's ook geen Rocket-Science..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Stapje voor stapje.. Het voorbewerken is nog niet goed, maar dat komt doordat ik gewoon een Kopie van de Chamfer Cyclus gebruikt heb, daar zit nog de berekening voor de X Coordinaten in volgens een Vector.. die rekent per Z uit wat de X moet zijn vanaf het punt waar de schuine kant begint.. maar een schuine kant is geen Cirkelboog natuurlijk.. dus moeten we daar nog even een Stelling van Pythagoras inknopselen, rekening houdend met Kwadrant 1-2 of 3-4.. waar ik bij de eerste de Maat bij het Middelpunt moet optellen, en bij de tweede er ze vanaf trekken.. gelukkig heb ik er reeds een parameter inzitten die me vertelt in welk kwadrant ik bezig ben, immers.. de Middelpuntsberekening is voor de kwadranten 1 en 3 hetzelfde, en dat geld ook voor de kwadranten 2 en 4.. om het even makkelijk te houden.. :roll:

Dat moet er met een paar uurtjes wel in te knopselen zijn.. en dan kunnen we de Cyclus voor het langsdraaien beetpakken.. waar ik dus moet checken of kwadrant 1 of 4, danwel 2 of 3 gebruikt worden.. om het NOG makkelijker te maken.. 'k ga ze er eerst maar eens inknopselen.. dan zien we wel wat er nog voor kunstgrepen nodig zijn..
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door zeeschuim »

"inknopselen" is dat oud Friesch disalectisch?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mei ik jo wat freegje.?..doge jo wol?
.Frysk is gjin dialekt...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Prachtig kunstwerk voor aan de muur, maar zit je nu steeds met ijlgang dwars door je werkstuk heen ?

Kans ik ook aanwezig dat we iets gemist hebben. :roll:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2023 08:59 Prachtig kunstwerk voor aan de muur, maar zit je nu steeds met ijlgang dwars door je werkstuk heen ?

Kans ik ook aanwezig dat we iets gemist hebben. :roll:
Ehh.. Ja.. Ik ga "Dwars door mijn werkstuk heen", maar dat is toch de bedoeling van Verspanen? :lol:

'k heb het hier vaker geuit.. "Zolang er nog niets op de machine ligt.. kan er ook niets misgaan.. , gewoon een progje ingeknopseld om even alles te testen..

Nu even Pingpong met Parameters, om even de X eindpositie uit te vogelen, zodat ie de Radius keurig voorbewerkt.. moeilijk is het niet.. immers.. het is niet meer dan de stelling van Pythagoras.. maar je moet em wel even goed verrekenen, omdat I in RADIUS geprogrammeerd is, en niet in DIAMETER..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 31 mei 2023 10:26 omdat I in RADIUS geprogrammeerd is, en niet in DIAMETER..
Zal ik het geheim verklappen?
Iets met delen en of vermenigvuldigen met 2. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2023 13:41 Zal ik het geheim verklappen?
Iets met delen en of vermenigvuldigen met 2. :mrgreen:
Echt flauw zeg, nu weet iedereen het.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...

Nee.. niet het vermenigvuldigen met 2 of het delen door 2.. :lol: je kunt ook altijd vermenigvuldigen met de vierkantswortel van 0.25 natuurlijk.. :)
Waar het hier om gaat.. de Knoppentrommel.. of wel mijn Zakjapanner, de Casio FX82.. nou heb ik niet zomaar een FX82, maar een EX, en daarin kun je een functie inknopselen.. welke?.. nou.. wat te denken van f(x)=(√(5²)-(x²)) ?..Die spuugt voor elke Z waarde een Bijpassende X waarde uit.., en omdat ik op die Calculator ook een Reeks in kan geven, maakt ie keurig een tabelletje..Fijn!..

Dat scheelt me een heel gemier met excel (Goniometrische functies zijn daar sowieso een Crime), of CAD.. waar je na een paar controles al door de maatlijnen het bos niet meer ziet..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

We trommelen vrolijk verder op het klavier..

Afbeelding

Dat het best handig kan zijn om middels M83 een hap uit je werkstuk te proggen, met een afronding erin.. een echte "Fillet" dus.. hoe?..

"Nou... "

M83 X20 Z10 F500 R5

"Zo dus!"
We nemen de standaard M83 X.. Z.. F.., en we voegen daar een R aan toe.. Zodra ik een R detecteer op de regel, ga ik rekenen.. Z= Z-Radius, en eind X =X+(2*Radius)

Daarna roep ik gewoon de Fillet Cyclus op, en die berekent de rest..

Afbeelding

Als zodanig... Reeds!in alle 4 kwadranten toe te passen..


En, dan kan ik met dezelfde Routine ook een Chamfer Functie maken, in de Vorm:

M83 X20 Z10 F500 C5

Met de C van Chamfer dus..daarvoor moet ik nog even wat Code kopiëren.. immers, de berekening van de "Secundaire Coordinaten" is dezelfde als van de Fillet bewerking.. C maakt dus een afschuining gelijk aan de waarde van C, dus als ik een 2 x 45° schuin kantje wilt hebben.. dan prog je C2.. Easy as 355/113! :mrgreen:

Ik ben er niet zo bang voor dat het gebruik van een Asletter problemen zal gaan geven op meerassige machines, immers: C(#3) is direct na het aflopen van deze Sub weer -1e10, en voor een beweging in de C as programmeer je em toch opnieuw, Bovendien.. heb ik vooralsnog geen C-as op mijn draaibank..(of het moet voor de Turret zijn.. , maar die doet verder niets met een M83 Cyclus

Ja.. ik moet de Snedeopdeling nog maken.. Dat komt wel goed..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hehe, hij heeft het door, was dat nou zo lastig? :mrgreen: ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie