E++, Custom EdingCNC Editor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Code: Selecteer alles

#2201=[[#2011-#2001]/2]
#2203=[#2013-#2003]
#2210=[[SQRT[[[#2011-#2001]/2]**2+[[#2013-#2003]**2]]/2]]
#2211=[SQRT[[#4003**2]-[#2210**2]]]
LOGMSG ";CYCLE PARAMETERS"
LOGMSG "DELTA X= " #2201" DELTA Z="#2203
LOGMSG "HYPOTHENUSA = "#2210
LOGMSG "OVERSTAANDE ZIJDE = "#2211
LOGMSG ";ENDCYCLE"
Ik heb even een "testmacrootje" ingeknopseld: eerst bereken ik de verschillen tussen begin en eindpunt (#2201 & #2203), dan bereken ik middels de stelling van Pythagoras de lengte van de Koorde, en deel deze door 2 (#2210), dan wederom de stelling van Pythagoras uit de lade getrokken om de lengte van de overstaande zijde te bepalen (#2211), Immers.. met de halve basis (halve lengte van de koorde, en de Radius vanuit het start-of eindpunt van de Cirkelboog hebben we een rechthoekige driehoek waarvan de lengte van de basis , zijnde de halve koorde, en de hypotenusa die gelijk is aan de Radius (#4003) bekend zijn..
Dientengevolge hebben we dus de lengte van de overstaande zijde,

Afbeelding

middels een rotatiematrix, en een translatie moet het dan een koud kunstje zijn om de coordinaten van het eind van de staande zijde te berekenen.. hetgeen dus de coordinaten van het middelpunt van de Cirkelboog zijn, immers... middels Atan(½ΔX / ΔZ) kunnen we de hoek vaststellen..

't is haast te eenvoudig.. :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

OVerigens:

Afbeelding

Er bestaat nog wat onduidelijkheid over bovenstaande Dialoog.
het startpunt van de Cyclus is dus de positie waar de beitel op het moment dat de Cyclus wordt aangeroepen. (Ik kopieer gewoon de Reeks Parameters #5001 t/m #5006, gewoon in een moeite door, dan kan ik dezelfde routine in mijn Freesmacro neerplakselen)
Door dit in een Subje te knupp'n heb ik altijd dezelfde parameters, en door vergaande overerving in mijn huidige macro heb ik de routines voor vlak-en langsdraaien, en die gebruik ik eveneens voor de Chamfer routines, omdat ik de eind X en eind Z van elke beweging bereken in de Chamfer Vlakken en Chamfer Langsdraaien bereken, zodoende spaart me dat het schrijven/kopiëren van die Subroutines..
Als Start Z = Z1, dan komt er geen cilindrisch deel aan de bewerking, en gaat de Sub direct over tot het berekenen van Eind X Waarden snijdend met de Cirkelboog bij Vlakdraaien.
Als Start X = X2 dan komt er geen kops vlak aan de bewerking en zal de sub de eind Z waarden snijdend met de Cirkelboog gaan berekenen.

Zo kan ik dus ook gewoon een afronding van een Cilindrisch deel maken, of tot aan de einddiameter van de radius..Immers, het startpunt wordt bepaald door de beitelpositie bij het aanroepen van de bewerking.
Als mijn Start X en Start Z net een haartje buiten de contour liggen, dan heb ik een stukje "veiligheidsafstand" het enige is dat ik hier nog geen radiusCompensatie in heb, omdat daarvoor de hele contour bekend moet zijn.
In dat geval kan ik voorlopig met Beitels met Radius 0 werken (die heb ik, want ik slijp ze zelf), en zodra de RadiusCompensatie werkt zoals het hoort (daar moet nog even naar gekeken worden door ondergetekende) kan ik alle cycli met een overmaatje programmeren, en dan de contour in één keer aflopen om em na te draaien..

Bij de Chamfer Cycli werkt het precies zo, zodat daar dezelfde opties gebruikt kunnen worden.
Ook daar moet ik nog even een kritische blik werpen op de RadiusCompensatie, maar zoals eerder vermeld.. daar moet ik nog eens kritisch naar kijken.. de Open Dag bij EdingCNC nadert met rasse schreden, en dan moet ik wel iets hebben waarvan menigeen steil van achterover gaat slaan..
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 868
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door zeeschuim »

Afbeelding
In Mach3 turning zitten ook draai wizzards, met de berekeningen onder iedere knop.
Kun je dat niet gebruiken?
:?:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mogelijk, maar naar wat ik begrepen heb, werkt Mach met een "scripttaal" voor macro's, waar EdingCNC macro's gewoon in "G-Code' worden geschreven.
Bovendien moet in jouw voorbeeld het middelpunt van de Cirkel worden opgegeven, en dat is nou juist waar ik vanaf wil.. Niet dat ik het middelpunt niet nodig heb, maar Ik wil dat niet invoeren, ik wil dat zelf berekenen.. (ja.. ik ben eigenwijs, maar dat moge als bekend verondersteld worden :mrgreen: )

Het geeft me ook die heerlijke omstandigheid dat ik mijn Wiskundige vaardigheden weer een beetje afstof en oppoets, omdat ik nooit goed geweest ben in Wiskunde, en daar ben ik voor behandeld🤕

Hoe heerlijk is het dan dat je met wat zoekwerk die dingen die je ooit op school kreeg, maar niet snapte, nu wel snapt, omdat je het concreet kan gebruiken..

Bovendien... zou de Macro's uit MACH gebruiken betekenen dat ik die flipperkast eerst moet installeren.. en dat ga ik mijn PC en mijn Oogbollen niet aandoen..
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 868
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door zeeschuim »

Bovendien... zou de Macro's uit MACH gebruiken betekenen dat ik die flipperkast eerst moet installeren.. en dat ga ik mijn PC en mijn Oogbollen niet aandoen..
Nee hoor ansteller, je kunt met machscreen van https://kd-dietz.com/ de addons van Mach3 turn bekijken en de codes die gebruikt zijn inzien. :mrgreen:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 868
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door zeeschuim »

Er zitten er nog veel meer in!
Afbeelding
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding


't is haast te eenvoudig.. :)
[/quote]

Dat dacht ik dus.. maar nee.. ik heb em in de Macro ingeknopseld.. maar de waarden die eruit rollen.. zijn niet de waarden die ik zoek.. Ik ga vooralsnog uit van het startpunt van de radius als oorsprong zodat ik naderhand alleen maar die Coordinaten hoef op te tellen bij de gevonden waarden om het middelpunt van de Cirkelboog in absolute coordinaten te vinden..
Weet iemand met meer Wiskundeknobbel de oplossing?
zeeschuim schreef:Er zitten er nog veel meer in!
Ja leuk.. maar als je bij die cirkelbogen zelf nog het middelpunt moet ingeven.. schiet ik er per saldo geen ene #$&*% mee op..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hfjbuis »

Jan,
Ik moet dit ook voor mijzelf maken, maar zit komende 10 dagen te krap in de tijd. Daarna heb ik weer ruimte zat. Als je kunt wachten,
Huub
Dan wordt het wel c# want ik heb geen Eding!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 24 mei 2023 17:03 Jan,
Ik moet dit ook voor mijzelf maken, maar zit komende 10 dagen te krap in de tijd. Daarna heb ik weer ruimte zat. Als je kunt wachten,
Huub
Dan wordt het wel c# want ik heb geen Eding!
Thanks, maar ik ben met "rechttoe-rechtaan Goniometrie al een heel eind.. Nu nog even een translatie verzinnen, en dan zo dat ik niet hoef te checken of de hoek groter of kleiner is dan een bepaalde waarde..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zal er wel niks van begrijpen, heb ooit polynomen en appolonische cirkels berekend, en zelfs afrondingen, maar wat je hier allemaal zit te tobben, ik kan er geen chocola van maken.
Als je nu eens even een normaal voorbeeldje neerzet wat je exact wilt uitrekenen, misschien kan ik dan nog iets uit m'n grijze massa opdiepen.

Maar al die plaatjes van jouw zie ik steeds alleen 1 kwart cirkel, en ik hoop niet dat je daar aan wilt gaan rekenen, daar ga ik in ieder geval geen kladpapier aan vuil maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

#2201=[[#2011-#2001]/2] (DELTA X)
#2203=[#2013-#2003] (DELTA Z)
#2210=[[SQRT[[[#2011-#2001]/2]**2+[[#2013-#2003]**2]]/2]] (STELLIG VAN PYTHAGORAS VOOR DE KOORDE)
#2211=[SQRT[[#4003**2]-[#2210**2]]] (STELLING VAN PYTHAGORAS VOOR DE MIDDELLOODLIJN VAN DE KOORDE)
#2212=[ATAN[#2201]/[#2203]] (BEPALING VAN DE HOEK VAN DE KOORDE)
#2221=[#2210*[SIN[#2212]]] (ROTATIE X VAN DE DRIEHOEK ,HYPOTENUSA=R)
#2223=[#2210*[COS[#2212]]] (ROTATIE Z VAN DE DRIEHOEK ,HYPOTENUSA=R)
#2231=[#2221-[#2211*[SIN[#2212+90]]]] (INCREMENTEEL I)
#2233=-[#2223-[#2211*[COS[#2212+90]]]] (INCREMENTEEL K)
#2231=[[#2231]+[#2001/2]] (ABSOLUUT I)
#2233=[[-#2233]+[#2003]] (ABSOLUUT K)
Daar komen momenteel de goede waarden uit, ik heb wat willekeurige waarden ingeknopseld, en daar komen de juiste parameters uitgefladderd.
Immers.. anders Simuleert EdingCNC het niet.. :lol:

Afbeelding

Wat Ik dus ingeknopseld heb:
eerst bereken ik Delta X en Delta Z, en.. dat zie ik nu pas.... die regels zijn redundant.. want ze zitten ook in de volgende regels, voor de berekening van de lengte van de halve Koorde, omdat, zie de volgende regel de middelloodlijn (dus de lijn die eindigen moet op het cirkelmiddelpunt) begint daar.
Zodoende hebben we met de halve koorde en de Radius 2 bekende zijden van een Rechthoekige driehoek, want we laten de radius gewoon tegen de middeloodlijn aan leunen, want waar ze elkaar raken ( niet snijden want ze zijn op dat punt begrensd) ligt het middelpunt van de Cirkel tenslotte.

Maar.. dan moeten we de boel nog roteren... eerst het einde van de halve koorde #2221 & #2223, waarna we het trucje herhalen om de incrementele Coordinaten van het eind van de middelloodlijn te vinden ( de lengte is tenslotte ook bekend), de Incrementele I & K dus.. , en dan de Begincoordinaten van de Cirkelboog er bij optellen.. en dan hebben we het Absolute middelpunt..

Code: Selecteer alles

;CYCLE FILLET FACING
     #1001=40      (X1)
     #1003=-25      (Z1)
     #1011=50      (X2)
     #1013=-30      (Z2)
     #4003=20    (RADIUS)
     #1201=0    (CONCAVE)
     #4001=500      (FEED)
     #4002=1      (DOC)
     #3999=5      (CYCLE INDEX)
;ENDCYCLE
Dit is de Cyclus definitie, de Parameters 1001, 1003, 1011 en 1013 worden gekopieerd naar parameters die in de 2000 reeks liggen, 1001 wordt 2001 enzovoorts
ik weet het.. het is een nogal omslachtige methode, maar het resultaat is vooralsnog goed.. nu even verder knopselen.. de Boel even omzwengelen voor de Convexe Bogen..Ik heb nog wat te doen.. en de Open dag is al over 5 weken..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo te zien ben ik op de goede weg.. morgen de andere kwadranten bekijken..
in elk geval zien we hier 2 voorbeelden met Radii die NIET Tangentiaal aanlopen, en een met een Radius die WEL Tangentiaal loopt aan bijde zijden.

Arie is tevree...

(met het Absolute middelpunt nu stevig verankerd in Parameters #2231 en #2233 kunnen we voor elke X en/of Z met de stelling van Pythagoras, ik ben die man eeuwig dankbaar, alle raakpunten aan de Cirkelboog berekenen, en dan kunnen we dus weer gewoon gebruik maken van de Routines die ik al geschreven heb voor vlak- en langsdraaien.. Hoezee!.. Daar ga ik nu even een biertje op nemen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://math.stackexchange.com/question ... ebraically
Even doorscrollen naar de simpele oplossing. Kun je die code van je waarschijnlijk nog wel wat eenvoudiger krijgen.

Wat je met een niet tangent stukje cirkel wilt is me nog steeds niet duidelijk, de kans dat dan juist wel het middelpunt op tekening staat en niet de snijpunten met de lijnstukken is in de praktijk vele malen groter. Maar het is jouw feestje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dankje Hugo, Ik ga daar zo eens lekker in grasduinen..
de reeds geschreven code hou ik nog even in 't achterhoofd.. in wezen reken ik in stappen naar het resultaat toe..
hugo stoutjesdijk schreef: 25 mei 2023 08:15 Wat je met een niet tangent stukje cirkel wilt is me nog steeds niet duidelijk, de kans dat dan juist wel het middelpunt op tekening staat en niet de snijpunten met de lijnstukken is in de praktijk vele malen groter. Maar het is jouw feestje.
In Horlogekasten kunnen zulke Radii wel voorkomen, met name in de Bezel, de rand om het glas, maar ook in de kast zelf zou je zoiets kunnen vinden.
Verder heb ik in het verleden (nog op conventionele wijze) eens een "Trompkop" gemaakt, een Doorn met de Binnendiameter van een buis, uitlopend in een radius, en die radius liep niet door tot tangentiaal aan een kopvlak, maar hield op 45° op, bedoeld op verloopbuisjes te maken, om van een kleine diameter naar een grote te gaan
Denk ook aan.. Hoekcontact lagers? (Ik moet de balhoofdlagers van mijn Racefiets eens nalopen).. nieuwe kopen kan.. maar repafixen is leuker!
Of ik die mogelijkheid veel ga gebruiken?.. kweenie.. maar als ik het nodig heb.. dan zit het erin.. en hoef ik niet naar Cam te grijpen..
Plaats reactie