DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Moderator: Moderators

BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door BR24 »

Op een zelfgebouwde houtdraaiautomaat heb ik een DigitalDream controller zitten van Ali.
Type DDCSV1.1.
Wij hebben een klein testprogrammaatje geschreven waar op een gegeven moment M8 een signaal naar buiten geeft.
Aan uitgang M8/M9 van de controller hangt een solid state relais.
dit is het laatste deel van het programma;
X20Y20F300
M8
G4 P1000
M9
M30
%
M8 wordt na een pauze van 1000 milliseconde opgevolgd door M9 die het signaal weer uit zou moeten schakelen.
Dat heeft ie 5 x goed gedaan en vervolgens licht M9 niet meer op in het scherm
wat betekent dat M9 niet gegeven wordt. Signaal op uitgang M8 blijft dus aan staan.
We hebben de pauzetijd al veranderd, en dat maakt niets uit.
Vervolgens hebben we M8 en M9 vervangen door M10 en M11 en dat werkt goed en blijft ook goed werken.
Gisteren hebben we toch weer het programma veranderd in;
X20Y20F300
M8
X20Y20F300
G4 P1000
M9
M30
%
Nu schakelt M9 wel.
Is er iemand die weet wat hier aan de hand is?

groeten
Jan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, met zo'n voorzet kan ik niet anders bedenken dat dat ie een beetje dromerig is. :lol:

Maar je heb tussendoor de besturing een keer uit gezet en dus ook opnieuw opgestart, dus ook een soort reset. Misschien is daardoor het hikje verholpen.

Eigenlijk had ik dat % teken niet achter de M30 verwacht. Kun je die weghalen en vooraan zetten ?
Officieel spoelt M30 de ponsband terug, dus zou dat % teken nooit gelezen worden.
Ik geef toe, dat is wel erg uit de oude doos, maar ik weet niet waar die Chinezen hun CNC standaard code vandaan hebben. :lol:
Om het verhaal compleet te maken, % = clear/reset memory, en staat daarom aan het begin van de ponsband.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door BR24 »

De besturing is tussendoor steeds uitgezet en dat maakte niets uit.
Toen het programma voor de eerste keer draaide, ging alles goed en M9 schakelde 5 x wel, daarna niet een keer.
Aan het begin van het programma staat ook een %-teken.
%-teken aan het eind wel of niet maar ook niet uit.
Grote verschil is X20Y20F300 na M8 maak ik begrijp niet waarom.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door benkr »

Gooi die controller heel snel in de schrootbak en koop iets fatsoenlijks, deze dingen staan er om bekend zeer onbetrouwbaar te werken, en op support van de leverancier hoef je niet te rekenen, die is niet thuis.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door BR24 »

@benkr
Waar heb je die info vandaan want ik heb op internet niets slechts over deze controller kunnen vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door benkr »

BR24 schreef: 04 mar 2023 18:09 @benkr
Waar heb je die info vandaan want ik heb op internet niets slechts over deze controller kunnen vinden.
Dan moet je nog maar eens wat verder zoeken, kijk eens op de zusterfora, b.v. CNCzone.com, board3.de en zo nog een paar, zelfs op CNCzone.nl vind je er wel een paar.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door benkr »

Lees dit eens, dat is een kaartje uit dezelfde stal:

viewtopic.php?p=212495&hilit=NVum#p212495

Ik heb overigens ook eens een keertje zo'n kaartje van een medeforumlid overgenomen,hij had er slechte ervaringen mee, ik heb het ding getest en toen weggegooid. Was inderdaad bagger. Het probleem lag toen aan de software, maar zonder support los je dat dus nooit op.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door BR24 »

wat is dan een betere controller volgens jou?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien dat ie alleen een pause een beetje moeilijk vind, en moet er ook een beweging tussen M8 en M9 zitten.
(wie wil er nu ook 1 sec. de koeling aan en dan weer uit?)
Die M8 had eigenlijk ook door de M30 gereset moeten worden.

Als dit het ergste is en verder doet ie wat je verwacht, zou ik hem voorlopig gewoon blijven gebruiken.
Als we niks meer kunnen gebruiken waar Benkr ooit moeite mee gehad heeft wordt de spoeling wel erg dun. ;-) (of niet soms Ben?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2023 13:04 Als we niks meer kunnen gebruiken waar Benkr ooit moeite mee gehad heeft wordt de spoeling wel erg dun. ;-) (of niet soms Ben?)
Dan wordt het allemaal PoKeys. Ook niet om vrolijk van te worden 😉
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2023 13:04 Als we niks meer kunnen gebruiken waar Benkr ooit moeite mee gehad heeft wordt de spoeling wel erg dun. ;-) (of niet soms Ben?)
Ja, ik ben best wel een fan van Pokeys57CNC, niet omdat ik er dan geen ruzie mee kan krijgen, dat is zo ongeveer standaard voor mij, maar het komt wel altijd tot een goed einde. Zeker als je geen bijzondere dingen wil en gaat voor Mach3 dan is Pokeys wat mij betreft de perfecte oplossing.
Maar wil je op een draaibank(je) draadsnijden dan gaat dat niet lukken, dat wordt niet ondersteund door PoLabs.(ze geven daar overigens Mach3 de schuld van en ik heb het idee dat ze gelijk hebben)
Ik heb ook ooit wekenlang naar een probleem gezocht wat uiteindelijk in de (illegale)licentie code bleek te zitten, lag niet aan Pokeys, maar zat wel toevallig in het die machine.
Verder moet ik toch kwijt dat Pokeys wat mij betreft snel en probleemloos aan de praat is te krijgen en echt heel veel flexibiliteit aan boord heeft.

Ik heb vorig jaar een draaibankje omgebouwd naar een Masso besturing, dat vond ik toch ook niet het ding wat ik telkens weer opnieuw wil gebruiken, wat mij betreft nooit meer.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 05 mar 2023 16:24 Ik heb vorig jaar een draaibankje omgebouwd naar een Masso besturing, dat vond ik toch ook niet het ding wat ik telkens weer opnieuw wil gebruiken, wat mij betreft nooit meer.
Denk dat ik weet om welke draaibank het gaat, ben wel nieuwsgierig naar je slechte ervaringen met Masso. Ik heb er een avondje aan besteed om een demo te kunnen doen voor de eigenaar en vond het wel aardig werken. Elke controller is uiteraard lastig wanneer er geen leertijd in gestoken worden, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Ik was toch in staat om na één avond het gereedschap in te meten, en het ding een gcode file af te laten lopen zonder dat ik de beitel in de klauwplaat liet crashen, wat toevallig wel een specialiteit van mij is ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 05 mar 2023 16:35
benkr schreef: 05 mar 2023 16:24 Ik heb vorig jaar een draaibankje omgebouwd naar een Masso besturing, dat vond ik toch ook niet het ding wat ik telkens weer opnieuw wil gebruiken, wat mij betreft nooit meer.
Denk dat ik weet om welke draaibank het gaat, ben wel nieuwsgierig naar je slechte ervaringen met Masso. Ik heb er een avondje aan besteed om een demo te kunnen doen voor de eigenaar en vond het wel aardig werken. Elke controller is uiteraard lastig wanneer er geen leertijd in gestoken worden, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Ik was toch in staat om na één avond het gereedschap in te meten, en het ding een gcode file af te laten lopen zonder dat ik de beitel in de klauwplaat liet crashen, wat toevallig wel een specialiteit van mij is ;-)
Wat denk je van Tool 0 t/m Tool 3 ipv Tool 1 t/m Tool 4 wat bij versie 5 opeens wel zo moet?
Wat vind je van geen macro's kunnen gebruiken?
Geen limit switches kunnen gebruiken (zaten wel op dat draaibankje.
En zo waren er nog wel een paar.
Ik wil niet zeggen dat Masso geen kwaliteit is, maar het is wel heeeel erg ver dichtgetimmerd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: DigitalDreamCNC controller M9 werkt soms niet soms wel

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 05 mar 2023 18:58 Wat denk je van Tool 0 t/m Tool 3 ipv Tool 1 t/m Tool 4 wat bij versie 5 opeens wel zo moet?
Wat vind je van geen macro's kunnen gebruiken?
Geen limit switches kunnen gebruiken (zaten wel op dat draaibankje.
En zo waren er nog wel een paar.
Ik wil niet zeggen dat Masso geen kwaliteit is, maar het is wel heeeel erg ver dichtgetimmerd.
Duidelijk, tis niks.
Plaats reactie