Servervoeding van kawarider

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Servervoeding van kawarider

Bericht door benkr »

Afgelopen week werd ik door kawarider gebeld met de vraag of hij een servervoeding van me mocht lenen omdat zijn plasmasnijder kuren had.
Ja natuurlijk mag dat, meteen maar bij eentje er draden aan gesoldeerd zodat de voeding gebruiksgereed was.
Redelijk snel daarna heeft kawarider de voeding opgehaald, maar het resultaat beviel hem kennelijk toch niet helemaal, zeker omdat AndreFC101 hem verteld had dat direct uit de 230VAC gevoede drivers bij hem echt goede resultaten gaven.
Hij heeft toen maar meten bij Hardware-CNC 230V closed loop drivers besteld en opgehaald.
Vanavond stuurde hij me een filmpje met het resultaat, hij was weer blij:
VID-20230306-WA0002[1].mp4
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door kawarider »

Haha, toch een zwengel aan gegeven Ben? Acceleratie staat hier betrouwbaar op 6000 mm/s2. De brug maakt wheelies zo. Voorheen was dat 1500 en 20 m/ min en de laatste weken is dat afgezakt naar 400 en 10 m/ min. Jouw voeding gaf wel wat verbetering Ben maar niet genoeg. Bedankt voor de hulp. En zeker ook wat betreft Harwarecnc, fijne club. Motoren zijn echt een hele stap vooruit. Van twee fasen naar driefasen op 230 v. Goed genoeg zo. In de loop der jaren rolt er hier en daar toch wat extra weerstand in schijnbaar. Motoren gaan straks op de niwuwe plasma. Deze wil graag met Eding uitvoeren. Arc lost en van daaruit herstarten is wel een dingetje. Dat heb ik er graag op. Iemand een idee hoe dat te fixen? Hoogteregeling wordt waarschijnlijk Proma 150 ( heb ik liggen) of een minithc of zoiets. Van die laatste heb ik ook wel leuke dingen gezien.
Iemand een idee mbt Eding?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 06 mar 2023 23:17 Deze wil graag met Eding uitvoeren. Arc lost en van daaruit herstarten is wel een dingetje. Dat heb ik er graag op. Iemand een idee hoe dat te fixen?
Hoe lang duurt het voordat je die arc lost constateert?
Met de besturing die Andrej gebruikt kun je achteruit in de contour afloop, dat zou wel eens erg handig kunnen zijn voor wat jij wilt.
(dat is een functie die je niet vaak ziet bij CNC besturingen, gewoon in z'n achteruit en aan je handwiel draaien als ik me niet vergis)
Ik wil je echt niet van EdingCNC af praten, maar dan zal het wel een gevalletje vorig blok opzoeken en start drukken worden.

Aan de andere kant, als je vlug genoeg kunt reageren op die arc lost, en de boel stopt en start opnieuw op, heb je slecht een klein tabje wat je met de hand even door moet halen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door kawarider »

Het zit nu bij de Neuron hoogteregeling. Erg makkelijk, maar veel te ingewikkeld om aan te zwengelen. Ook met Andre zijn besturing is niets mis , maar ik wil iets dat hier in NL zo op de plank ligt. Eding is een degelijke , simpele en Nederlandse besturing, vandaar. Maar het moet natuurlijk wel een beetje gaan doen wat ik ervan verwacht, ook al is het een reservemachine. Misschien dat iemand weet hoe de positie bij te houden tijdens snijden. Tabje is inderdaad geen probleem.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door DaBit »

Kwa Eding lijkt het mij een kwestie van eet-het-en-je-weet-het. Het is niet zo dat je voor altijd aan Eding vastzit als je dat spul nu monteert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door kawarider »

Klopt, kaartje heb ik ook nog liggen. Plaatdikte is groter geworden dus Proma doet het bijna net zo goed als Neuron. Blijft alleen die arc lost over waar ik me aan ga ergeren.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 07 mar 2023 10:41 Klopt, kaartje heb ik ook nog liggen. Plaatdikte is groter geworden dus Proma doet het bijna net zo goed als Neuron. Blijft alleen die arc lost over waar ik me aan ga ergeren.
Als dat zo'n ouder kaartje is zou ik daar nog eens heel goed over nadenken, het zal niet zo heel lang meer duren voordat de support daarop stopt, de nieuwere kaarten hebben vast een aantal features die de oudere generatie niet ondersteunt, en dan wordt het natuurlijk steeds moeilijker om dat goed te ondersteunen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 07 mar 2023 10:41 Blijft alleen die arc lost over waar ik me aan ga ergeren.
Misschien moet je even precies verklaren wat arc lost is.
Hoe merk je het, kun je daar een signaal van maken?
Dan een simpele feed-hold naar die Eding lijkt me. (% override op 0 )
Grote knipperende lamp er op en met de hand weer even opstarten.

Als de machine stilstaat weet je toch in welk regelnummer dat is, in het ergste geval doe je een herstart in de regel daarvoor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door kawarider »

Goeie Hugo, Eding is benaderbaar inderdaad. Hoewel ik betwijfel of dat nodig is. Plasmabron geeft een signaal dat de vlamboog weg is. Op dat moment zo positie opgeslagen moeten worden en de mogelijkheid van daaruit weer te vertrekken. Genoeg knappe koppen hier.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 07 mar 2023 13:27 Goeie Hugo, Eding is benaderbaar inderdaad. Hoewel ik betwijfel of dat nodig is. Plasmabron geeft een signaal dat de vlamboog weg is. Op dat moment zo positie opgeslagen moeten worden en de mogelijkheid van daaruit weer te vertrekken. Genoeg knappe koppen hier.
Nou die positie weet Eding, maar denk niet dat ie dat communiceert. (life actuele positie overnemen in parameter?)
Maar als je gewoon stopt door dat signaal is toch voldoende, daarna een kwestie van vlamboog starten en groene knop .... koffie.
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd omdat jij info achter houd. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door Kjelt »

Interface van het signaal (Plasmabron geeft een signaal dat de vlamboog weg is) naar de alarm ingang van Eding.
Dan stopt Eding , je zorgt dat je Plasmabron weer vlamt (en het signaal verdwijnt) en gaat weer verder.

Grootste probleem dat je hebt is die continue aanpassing van de Z-as positie zodat de arc stabiel is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door kawarider »

Ik moet er nog eens naar kijken. Weet jij niets Skillalot? Van de bron komt arc ok signaal, niet arc lost. Programma mag beginnen/verder als dat er is. Er is dus wat extra's nodig behalve op alarm ingang.....zomaar hersenspinsel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, duuh, (arc ok) signaal is natuurlijk hetzelfde als (niet arc lost) signaal, dat maakt niets uit.

Geen idee of Eding een voeding-vrijgave ingang heeft, daar moet signaal van die arc ok naar toe. Moeilijker kan het toch niet zijn?
Bij een G0 laat je dat signaal overbruggen, extra Mfunctie bij je G0.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servervoeding van kawarider

Bericht door Kjelt »

Ja je wilt natuurlijk ook moven zonder arc dus alarm ingang is misschien niet zo handig.
Je zou dit dus in combinatie met bv spindel aan signaal ofzo willen gebruiken met een delay.
Plaats reactie