Proxxon pd400 cnc

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Sdt25
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2023 17:34

Proxxon pd400 cnc

Bericht door Sdt25 »

Net even voorgesteld. En gelijk maar een post schrijven.


Afgelopen maand een proxxon pd400 cnc aangeschaft
Inc een proxxon cu4 (laatste versie)

Dit aangesloten op een Windows 7 32 bit
Met Mach 3 turn op geinstalleerd.

Verders omdat de cu4 op een lpt poort draait heb ik een
Pokeys57cncd25 gekocht om van een usb naar lpt te gaan.

Nouja dit alles dus paar weken Mee bezig en geprobeerd maar helaas kan (tot nu toe) niemand me helpen om dit draaiende te krijgen.

Alles is geïnstalleerd (denk ik) maar ik krijg geen beweging in heel de machine.
Pokeys ziet hij gewoon en ook is het zichtbaar in mach 3.

Waarschijnlijk ben ik nog wel wat vergeten te vermelden maar zal hier dan zo spoedig mogelijk antwoord op geven. 🥴

Ik ben inmiddels wel een beetje einde raad want ook proxxon kan me niet helpen. (Verkopen wel maar daarna is het op).

Ik hoor jullie graag.

Groetjes
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door benkr »

Hallo,

Heel waarschijnlijk is die USB naar LPT: converter het probleem, zoek ergens een PC met een echte parallelle poort of koop een insteekkaart voor je huidige PC met een parallelle poort.
En gebruik die Pokeys helemaal niet. Ik ben best wel een Pokeys fan, maar voor deze situatie zou ik toch echt gaan voor Mach3 op een echte parallelle poort.
Vermeld in je profiel waar je woont of waar de Proxxon is te bekijken, als het bij mij in de buurt is kom ik bij je langs, als het ver weg is komt er misschien wel iemand anders die bij je in de buurt woont.
Sdt25
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2023 17:34

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door Sdt25 »

Ja dat is ook het moeilijke in mij Situatie ik heb geen vast punt. Bedoel het kan de pc zijn het kan de kabel zijn of misschien de cu4 zeg het maar 🥴.

Ik ben woonachtige in Spijkenisse en daar staat de machine ook.

Ik zat al te denken om een oude pc te zoeken met xp ofzo erop en kijken wat er dan gebeurt

Insteek kaart gaat helaas niet in deze optie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door benkr »

Sdt25 schreef: 09 mar 2023 19:44 Ja dat is ook het moeilijke in mij Situatie ik heb geen vast punt. Bedoel het kan de pc zijn het kan de kabel zijn of misschien de cu4 zeg het maar 🥴.

Ik ben woonachtige in Spijkenisse en daar staat de machine ook.

Ik zat al te denken om een oude pc te zoeken met xp ofzo erop en kijken wat er dan gebeurt

Insteek kaart gaat helaas niet in deze optie
Waarom gaat dat niet?
Gebruik je misschien een laptop?
Dat gaat erg vaak mis, Laptops, parallelle poorten en Mach3 gaan vaak niet samen.
Probeer inderdaad een oude PC met maximaal Windows7/32 er op te vinden en begin helemaal opnieuw.
Sdt25
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2023 17:34

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door Sdt25 »

Hey,

Neeh een desktop pc zo kleintje achter je scherm (mini pc)

En inderdaad een oudere want mij nieuwere pakte het überhaupt niet Mach 3
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door MeMoRy »

USB naar LPT adapters zijn bekend voor problemen helaas. De timing van de poort kan net afwijken. USB is niet echt een realtime protocol, dus alles wat je er over stuurt is met iets anders.
Tenminste, ik ken dit uit andere domeinen dan CNC, maar kan me voorstellen dat die machines er ook last van hebben.
Sdt25
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2023 17:34

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door Sdt25 »

Oké oké.

Had al contact gehad met proxxon die vertelde mij over Mach 3 of 2 andere opties kwa software

Na dat gedownload te hebben contact gehad met Mach 3 kwa beste opties voor die kabel vandaar dat ik de pokeys heb aangeschaft.

Maarja het vervelende is ik blijf dingen aanschaffen
De misschien dus niet eens werken en of het ooit gaat werken…..
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door benkr »

Kom met je machine bij mij langs, dan zorg ik dat ik een werkende Mach3 PC klaar heb staan met een parallelle poort er op, dan proberen we dat toch gewoon bij mij.
Ik ga dan heel waarschijnlijk een klein industrieel PCtje voorzien van een parallelle insteekkaart (die heb ik denk ik nog liggen, gloedje nieuw) met daarop Mach3.
PB me maar om dat verder af te spreken.
Sdt25
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2023 17:34

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door Sdt25 »

Bedankt voor het aanbod die hou ik even nog ingedachten. Ik ga even op zolder kijken wat voor oude pc met welke poorten daar staan.

Daar alles vers op installeren en kijken wat er gebeurt.

Wat is jullie advies Windows 7? Ik kom namelijk heel veel mensen tegen die zweren bij XP met cnc controllers enzo?

Groetjes
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door benkr »

Sdt25 schreef: 10 mar 2023 10:32 Wat is jullie advies Windows 7? Ik kom namelijk heel veel mensen tegen die zweren bij XP met cnc controllers enzo?
Ik zou kiezen voor Windows7/32, daar heb je de meeste kans dat de installatie verloopt zonder missende drivers en andere problemen.
WindowsXP is eigenlijk alleen maar aan te raden als het origineel op de PC is geïnstalleerd, dat heb je geen problemen met drivers en dat soort dingen, maar het kan zeker wel.

In de knowledge base staat een Nederlandse handleiding voor Mach3, wellicht is die wel handig als hulp bij het werkend maken van je systeem.
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door newhumanoid »

Sdt25 schreef: 10 mar 2023 10:32 Wat is jullie advies Windows 7? Ik kom namelijk heel veel mensen tegen die zweren bij XP met cnc controllers enzo?
MACH3 werkt bij mij even goed op Windows XP als op 7 en 10 en op 32 en 64. Toegegeven, er is overal een echte LPT-poort.
Overal in de eigenschappen van MACH3 geef ik compatibiliteit met XP aan.
Laat me nooit ergens in de steek.
Laatst gewijzigd door newhumanoid op 10 mar 2023 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door benkr »

newhumanoid schreef: 10 mar 2023 11:43
Sdt25 schreef: 10 mar 2023 10:32 Wat is jullie advies Windows 7? Ik kom namelijk heel veel mensen tegen die zweren bij XP met cnc controllers enzo?
MACH3 werkt bij mij even goed op Windows XP als op 7 en 10 en op 32 en 64. Toegegeven, er is overal een echte LPT-poort.
Overal in de eigenschappen van MACH3 geef ik compatibiliteit met HP aan.
Laat me nooit ergens in de steek.
Windows7/64 en Windows10 werken beslist niet met de parallelle poort en Mach3, zodra je de parallelle poort driver van Mach3 installeert crasht Mach3 is mijn ervaring, idem met een externe driver voor b.v. een insteekkaart met een parallelle poort, de poort werkt dan wel, maar Mach3 crasht meteen.
Het werkt wel met een USB controller, dat is geen probleem.
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door newhumanoid »

benkr schreef: 10 mar 2023 12:00 Windows10 werken beslist niet met de parallelle poort en Mach3, zodra je de parallelle poort driver van Mach3 installeert crasht Mach3 is mijn ervaring, idem met een externe driver voor b.v. een insteekkaart met een parallelle poort, de poort werkt dan wel, maar Mach3 crasht meteen.
Het werkt wel met een USB controller, dat is geen probleem.
Ja, ongeveer 64, ik twijfelde al...
Ik kan niet kijken op mijn computer, het is ver weg.
Maar ongeveer Windows 10

1) In Win boven XP werkt de opdrachtregel in emulatiemodus
2) Om dezelfde reden hebben ze geen directe toegang tot havens
3) volgens welk principe falen de meeste LPT-apparatuur of via één plaats ...

Opdrachtprompt uitvoeren als beheerder (Start-Alle programma's-Windows-Hulpprogramma's-Opdrachtprompt-RMB-Uitvoeren als beheerder)
en voer twee opdrachten in

Code: Selecteer alles

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" /v FeatureSettingsOverride /t REG_DWORD /d 3 /f

Code: Selecteer alles

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" /v FeatureSettingsOverrideMask /t REG_DWORD /d 3 /f
herstarten
Installeer Mach3 als beheerder, start opnieuw op en kijk

het hangt er allemaal vanaf of de computer een ITE-chip aan boord heeft of niet.
Deze chip is niets meer dan een super I/O controller (aka Super I/O) en is verantwoordelijk voor
- diskettes
-LPT-poort
-COM-poorten
en anderen

De aanwezigheid van ITE op het bord garandeert dus de volledige werking van de LPT-poort. Ik heb computers gezien die Fintek enz. Gebruikten als Super I/O-chips. microschakelingen - op veel van hen was zelfs de I / O-poortadressering 0x378, maar LPT-Programmer waren er niet op aangesloten ...
Sdt25
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2023 17:34

Re: Proxxon pd400 cnc

Bericht door Sdt25 »

vandaar ook de vraag inderdaad in mijn logica ging de lpt poort en ongeveer de tijd uit dat xp verdween (tuurlijk waren ze er nog) maar vandaar dat dat mijn logischer leek om een xp te nemen met nog een lpt poort. Nu is mijn tijd dat ik nog veel met pc deed (meer dan een email en word :) ) wel even terug dus ik bewonder de reacties van jullie.

Onze standaard pc waar eerst Windows 10 op stond terug gezet naar windows 7 met 32 bit als ik daar mach 3 start valt gelijk de pc uit.
een oudere type pc (ook windows 7 32 bit op gezet) gepakt en daar mach 3 op geïnstalleerd en die blijft wel draaien (alleen de cnc nog niet aangestuurd krijgen dus er zit wel veel verschil in welke pc er aan gekoppeld staat dus.

Word mij even geleerd via dit forum :roll:
Plaats reactie