Materiaal voor halftoonafbeeldingen??

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jacek
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2020 17:20
Contacteer:

Materiaal voor halftoonafbeeldingen??

Bericht door Jacek »

Hallo allemaal, wat is het beste materiaal voor halftoonafbeeldingen? Ik heb tot nu toe geprobeerd laminaat en HPL-plaat te graveren. Bij laminaat was er veel handmatige nabewerking nodig (de oppervlaktelaag bleef ondanks tweezijdige doorgang aan de rand van de sleuven plakken). Bij HPL treedt de chipping op. Ik maak afbeeldingen van 250 x 150 mm met smalle sleuven, smalle openingen tussen sleuven in het bereik van 0,1-0,2 mm, dus het risico op afbrokkelen is groot. Ik heb VHM-bits van 90 en 60 graden geprobeerd, 60 graden levert beter op.

Welke alternatieve materialen zou je voorstellen met een dunne oppervlaktelaag van contrasterende kleur versus basismateriaal? Alles dat met een enkele doorgang kan worden bewerkt, bij voorkeur snel, met een laag risico op uitbrokkeling en zonder nabewerking?

Afbeelding

Afbeelding
Jacek Tylenda - Ik hou van CNC-machines!
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Materiaal voor halftoonafbeeldingen??

Bericht door Grafjan »

Dibond plaat of zoiets?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Materiaal voor halftoonafbeeldingen??

Bericht door janplastiek »

https://www.vink.be/nl/producten/platen ... veerplaten

pas wel op deze zijn uit ABS en de spanen smelten aan de frees bij te hoge toeren en een botte frees
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Materiaal voor halftoonafbeeldingen??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoe diep ga je, wat is snel, en welk toerental kun je draaien?

Acrylaat plaat een kleurtje spuiten kan prima, kun je beide kleuren kiezen.
Er bestaat speciale graveerplaat in verschillende varianten waar het ook heel goed mee kan.
https://www.hecht.nl/products/4/multipl ... al_resopal

Er zijn verschillende basismaterialen, beetje afhankelijk wat je wilt.
Je kunt vast wel een monster setje bestellen, ziiten alle mogelijke materialen in, reuze handig.

Ik zie net de opmerking van Janplastiek, misschien is resopal dan toch handiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jacek
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2020 17:20
Contacteer:

Re: Materiaal voor halftoonafbeeldingen??

Bericht door Jacek »

Met mijn machine kan ik maximaal 3500 mm/min gaan en 13000 RPM, 500W.

Het grotere plaatje duurde meer dan een uur, één doorgang van 500 mm/min. 3 mm 2f 60 graden VHM vingerfrees. De maximale breedte van de sleuf is 1,2 mm, dus de diepte is iets meer dan 1 mm. Als ik sneller probeer in HPL, krijg ik chippen en hoge trillingen. Oppervlaktelaag is bros.

Kleinere afbeelding is graveerlaminaat, dezelfde vingerfrees, twee keer heen en weer in elke sleuf, F600 mm/min, 13 kRPM. Materiaal is "kleverig", oppervlaktelaag blijft ondanks twee passages aan de rand plakken.

Ik ben op zoek naar materiaal waarin ik bijvoorbeeld 1000-2000 mm/min kan gaan zonder afbrokkelen en een goede snijkantkwaliteit met V-bits. Sommige mensen stelden MDF voor met melamine, maar ik zou iets willen dat meer "eeuwig" is (niet vatbaar voor vocht, water enz.). Hoe zit het met HDF?

Het is ook niet eenvoudig om een goede plek te vinden voor feeds en snelheden met V-bits :-( Vandaag heb ik 6 mm 90 graden 2f VHM-bit geprobeerd en ik zou 1500 kunnen gaan in HPL, maar de "resolutie" is lager vanwege de grotere hoek.

Iemand ervaring met halftonen?
Jacek Tylenda - Ik hou van CNC-machines!
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Materiaal voor halftoonafbeeldingen??

Bericht door FSSF »

Ik heb 3 en 5mm ABS zwart met een witte toplaag (ca. 25% met relief) beschikbaar in 2 en 5mm, is dat wat?

Afbeelding
Jacek
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2020 17:20
Contacteer:

Re: Materiaal voor halftoonafbeeldingen??

Bericht door Jacek »

Wauw! Ziet er uitstekend uit! Maar nee, de "magie" in een halftoonbeeld, zo klein als het mijne, gebeurt binnen de 1e 1 mm diepte. De oppervlaktelaag moet zo dun mogelijk zijn.
Jacek Tylenda - Ik hou van CNC-machines!
Plaats reactie