NEMA 14

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

NEMA 14

Bericht door Grafjan »

Ik ben op zoek naar een NEMA 14 stappen motor maar dan 24 of meer volt. En dan incl. driver. Had wel een leverancier gevonden maar die leverde geen drivers. Motortjes van 5 volt kom ik zat tegen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
geertsfikke
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2008 19:22
Locatie: Oosterhout N.Br.

Re: NEMA 14

Bericht door geertsfikke »

Ik denk Stappenmoters.nl
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

geertsfikke schreef: 15 mar 2023 09:15 Ik denk Stappenmoters.nl
Die beginnen pas bij NEMA 23 dacht ik zo snel op de site te zien.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: NEMA 14

Bericht door benkr »

Nema 14 is wel heel klein en niet zo courant, maar Nema 17 heb ik denk ik wel voor je liggen, ik heb ook nog wel een drivertje voor je liggen.
Je weet me te vinden.
Zal wel voor de buurman zijn ding zijn, komt wel goed.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

Is idd voor mijn baas, een aardige doch zeer eigenwijze en ongeduldige man. Begint als een malle zo’n draaibrug te maken zonder eerst na te denken hoe hij de boel moet aansturen.😂 Dus NEMA 17 is helaas een paar mm te groot.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: NEMA 14

Bericht door serum »

Wat wil je ermee? Nema 14's die ik heb hebben 2 oortjes. Drivers ervoor heb ik ook wel. Hoeveel koppel heb je nodig?
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

We willen een draaibrug van een modeltrein spoor1 schaal 1:32 met een locomotief erop laten draaien. De brug is 700mm lang. Ik denk eigenlijk dat zo’n motortje veel te zwak is. Maar we hebben niet meer inbouwruimte dan 38mm
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: NEMA 14

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is de diameter de bottle nek, kun je wel langer? En als je met een verleng-asje ook een grotere diameter kwijt kunt, ben je weer vrij in de keuze.

En die 24v begrijp ik niet zo goed, in een ander topic heeft Benkr precies uitgelegd hoe dat zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mar 2023 13:07 Is de diameter de bottle nek, kun je wel langer? En als je met een verleng-asje ook een grotere diameter kwijt kunt, ben je weer vrij in de keuze.

En die 24v begrijp ik niet zo goed, in een ander topic heeft Benkr precies uitgelegd hoe dat zit.
Hij mag wel langer zijn , maar ik kan geen grotere diameter kwijt. Die 24 volt?? Ik dacht dat zo’n motortje dan sterker was.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

En hoe kom je erachter wat voor koppel je nodig hebt?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: NEMA 14

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus we vergeten die 24v eis en concentreren ons op de inbouwmaat. ;-)
Als ie langer wordt, komt ie dan niet toevallig onder tafel uit? Dan kun je ook weer groter.
Maar ik zie eigenlijk niet in waarom nema14 een probleem zou zijn?

https://elektronicavoorjou.nl/product/n ... 7bEALw_wcB
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/mech ... -connector

En of het sterk genoeg is hangt natuurlijk van de overbrengverhouding en de gewenste snelheid af.
Grafjan schreef: 15 mar 2023 13:26 En hoe kom je erachter wat voor koppel je nodig hebt?
Vertellen hoe de opstelling er uit ziet, en anders een wieltje/ garen klosje op de ingaande as van je draaitafel zetten, daar een metertje draad op wikkelen, bakje er aan hangen, vol gooien met onderdeeltjes en wanneer de boel begint met bewegen het gewicht in het bakje meten.
Dat gewicht en de radius van dat klosje geeft je een kg/mm wat je om kunt zetten naar N/m of N/cm wat je wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

Aan de uiteinden van de brug zitten karretjes deze wil hij laten lopen op een ronde rails van rond 700 mm. Een van de wieltjes van zo’n karretje wil hij aandrijven, en zo de brug rond laten draaien. Het is volgens mij redelijk kansloos, als dat wielletje een keer slipt weet de brug zijn positie niet meer, en rijd de locomotief van zo’n 5000€ van de tafel af. Ik had gezegd dat hij hem misschien beter met een tandkrans kan aandrijven. Maar ja zoals ik eerder in deze toppick aangaf, is hij nogal eigenwijs. De goede man is 80 en heeft geen vrouw meer, dus ik laat hem maar aan partijen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: NEMA 14

Bericht door Grafjan »

Oh ja, zijn grootste trein weegt 9 kilo.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: NEMA 14

Bericht door Kars-cnc »

Dat zijn wel hele zware en dure locomotieven! Wat voor schaal is deze modelbaan?

Misschien kun je sensoren monteren op de posities waar de loc er wel af mag rijden. Dan kun je eenvoudig zorgen dat bij slip de boel niet vrij gegeven wordt. In dat geval zit je ook niet direct meer aan een stappenmotor vast. Er zijn vele kleine motortjes met aangebouwde tandwielvertraging te koop. Daar zit vast wel iets bij wat klein en sterk genoeg is.
Plaats reactie