tandemhoming bug

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 21 mar 2023 08:05 Ik vermoed dat die sensoren tav de assen omgedraaid worden (of misschien zelfs standaard omgedraaid zijn, dat kan je lastig bepalen) Hierbij mijn homing deel, zit niks geks in. De C as is de slave. De C as staat ingesteld als SLAVE Y
Als je met de GUI, C slave hebt gemaakt van Y dan moet je in de cnc macro.cnc file "home c" uit commentarieren. Staat ook als commentaar in de macro bij de A as en zou ook in de handleiding moeten staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 21 mar 2023 07:49 Ik heb er zelf ook wat rariteiten mee gehad. als ik mij goed herinner homed Eding naar de sensoren toe als je er voor staat maar als je er al voorbij staat wordt vanaf andere kant gehomed. Ik wilde dit sowieso niet want ik vind dat een precisie procedure als homen altijd vanaf dezelfde kant moet gebeuren, dus heb dat verder ook niet onderzocht.
In de handleiding staat duidelijk dat de homingsensor altijd aktief moet blijven op iedere positie voorbij het homingpunt. Dus in dat geval is er geen probleem.
De reden is dat mocht je de machine voorbij het homingpunt zetten en de absolute positie gaat om welke reden dan ook verloren dan rijdt je de wagens tegen de limiet aan.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 21 mar 2023 08:09 homen gebeurt altijd vanaf een actieve sensor naar de niet actieve kant. Dus als hij geen sensor ziet, loopt hij naar de sensor toe, mindert toerental met de-acceleratietijd, dan draait hij de as om en zoekt hij op een lagere snelheid weer naar het verbreken van de homing sensor. Als de sensor actief is, dan gaat het ook gewoon op dezelfde manier, hij zoekt dan op dezelfde lage snelheid het verbreken van de sensor. (afhankelijk of je ze nc/no ingesteld hebt, maar dat wijst voor zich)..
Net even op de machine geprobeerd en de homing sequence is precies zoals je aangeeft. Er wordt dus wel altijd vanaf dezelfde kan ge-homed.

Ik kon de fout die jij hebt gevonden direct reproduceren. Als ik de Y-as met de hand jog tot een sensor actief en de andere inactief is, en dan een home-Y opstart gaat het mis. Mijn tandem assen zijn mechanisch losjes met elkaar gekoppeld en dat is maar goed ook, de beide servo's willen elk een andere kant op... Ik krijg dan dus een drive-error, geen kromme brug.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

De sensor blijft altijd actief als de as voorbij de sensor staat Kjelt. Het is logisch dat dit een eis is, de machine kan niet weten aan welke kant van de vlag hij anders zit.

De c-as wordt niet aangeroepen in de home-all groep (daar is hij voorzien van ; ) en verder wordt die homing niet aangeroepen (zit geen knop voor op het scherm)

Zoals gezegd gaat het homen altijd goed, tenzij 1 van de 2 sensoren actief is.

Volgens mij heb jij een andere handleiding dan ik heb;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 21 mar 2023 08:52
Ik kon de fout die jij hebt gevonden direct reproduceren. Als ik de Y-as met de hand jog tot een sensor actief en de andere inactief is, en dan een home-Y opstart gaat het mis. Mijn tandem assen zijn mechanisch losjes met elkaar gekoppeld en dat is maar goed ook, de beide servo's willen elk een andere kant op... Ik krijg dan dus een drive-error, geen kromme brug.
Enorm bedankt voor het testen Kars!

Ik heb een dergelijk lange snaar liggen en de pulleys. En heb de KO's zo laten maken dat er genoeg vlees is om ze te monteren..
Ik heb genoeg motivatie om dit ook te gaan implementeren dus.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 21 mar 2023 08:29
serum schreef: 21 mar 2023 08:05 Ik vermoed dat die sensoren tav de assen omgedraaid worden (of misschien zelfs standaard omgedraaid zijn, dat kan je lastig bepalen) Hierbij mijn homing deel, zit niks geks in. De C as is de slave. De C as staat ingesteld als SLAVE Y
Als je met de GUI, C slave hebt gemaakt van Y dan moet je in de cnc macro.cnc file "home c" uit commentarieren. Staat ook als commentaar in de macro bij de A as en zou ook in de handleiding moeten staan.
Bij mij is de B-as slave van Y en ik heb , net als Serum, het homen van deze as wel uit-gecommentarieerd (wat een woord... er staat dus een ; voor :lol: )
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 21 mar 2023 08:54 Volgens mij heb jij een andere handleiding dan ik heb;
In dat voorbeeld is A de slave as, daar is dus home_a weggehaald of uitgecommentarieerd.
Bij jou is het de C as dus moet je daar home-c verwijderen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 21 mar 2023 09:03 Bij mij is de B-as slave van Y en ik heb , net als Serum, het homen van deze as wel uit-gecommentarieerd (wat een woord... er staat dus een ; voor :lol: )
Hij heeft hem niet uitgecommentarieerd

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Voor Kjelts gemoedsrust heb ik het even aangepast naar

Code: Selecteer alles

Sub home_x
    home x
Endsub

Sub home_y
    homeTandem y
Endsub

Sub home_z
    M54 P1
    home z
Endsub

Sub home_a
    home a
Endsub

Sub home_b
    home b
Endsub

Sub home_c
Endsub

;Home all axes, uncomment or comment the axes you want.
sub home_all
    gosub home_z
    gosub home_y
    gosub home_x
    ;gosub home_a
    ;gosub home_b
    ;gosub home_c
    msg "Home complete"
endsub
En hij wil nog steeds mijn brug in tweeën trekken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

Ik zeg niet dat de "bug" daar mee opgelost is ik zie alleen dat je de handleiding niet gevolgd hebt.
In de handleiding staat duidelijk (zie screenshot) in het voorbeeld van Tandemhoming as X met slave A,
dat je in home_a leeg moet maken in jouw geval dus home_c en van de Home_all af moet blijven (Note that sub routine home_all remains unchanged.)
Als jij dat andersom doet, misschien ook goed maar ik volg liever de handleiding.

Wat ik me wat betreft deze bug ook kan voorstellen is dat de afstand tussen de sensoren te klein is.
Ik zal het misschien vanavond eens bij mij proberen te reproduceren. Maakt het nog uit welke sensor aktief is, dus master aktief slave inaktief of slave aktief en master inaktief of maakt dat niet uit ?

Waarom ik er nooit last van heb is dat ik in mijn geval met G30 de coordinaten 5cm van de sensoren af heb gezet.
Maar als het echt een bug is zal Eding bij een aktieve sensor eerst de andere kant op moeten bewegen tot geen sensor aktief is. En daarna de homing uitvoeren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Die routine wordt niet aangeroepen op mijn machine, omdat ik hem niet opgenomen heb in de home_all. (met een ;) Ook zit de home_c nergens achter een knop op de UI.

Maar ook met de juiste instellingen hebben de programmeurs kennelijk iets over het hoofd gezien waardoor je machine in een scenario kan komen waarbij hij je brug wil uit elkaar wil trekken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

Tja, als je behalve de sunny day scenario's alle rainy day scenario's wilt aftesten ben je jaren bezig.
Je kunt het zo gek niet bedenken of er is ergens wel een persoon in de wereld die iets doet of wil waar niemand eerder over nagedacht heeft :lol:

Maar hier betreft het machine damage prevention dus best wel goed als het opgelost wordt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandemhoming bug

Bericht door serum »

Wanneer je je G28 niet versteld (wat denk ik 99,9 procent van de gebruikers standaard ingesteld laat staan) is het heel denkbaar dat je precies op 1 actieve en 1 niet actieve sensor beland zodra je met een offset tussen beide sensoren gaat werken.

Dus dat ik de eerste ben die het ondervind kan ik mij niet voorstellen. Misschien dat niemand het op deze manier heeft opgemerkt, dat kan natuurlijk.

Je merkt vanuit je manier van reageren dat je meer aan de ontwikkelaarskant staat dan aan de kant van die 'lastige' gebruikers. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandemhoming bug

Bericht door Kjelt »

mwah.
Weet je ik heb geen machine operator achtergrond en ik kan alleen uit mezelf en ervaring met Eding praten.
Ik vroeg me in het begin al af waarom je na het homen niet op MCS 0,0,0 staat maar iets er vanaf zodat de sensoren niet aktief zijn.
Toen dacht ik, dat zal er wel mee te maken hebben dat als je opnieuw wilt homen dat dit goed gaat.

Dan G28 en G30. Er staat in diverse sites foutief dat dit de homing position betreft. Nee het betreft een goto reference position.
Een reference position kan bv ook een positie voor de ATC zijn dus waar je een nieuwe tool krijgt of een safe position.
Daarom kun je die coordinaten ook als input geven bij Eding. Je kunt ook als je je werkstuk genulled hebt deze aan G28 of G30 toekennen als nieuwe reference position.

Ach ja het lijkt allemaal zo simpel maar als een gebruiker zelf een machine maakt waarbij de harde limieten op MCS 0,0,0 staan en er dus geen ruimte meer is om door te bewegen, al dit soort zaken kom je tegen. Er zijn gewoon zoveel mensen die anders over dingen denken dat kun je niet allemaal in je software oplossen. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden.

Maar dat Eding bij het homen als er al een sensor aktief is deze eerste met een move de-activeert lijkt me wel zinvol gezien de tandem-homing implementatie.
Plaats reactie