Vragen over layout en inhoud besturingskast

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door andrefc101 »

Scraper schreef: 11 mei 2023 12:57 Misschien heb jij een oplossing omdat je ook Chinese controllers gebruikt?
Ja, mijn oplossing was om ook de drivers en kabels bij SZGH aan te schaffen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Scraper schreef: 11 mei 2023 16:13 De spanning van de meterkast wordt met een grondkabel naar mijn schuur geleid. Er is dus maar één aarde draad vanaf de meterkast en er is ook maar één groep.
Wanneer ik de aarde van het machine frame direct aan de grondkabel aarde aansluiten zodat de aarde niet eerst door de besturingskast loopt is dit dan voldoende?
De mantel van je grondkabel is dan de aarde of heb je ook nog een extra aardedraad ?
Als de mantel de aarde is die ergens op de muur op liefst een koperen plaatje rondom afmonteren (de mantel niet doorbreken dus alleen klein stukje vd plastick omhulling verwijderen. Vanaf daar dan een dikke litze of montagedraad naar je machine/besturingskast. Vanaf het punt op je machine de draden naar de individuele onderdelen.
Kijk even bij de plaatselijke schroothandel, Kelders of andere elektrodump of je ergens 6mm2 of 10mm2 kunt vinden voor de koperprijs. Kelders had laatst nog een rol liggen.
Dient de aarde van de spindel + spindelplaat met een aparte draad naar het aardpunt geleid te worden of mag deze aan de brug geschroefd worden waarna er één aardedraad van de brug naar het aardpunt loopt?
Het mooiste is om een aparte draad te nemen ook in verband met voorkomen van een single point of failure. Maar is ook een kwestie van kosten. Je zou het evt later nog kunnen uitbreiden.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

andrefc101 schreef: 11 mei 2023 18:39 Ja, mijn oplossing was om ook de drivers en kabels bij SZGH aan te schaffen.
Helaas had ik al de servo motoren en drives. Welke controller gebruik jij?
Gr, Scraper
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

benkr schreef: 22 mar 2023 12:10 Daarom maak ik vaak de motorkabels van stappenmotoren zelf, de draden per spoel van de motor twisten (A+ en A- twisten dus) idem voor B+ en B- en er dan een nylon kous omheen trekken.
De kabels van mijn servomotoren zijn door fabrikant geleverd (geen losse draden). Deze kabels bij elkaar twisten naar de besturingskast of mogen ze parallel langs elkaar lopen?
Voedingsdraden van stappenmotordrivers ook weer twisten en niet doorlussen,
Mijn drivers zijn 230V en wil hier een kabel voor gebruiken. Ook al deze voedingskabels bij elkaar twisten?
Gr, Scraper
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Nee, kabels gaan twisten levert niets op denk ik. Het zorgt er alleen voor dat het erg chaotisch gaat lijken.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

het aarde verhaal begin ik te begrijpen maar opmerkingen blijven welkom.

In de handleiding van mijn controller wordt gesproken over een scheidingstransformator. In een industriële omgeving zie ik de meerwaarde maar is het voor hobby ook noodzakelijk?
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door andrefc101 »

Scraper schreef: 12 mei 2023 12:39 Helaas had ik al de servo motoren en drives. Welke controller gebruik jij?
SZGH-CNC1000TDi voor de draaibank
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

andrefc101 schreef: 13 mei 2023 17:24 SZGH-CNC1000TDi voor de draaibank
Dat is een mooi modbus systeem als ik het goed heb.
De controller lijkt op die van mij. Brother in arms gevonden op dit forum.
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door andrefc101 »

Scraper schreef: 13 mei 2023 17:47
andrefc101 schreef: 13 mei 2023 17:24 SZGH-CNC1000TDi voor de draaibank
Dat is een mooi modbus systeem als ik het goed heb.
De controller lijkt op die van mij. Brother in arms gevonden op dit forum.
En een SZGH-CNC100Mdb 5 assig voor de vhm.
En een Syntec voor de router 😉
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

In de handleiding van mijn controller wordt gesproken over een scheidingstransformator. In een industriële omgeving zie ik de meerwaarde maar is het voor hobby ook noodzakelijk?
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Nee is niet noodzakelijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 15 mei 2023 13:24 Nee is niet noodzakelijk.
Vind ik discutabel.
In dat soort drivers wordt de gelijkgerichte netspanning direct als motorspanning gebruikt, niet erg, maar wanneer je nu dus een van de motordraden aanraakt heb je dus wel de volledige netspanning te pakken, dat bijt zeker en kan ook zeker levensgevaarlijk zijn.
Niet echt erg wanneer je weet waar je mee bezig bent, maar als leverancier zou ik mezelf toch ook indekken en een scheidingstrafo voorschrijven.
Als er wat gebeurd ben je als leverancier wel volledig aansprakelijk.
En als dit bij een keuring wordt opgemerkt (wat niet zo heel waarschijnlijk is) zal het zeker afgekeurd worden want het is en blijft een potentieel gevaar.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Ik had het wat duidelijker moeten formuleren.
Servo drives zijn 230v en krijgen een aparte voedings aansluiting. Alleen de controller van 100W wordt aangesloten op de scheidingstransformator.
Gr, Scraper
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 15 mei 2023 14:27 In dat soort drivers wordt de gelijkgerichte netspanning direct als motorspanning gebruikt, niet erg, maar wanneer je nu dus een van de motordraden aanraakt heb je dus wel de volledige netspanning te pakken, dat bijt zeker en kan ook zeker levensgevaarlijk zijn.
Ben,
Begrijp ik daaruit dat je voor AC servo's altijd een scheidingstrafo moet gebruiken?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie