Vragen over layout en inhoud besturingskast

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 15 mei 2023 14:49
benkr schreef: 15 mei 2023 14:27 In dat soort drivers wordt de gelijkgerichte netspanning direct als motorspanning gebruikt, niet erg, maar wanneer je nu dus een van de motordraden aanraakt heb je dus wel de volledige netspanning te pakken, dat bijt zeker en kan ook zeker levensgevaarlijk zijn.
Ben,
Begrijp ik daaruit dat je voor AC servo's altijd een scheidingstrafo moet gebruiken?
Voed jij een 3 fasemotor via een scheidingstrafo?
Is precies hetzelfde verhaal, alleen zit het bij een AC servo wat beter verstopt, maar het is in de basis precies hetzelfde als een VFD en werkt met ongescheiden en gelijkgerichte netspanning, dus er worden extra eisen aan isolatie en veiligheid gesteld.
De leverancier weet als beste hoe zijn dingen in elkaar zitten, als die een scheidingstrafo aanbeveelt dan heeft dat meestal een goede reden.
Niet dat ik per definitie op zo'n plek een scheidingstrafo zou plaatsen, maar het is zeker een aandachtspunt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door hfjbuis »

Als er geen scheidingstrafo tussen zit, zou mijn aardlek toch moeten reageren bij het aanraken van zo'n draad? Een eventuele condensator daar gelaten, moet dat toch "veilig" zijn?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 15 mei 2023 15:05 maar het is in de basis precies hetzelfde als een VFD en werkt met ongescheiden en gelijkgerichte netspanning, dus er worden extra eisen aan isolatie en veiligheid gesteld.
En aarding. Ik heb twee merken ac servo's manuals even snel doorgebladerd , er staat niets over een scheidingstrafo in wel over aarding (met eisen aan de max. weerstand) en afscherming van kabels (ook weer geaard).
Het is niet voor niets dat ik vaak hamer op het goed hard aarden van alle onderdelen van een machine.
Er wordt hier wel eens lacherig over gedaan, tot ze storingen krijgen of een flinke opdonder ;-)
De leverancier weet als beste hoe zijn dingen in elkaar zitten, als die een scheidingstrafo aanbeveelt dan heeft dat meestal een goede reden.
Ik zou zeggen de fabrikant, de leveranciers zijn soms dozenschuivers.
Verder helemaal mee eens als de fabrikant het in de manual zet dan is het gewoon verplicht anders loop je onnodig risico.
Maar ik zie het maar erg weinig staan in de handleidingen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door serum »

is 4mm2 voldoende of ga je richting de 6mm2 voor die aarding?
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

In mijn besturingskast komt ook de vfd. Is er een eis of beste oplossing voor de afstand die de vfd moet hebben tov mijn 230v servo drives. Met andere woorden, zou een vfd bijna vast tegen de servo drives gemonteerd mogen worden.
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Scraper schreef: 10 okt 2023 10:26 In mijn besturingskast komt ook de vfd. Is er een eis of beste oplossing voor de afstand die de vfd moet hebben tov mijn 230v servo drives. Met andere woorden, zou een vfd bijna vast tegen de servo drives gemonteerd mogen worden.
Welk merk vfd? In de handleiding staat meestal de minimale afstand ivm koeling.
Qua storing maakt 5cm of 10cm weinig uit, goede vfd's zijn of buitenkast of van binnen van metalen afscherming voorzien. Goed hard aarden in dat geval en de uitgaande motorstuurstroom draden altijd afschermen en zo kort mogelijk zo dicht mogelijk tegen de hard geaarde metalen wanden van de aanstuurkast monteren liefst de mantel vlak voor de draad naar buiten gaat nog een keer hard aarden.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Qua storing maakt 5cm of 10cm weinig uit, goede vfd's zijn of buitenkast of van binnen van metalen afscherming voorzien.
Bedoel je, als we geen rekening houden met koeling , dat de vfd vast tegen b.v. de servo drive gemonteerd kan worden en dat dit geen invloed op elkaar heeft. Niet dat ik dit doe maar om het te begrijpen.
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Scraper schreef: 10 okt 2023 14:53
Qua storing maakt 5cm of 10cm weinig uit, goede vfd's zijn of buitenkast of van binnen van metalen afscherming voorzien.
Bedoel je, als we geen rekening houden met koeling , dat de vfd vast tegen b.v. de servo drive gemonteerd kan worden en dat dit geen invloed op elkaar heeft. Niet dat ik dit doe maar om het te begrijpen.
Nee ik bedoel mocht de VFD storing veroorzaken dan maakt 5 of 10cm ook niet veel uit je zult er dan toch wel last van hebben ;-)
Beste is om gewoon alles zo goed en kwaad als mogelijk te voorkomen.
In dit geval bv om een hard geaarde koperen plaat dan tussen de vfd en de servodrivers te zetten, wat je natuurlijk ook nog later kunt proberen als je frees allerlei vage klachten vertoond.
Veel mensen hebben de VFD in de buurt van de servodrivers geplaatst en hebben geen problemen, probeer het wel wat weg te houden van je controllerboard en je stuursignalen.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Voor mijn besturingskast heb ik een layout gemaakt. zie foto (teken kunsten zijn niet representatief voor mijn knutselkunsten ;-) )
Kunnen jullie hier eens een licht op werpen wat jullie ervan vinden.
boven en onder komt ook een kabelgoot.

Afbeelding
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Kjelt »

Hou alle mains aansluitingen zo laag mogelijk.
De uitgangen van de drivers en VFD zo kort mogelijk naar de connector of opening op de kast.
Waar komt de controller ?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door benkr »

Even over die drivers, ik vind het heel leuk om die breakout bordjes te gebruiken, fijn dat je dan standaard kabels kunt gebruiken, maar mijn ervaring is dat je maar een paar draadjes van die kabel gebruikt en dat die breakout bordjes ontzettend veel ruimte innemen.
Ik zelf zou de kabels zelf maken of de bestaande kabels open knippen en alleen de draadjes die ik nodig heb naar een klemmenstrook brengen, eventueel nog enkele signalen waar ik nog over twijfel ook, maar uiteindelijk wordt het veel compacter.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door Scraper »

Waar komt de controller ?
controller is een standalone die in een aparte kast komt.
Hou alle mains aansluitingen zo laag mogelijk.
Bedoel je dat de drivers naar beneden moeten ivm 230V aansluiting?
breakout bordjes ontzettend veel ruimte innemen.
Dat doen ze inderdaad helaas, Maar zonde om ze niet te gebruiken.
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Scraper schreef: 12 okt 2023 17:31
breakout bordjes ontzettend veel ruimte innemen.
Dat doen ze inderdaad helaas, Maar zonde om ze niet te gebruiken.
Gelijk heb je. Over een paar jaar is er een keer een wazige storing, dan ben je opeens niet meer zo zeker van de documentatie van die speciale kabel....
Nu blijft het gewoon fabrieks specifiek en kun je waarschijnlijk alles altijd terugvinden.
Dat beetje ruimte kan het probleem niet zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 151
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Vragen over layout en inhoud besturingskast

Bericht door pgroot »

probeer je hoofdstroom en stuurstroom zo veel mogelijk uit elkaar te houden, dus bv drives onder of allemaal links en dan bv de motorkabels over links de kast uit etc.
zal niet altijd lukken om alles uit elkaar te houden maar het verminderd wel de kans op vreemde storingen
Plaats reactie