Waarom moet gebruikt spul altijd van ver komen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Waarom moet gebruikt spul altijd van ver komen

Bericht door spinningwheels »

Waarom gewoon waarom.
Ik ben een voor mij nieuwe keuken, en dan met name de apparatuur via MP aan het verzamelen.
Hier in de buurt ouwe zooi, ja dat heb ik zelf wel.
Dus vanuit Diep Donker Drenthe al de nodige ritjes gehad. tot aan Eindhoven en Amsterdam aan toe.
Aan de andere kant kwam laatst iemand uit Zeeland hier iets ophalen.
Blijkbaar is wat je zoekt nooit of zelden in de regio te vinden,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Waarom moet gebruikt spul altijd van ver komen

Bericht door Rocnc »

tja. Het grootste deel van de wereld is nu eenmaal niet dichtbij, toch? Wat doe je d'ran?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waarom moet gebruikt spul altijd van ver komen

Bericht door Swake »

Heb ook het gevoel dat spullen van het type dat-zou-ik-wel-willen-hebben altijd zo ver weg zitten dat het vaak niet de moeite of tijd loont om het te gaan halen.
T'is maar een kwestie van wat je referentie is.... Zat gisteren met een paar Indiërs rond tafel. Even 3 à 400km verderop iets gaan doen, zoals gaan werken, is daar blijkbaar heel normaal.
When it fits stop using the hammer.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Waarom moet gebruikt spul altijd van ver komen

Bericht door MeMoRy »

Swake schreef: 24 mar 2023 07:31 T'is maar een kwestie van wat je referentie is.... Zat gisteren met een paar Indiërs rond tafel. Even 3 à 400km verderop iets gaan doen, zoals gaan werken, is daar blijkbaar heel normaal.
Dit. Als je in de VS woont of China hetzelfde. Ik heb een Chinese collega die toen hij in China woonde met zijn vrouw precies tussen hun families in is gaan wonen. Moest altijd met het vliegtuig als hij de kinderen mee wilde nemen naar oma en opa.
En over China gesproken, bijna alle spullen die wij hebben komen daar ongeveer vandaan, dus het komt allemaal van ver.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Waarom moet gebruikt spul altijd van ver komen

Bericht door xander janssen »

Omdat het oppervlak en daarmee (ruwweg) ook het aantal mensen en dus aanbieders kwadratisch toeneemt met de afstand.

In een schil van 5 km rond jouw woonplaats zitten zo'n 75 km2, terwijl in een schil van 5km breed op 50 km afstand van je woonplaats zo'n 1500 km2 zit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waarom moet gebruikt spul altijd van ver komen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Helaas kan ik het adres niet meer vinden, maar kwam een paar jaar geleden toch echt een leverancier van 2e hands keukens tegen die in Friesland zat.
Die mensen namen de moeite om bij levering van een nieuwe keuken de oude, vaak nog nette keuken te demonteren en op te slaan. En opslagruimte zal in Friesland misschien goedkoper zijn dan in de randstad. Stonden echt hele mooie keukens bij voor heel weinig.
Maar daar help ik je natuurlijk niets mee.

Ik heb nog wel een 4 pits keramische kookplaat liggen (geen inductie dus), die mag zo weg als ik er iemand blij mee kan maken.
xander janssen schreef: 24 mar 2023 07:46 Omdat het oppervlak en daarmee (ruwweg) ook het aantal mensen en dus aanbieders kwadratisch toeneemt met de afstand.

In een schil van 5 km rond jouw woonplaats zitten zo'n 75 km2, terwijl in een schil van 5km breed op 50 km afstand van je woonplaats zo'n 1500 km2 zit.
Scherpe analyse, en als je richting randstad kijkt, ook nog eens de bevolkings dichtheid, maakt het effect nog groter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie