Flikkerende ledlamp

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Flikkerende ledlamp

Bericht door K.J. »

Ik heb vandaag een ledlamp op mijn draaibank gemonteerd.
Deze is aangesloten op een 24V trafo, zo`n ouderwets ding met een grote spoel en koperwikkelingen.

Echter de lamp flikkert enorm, dus is zwaar irritant.
Hoe kan ik oplossen? Een gelijkrichter er tussen plaatsen helpt dat, of een zware condensator?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door serum »

Ledlamp op AC.. Je zit precies op 50hz te knipperen. Gloeilampen zijn traag, het draadje is niet zomaar weer zo koud dat ie geen licht meer geeft. Een led is razendsnel. (daarom kunnen sommige modellen ook prima data verzenden) Die heeft er geen probleem mee om 50x per seconde aan/uit te gaan (en dan ook echt uit).
gewoon een DC voeding erop en je hebt geen knipperende LED lamp meer. Meeste 230vac ledlampen hebben wel eea aan gelijkrichting/afvlakking ingebouwd om dat te voorkomen, alleen sommige goedkopere modellen niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door Kjelt »

Geef eens merk en type van de ledlamp ?
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door K.J. »

Heb ik niet aangedacht dat de trafo AC was :oops:
Misschien het beste om dan maar een DC voeding er bij in te plaatsen.

Lamp is https://www.indi.nl/nl-nl/p/LA15001
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door Kjelt »

K.J. schreef: 24 mar 2023 19:48 Heb ik niet aangedacht dat de trafo AC was :oops:
Misschien het beste om dan maar een DC voeding er bij in te plaatsen.
Lamp is https://www.indi.nl/nl-nl/p/LA15001
Staat geen datasheet bij dus summiere info:

Spanning (V) 10-30
Vermogen (W) 27

Dus zeker de 24VAC niet gaan gelijkrichten want dan kan het wel eens boven de 30V DC uitkomen.
Inderdaad een 24V DC voeding bestellen van 30W of meer. Ik ben wel fan van Meanwell voedingen (bv
LRS-35-24) tenzij je op marktplaats of hier goedkoop tegen een Pulse of ander voedingkje aanloopt.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door FreesKever »

serum schreef: 24 mar 2023 19:28 Ledlamp op AC.. Je zit precies op 50hz te knipperen. Gloeilampen zijn traag, het draadje is niet zomaar weer zo koud dat ie geen licht meer geeft. Een led is razendsnel. (daarom kunnen sommige modellen ook prima data verzenden) Die heeft er geen probleem mee om 50x per seconde aan/uit te gaan (en dan ook echt uit).
gewoon een DC voeding erop en je hebt geen knipperende LED lamp meer. Meeste 230vac ledlampen hebben wel eea aan gelijkrichting/afvlakking ingebouwd om dat te voorkomen, alleen sommige goedkopere modellen niet.
Het verschil is nog veel groter. Een gloeilamp heeft een 100Hz modulatie bij een 50Hz AC spanning. De "D" in een led staat voor Diode. en bij AC spert de diode de helft van de tijd, en komt er dan dus helemaal geen licht uit.

Een andere eigenschap van LED's is dat je ze niet rechtstreeks op een spanningsbron aan mag sluiten. Er moet altijd een vorm van stroombegrenzing aanwezig zijn. Bij "led verlichting" zit dat vaak in de LED of in de voeding kant ingebouwd. Er zijn in de handel ook veel stroom gestuurde LED voedingen te koop. Maar dan ook weer met verschillende stromen, en al dan niet regelbaar, en daar kan het ook mee.

Echt ingewikkeld of moeilijk is het niet, maar je kunt wel wat fundamentele fouten maken. Als de LED's geen interne stroombegrenzing hebben is het heel reeel dat ze kapot gaan als je er 24V gelijkspanning op zet.

Voor beter advies is een foto wel handig. Bij voorkeur een overzicht foto, en een van een typeplaatje waar nummers enzo op staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door Kjelt »

FreesKever schreef: 24 mar 2023 20:17 Voor beter advies is een foto wel handig. Bij voorkeur een overzicht foto, en een van een typeplaatje waar nummers enzo op staan.
Hij heeft toch een link gepost ?
Het is geen losse led, het is ledverlichting, 6 leds en de voedingsspanning moet tussen de 10 en 30V liggen dus er zal intern wel een leddriver zitten denk ik zo.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door FreesKever »

Kjelt schreef: 24 mar 2023 20:26 Hij heeft toch een link gepost ?
Het is geen losse led, het is ledverlichting, 6 leds en de voedingsspanning moet tussen de 10 en 30V liggen dus er zal intern wel een leddriver zitten denk ik zo.
Oops, overheen gelezen.
En inderdaad, met 10V tot 30V moet de stroombegrenzing ingebouwd zitten.

Je kunt dus een 12V dc of 24Vdc voeding gebruiken.
Of een "ouderwetse" 12V transformator met brugcel en elco.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is die lamp voor op een voertuig bedoeld. Dus gewoon bedacht om accu spanning te krijgen. Meer DC kun je niet krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door K.J. »

Ik ga een 24V DC voeding monteren, dan zal de led zeker minder flikkeren.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door Bjornski1976 »

Los daarvan kan een led lamp blijven knipperen omdat je eigenlijk een no-load trafo nodig hebt.

Door het geringe opgenomen vermogen van een Led lamp kakken veel trafos in. Die kunnen hier niet mee overweg.

Noload trafotje ervoor en gaan....
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door Kars-cnc »

Bjornski1976 schreef: 25 mar 2023 00:45 Noload trafotje ervoor en gaan....
Hmm ... noload trafo's ken ik eigenlijk niet. Ik begrijp overigens dat de lamp 27W is dus dat is een behoorlijke load.

Waarschijnlijk knipperde hij zo omdat hij helemaal niet AC gevoed mag worden....
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door benkr »

De wat oudere generatie "switched mode" voedingen hadden problemen met het functioneren zonder belasting, ik denk dat die hier bedoeld worden, maar die vond je vandaag de dag eigenlijk nergens meer schat ik in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Flikkerende ledlamp

Bericht door Bjornski1976 »

Had het laatst nog toen ik ipv halogeen lampjes er led in zetten. Knipperen als een gek. Ander trafotje gebruikt, klaar.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie