Print snelheid

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Print snelheid

Bericht door Grafjan »

Hallo, even een klein vraagje, mijn neefje is wat aan het printen op mijn 3D printer. En nu zie ik dat het wat langzaam gaat. Nu kijk ik op de instellingen en zie ik dat de printsnelheid op 60mm per seconde staat. Ik had daar nog nooit naar gekeken en eigenlijk niet eens dat je dat in kon stellen. De printer is een ultimaker 2+. Mijn vraag is dus: is dat te snel of te langzaam of goed.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Print snelheid

Bericht door hfjbuis »

Mijn Artillery Genius heeft, als ik bij de settings kijk (prusa slicer), als hoogste snelheid 50 mm/min bij vulling en support. Dat zijn de default settings en daarmee gaat het goed. Of het sneller kan, is een kwestie van proberen. Printen gaat het snelste bij 0.28 mm resolutie, maar dat is niet geschikt voor ieder ontwerp. Tandwielen doe ik b.v. op 0.1 mm resolutie. Omdat ik er niet bij hoef te staan, heb ik niet zo'n problemen met de snelheid. Ontwerpen die lang duren zet ik nachts aan en dan is het de volgende morgen klaar.

Mijn Artillery kan 200 mm/min aan en heeft een maximale extrusie snelheid van 120 mm/s. Misschien t.z.t. eens kijken of het sneller kan!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Print snelheid

Bericht door MeMoRy »

Zet hem gewoon ff op 600 8)

:lol:

Nee, 3d printen gaat eigenlijk nog best langzaam.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Print snelheid

Bericht door Kjelt »

MeMoRy schreef: 26 mar 2023 13:58 Zet hem gewoon ff op 600 8)
Als ik die hele machine zie schudden dacht ik daar komt een mislukt werkstuk uit.
Niets minder waar.
Wel even de handleiding aanpassen: na iedere print alle bouten weer op moment zetten :lol:
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Print snelheid

Bericht door rien1959 »

Cura houdt rekening met het materiaal en de vorm van het werkstuk. Daarom wordt soms de snelheid aangepast. 60 mm/sec is normaal.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Print snelheid

Bericht door Grafjan »

rien1959 schreef: 26 mar 2023 16:12 Cura houdt rekening met het materiaal en de vorm van het werkstuk. Daarom wordt soms de snelheid aangepast. 60 mm/sec is normaal.
Ja, heb me wat vergist, hij was een groot oppervlak aan het printen en dan lijkt het traag te gaan. Maar zodra de wandjes geprint worden gaat hij weer als een tierelier! Fijne machine, heb je die andere al verkocht?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Print snelheid

Bericht door rien1959 »

Nee, die andere staat nog steeds te koop.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Print snelheid

Bericht door mher »

snelheid is erg afhankelijk van de printer zelf.
Je kunt hier wat mee experimenteren. In cura weet ik het even niet zeker maar in andere slicers (zoals prusa of superslicer) kun je de snelheid per functionaliteit aanpassen. Hiermee kan je sneller printen en de kwaliteit toch goed houden.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende snelheid instellingen:
"perimeter external", deze zou je lager kunnen zetten om te zorgen dat de wanden op een lagere snelheid geprint worden aangezien deze zichtbaar zijn
"perimeter internal", deze kan je iets hoger zeggen dan de external aangezien deze niet direct zichtbaar is. Nu moet je er wel rekening mee houden dat deze uiteindelijk wel effect heeft op de buitenste lijn.

"infill", deze zou je een stuk hoger kunnen zetten dan de perimeter snelheid aangezien deze niet zichtbaar is. Je kan hier het limiet van opzoeken (zorg dat je geen layer shifts krijgt)

Een ander element waar je mee kan spelen om je printtijd te reduceren is de instelling voor acceleratie. Ook hier heb je in de expert settings verschillende instellingen per type voor waar je hem op infill een stuk hoger kan zetten dan bij de wanden.

Er zijn ook instellingen die de snelheid aanpassen op basis van de duur van een laag. Als je een kleiner object hebt bijvoorbeeld wordt de snelheid aangepast om zo te zorgen dat de vorige laag genoeg afgekoeld is voor de volgende laag erop gelegd wordt. In superslicer is deze instelling te vinden onder "layer time goal"
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Print snelheid

Bericht door rien1959 »

Cura is de software van Ultimaker. De profielen die ze aanmaken voor hun eigen printers zijn gewoon probleemloos. Je gaat alleen maar problemen veroorzaken als je dingen gaat aanpassen. Als het niet kapot is moet je het niet proberen te repareren (vrij vertaald uit het Engels)
Plaats reactie