Eaton Easy4 PLC

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Ik ben al weer een stuk verder, het programmaatje wat ik probeerde te saven in de PLC was dat van pgroot, maar dat was dus voor de verkeerde firmware.
Kennelijk kun je die keuze later niet meer wijzigen.(denk ik in ieder geval)
Daarom maar gewoon opnieuw begonnen, geen probleem dacht ik, nu kan ik mijn programmaatje zelfs wegschrijven naar het device, maar het werkt nog niet, logisch natuurlijk wan het flow diagram ziet er niet precies hetzelfde uit, dus ik zal het wel verkeerd hebben gedaan.
Hier mijn programmaatje:
prog kantenplakker.JPG
Krijg zo meteen bezoek, maar vanavond puzzel ik wel weer verder, komt wel goed denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 02 apr 2023 14:30 maar vanavond puzzel ik wel weer verder, komt wel goed denk ik.
Dat puzzelen is toch het leukste, anders is het maar klaar.
Er zijn mensen die kopen zelfs speciale puzzelboekjes, die gaan bij het oud papier als ze vol zijn. (die boekjes niet de mensen :mrgreen: )

Ik zou die M01 en M02 resetten als ik die betreffende uitgang zet. (misschien zijn er nettere oplossingen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Ik denk dat het meer ligt aan de gebruikte typen inputs, die zien er anders uit dan bij pgroot zijn programmaatje, dus ik ga het eerst in die hoek zoeken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, reuze handig als je nog niet zo thuis bent in de materie en ze werken met net andere symbolen.
Gewoon eerst even de helft maken en stap voor stap uitproberen tot je begrijpt wat er gebeurt.
Kun je ook simulatie draaien in die software?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

benkr schreef: 02 apr 2023 18:13 Ik denk dat het meer ligt aan de gebruikte typen inputs, die zien er anders uit dan bij pgroot zijn programmaatje, dus ik ga het eerst in die hoek zoeken.
Die van jou heeft een ladderdiagram weergave, die van mij een fbd weergave.
Is om het even, net wat je zelf prettig vindt.

In Jouw programma moet je allen nog even de timer op single pulse zetten, staat nu op on delay

Zag net dat de fimware in het programma idd niet te downgraden is maar wel te upgraden, siemens heeft daar gelukkig wat minder moeite mee en anders gooi je daar bij siemens een fw upgrade overheen.

Even uitgelegd hoe ik het gemaakt.
Je neemt een input bv. Input1 die hang je aan een coil bv de rising edge,
insert 2nd network.
die rising edge coil hang je daar weer aan je input (EN) van de timer, en de parameters aan de I1 (gewoon op die input gaan staan en intikken), Output aan de achterkant.

In Ladder zal dat er zo uit zien:
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Ja, dat werkt nu....bijna.
Soms gaat het helemaal goed, maar bijna net zo vaak schakelen Q1 en Q2 tegelijk aan- en ook weer uit, of, als je alleen Q1 zou verwachten schakelen zowel Q1 als Q2, idem als je alleen Q2 zou verwachten, lijkt totaal willekeurig te gebeuren.
Ik ben er nog niet uit waar dat nu aan ligt, maar ik denk dat die timers gereset moeten worden om het altijd goed te laten gaan, maar dat wordt dus de volgende uitdaging.

Wederom heel erg bedankt voor de hint, ik denk niet dat ik die timer instelling snel had gevonden.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Ik zit nog steeds te spelen om te proberen te achterhalen wat er mis gaat en begin te vermoeden dat contact-dender een rol speelt.
Of het daar helemaal aan ligt is nog niet duidelijk, maar een anti-dender iets op die ingang kan geen kwaad denk ik, ga ik in ieder geval proberen.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

lijkt er op dat dat uit de hardware kant komt.
Je zou die 2e timer even een extra voorwaarde mee kunnen geven om in te mogen komen.
bv een nc contact in als and fb in FBD of gewoon in serie programmeren in LD
in theorie komt die rising edge altijd voor de falling edge dus zou q2 niet meer gelijk met q1 in moeten kunnen komen.

maar ik zou eerder kijken of het aan de kant van de machine wel goed gaat, als die spanning op de input te veel dipt na sluiten contact kan ook zomaar die falling edge getriggerd worden.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

wat je voor de test even zou kunnen doen is de input op I5 zetten.
De eerste 4 ingangen van jouw easy zijn High speed ingangen, wellicht lost dat het probleem al op
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

pgroot schreef: 02 apr 2023 23:45
lijkt er op dat dat uit de hardware kant komt.
Ding ligt nog gewoon los op mijn bureau, de machine is nog niet in beeld op dit moment.
wat je voor de test even zou kunnen doen is de input op I5 zetten.
De eerste 4 ingangen van jouw easy zijn High speed ingangen, wellicht lost dat het probleem al op
Dat ga ik straks proberen, goed idee.
Je zou die 2e timer even een extra voorwaarde mee kunnen geven om in te mogen komen.
bv een nc contact in als and fb in FBD of gewoon in serie programmeren in LD

Snap even niet wat je hiermee bedoeld, graag meer uitleg.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

Als je de ingang van je timer beveiligd kan relais 2 nooit gelijk met relais 1 opkomen
In fb diagram ziet dat er zo uit
Afbeelding
In lD diagram
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Nog steeds zo af en toe fout, dan komt Q1 voor de tweede keer op en Q2 doet niets
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet dat ik met die eaton programmering kan helpen, maar ik vraag me wel af, als die M02 op een neergaande flank gezet wordt, wanneer wordt die dan gereset? (idem voor M01 natuurlijk)
(ik probeer er ook nog wat van op te steken )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het te maken heeft met contact dender, daarom ga ik de hele schakeling eens opbouwen en het ook daadwerkelijk via een relais laten schakelen, ik hoop dat het dan meer betrouwbaar gaat werken.
Plaats reactie