Eaton Easy4 PLC

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

benkr schreef: 04 apr 2023 15:22 Heb nu de hele schakeling opgebouwd met 3 extra relais er bij, de twee die er toch al zouden komen, en eentje extra die het contact van de kantenplakker simuleert. Het lijkt nu probleemloos te werken, alleen mag ik het stuursignaal niet verbreken voordat de hele cyclus is verwerkt door de PLC, met andere woorden als ik het relais binnen de ingestelde tijd (1 seconde nu) een tweede keer laat schakelen gaat het mis, maar dat zal in de praktijk ook niet gebeuren denk ik.
in de praktijk zal het waarschijnlijk niet gebeuren, meest eenvoudige oplossing in de contacten q1 en q2 in verbreek na je input kan het hele spul sowieso niet opkomen als er op dat moment al een actie gaande is
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

serum schreef: 04 apr 2023 16:34 Zou het geen EMC kunnen zijn Ben? :mrgreen: Your invisible nemesis.
Nee, dat geloof ik niet, eerder Mr. Murphy.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Ik heb vanaf begin van de middag getest en het ding toch 2 of 3 keer de fout in zien gaan, dus het probleem is zeker niet weg.
Ik begin nu toch te denken aan een geheel nieuwe opzet, alleen weet ik nog niet precies hoe, telkens als ik een idee heb lijkt dat niet te kunnen met deze PLC. Dat zal zeker voor een deel liggen aan mijn onkunde, daarom sta ik open voor hints in de goede richting.
Ik ga eerst de hele scoop functie eens uitzoeken, wellicht kom ik er dan achter wat er waar misgaat. Op dit moment zijn het allemaal vermoedens die ik niet hard kan maken, ik ben gewend om bij dit soort problemen testpunten in te bouwen, maar omdat deze unit alleen maar 4 relais uitgangen heeft gaat dat niet. (denk ik)
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

ik denk dat je het hele probleem even om moet draaien.
Zoals ik het nu begrijp wil je met het plc de handbediening sturen door die contacten parallel te gebruiken.

Eigenlijk is gebruik je nu de output van je plc als veredelde drukknop (1 input)

Waarom draai je niet het geheel om.
Bied de handbediening aan als input op je plc, bied het potentiaal vrij contact van de plakker aan als input, hierbij gewoon de 24v van je easy gebruiken.
geef 1 output uit naar de mbs van de afzuiger.

Handbediening staat hier nog steeds parallel aan de plakker dus de werking zal weinig veranderen en bijkomend voordeel dat je er later nog meer machines aan kan koppelen bv met een hulpcontact op je mbs of als deze aanwezig is met een potentiaal vrij contact.

(eigenlijk wat ik initieel voorstelde)
Afbeelding
eventueel kan je de reset functie nog beveiligen met een contact wat er voor zorgt dat als de plakker aan staat de afzuiger niet handmatig uit kan etc.

je zou zelfs nog een naloop tijd kunnen programmeren voor die plakker dat als het ding uit gaat de afzuiging nog even doorloopt etc.

Het hele schakelen van flanken kan op zich maar brengt wel de risico's met zich mee waar je nu tegenaan loopt. zelf gebruik ik flanken vaak op sensoren bv product herkenning of product weg etc maar eigenlijk nooit als veredelde drukknop
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sorry, misschien een beetje bot, maar dat vind ik het aller slechtste plan wat je kunt verzinnen.
Die afzuiging werkt autonoom en probleemloos.
Via een extra stekker sluit je daar een 2e bediening op aan (die PLC)
Als er ergens iets stuk is, trek je die stekker van de plc er af en je hebt je autonome afzuiging weer terug.

Om nu de boel ingewikkelder te maken, terwijl het gewoon simpel werkt lijkt me niet handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens.
Ik heb ook best wel nagedacht over waar die PLC te plaatsen, er zijn denk ik 3 mogelijkheden nl.:
1. los op de kolom waar ook de handbediening van de afzuiging zit;
2. in de besturingskast van de afzuiging;
3. in de kantenplakker.

Los op de kolom betekent dat de PLC een eigen voeding moet hebben en dat die nooit uitgeschakeld wordt.
In de besturingskast van de afzuiging is hetzelfde verhaal, de afzuiging staat 24/7 te wachten tot er ergens gevraagd wordt om afzuiging, maar wordt nooit uitgeschakeld.
In de kantenplakker lijkt de beste oplossing te zijn, dan wordt ook de PLC uitgeschakeld als de kantenplakker is of wordt uitgeschakeld.
Het enige probleem zou een garantie ding kunnen zijn, vindt de leverancier het goed dat ik die PLC er in bouw?
Als je het gaat vragen weet je eigenlijk het antwoord al, dus niet vragen.
Gewoon er inbouwen en als het echt nodig is dan de PLC er snel uithalen, daar kun je bij het inbouwen al rekening mee houden.

De basisregel voor zoiets is eigenlijk altijd KIS, Keep It Simpel, daarom ga ik de boel hopelijk flink versimpelen, en dan is het nog maar de vraag of er nog wel een PLC nodig is.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 05 apr 2023 10:16 en dan is het nog maar de vraag of er nog wel een PLC nodig is.
Maar dan heb je wel weer lekker gespeelt. ;-)

Ik zou die stuurrelais in de afzuiging inbouwen, als je dan de controle stekker er uit trekt blijft dat NC relais gewoon gesloten in serie met de uitknop, best handig lijkt me.

De plc in een kastje in de kantenplakker, hoef je alleen 24v af te takken en dat stuur signaal aan te sluiten, kabeltje met stekker naar de afzuiging om die 2 relais aan te sturen.
Je zou nog een mini din rail 24v voeding er bij kunnen plakken, hoef je alleen 220v te lenen, die klemmenstrook is meestal wel zonder moeilijk doen te benaderen. Heeft de 24v van de kantenplakker ook geen last als iemand sluiting maakt in je stuurdraad naar de afzuiging. Al zullen de zekeringen die jij daar plaatst wel zo laag zijn dat je daar weinig last van hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2023 09:17 Sorry, misschien een beetje bot, maar dat vind ik het aller slechtste plan wat je kunt verzinnen.
Die afzuiging werkt autonoom en probleemloos.
Via een extra stekker sluit je daar een 2e bediening op aan (die PLC)
Als er ergens iets stuk is, trek je die stekker van de plc er af en je hebt je autonome afzuiging weer terug.

Om nu de boel ingewikkelder te maken, terwijl het gewoon simpel werkt lijkt me niet handig.
het was meer de gedachte waar plaats je het plc en wat wil je er mee doen.
Als je zoals het initiele vraagstuk eigenlijk een drukknop wilt simuleren is het idd niet handig deze bij je afzuiger te plaatsen.

Wil je echter de afzuiging sturen is het wellicht wel een betere plaats en geeft ook de mogelijkheid om er in de toekomst nog meerdere apparaten op aan te sluiten.

Met de opmerking keep it simpel ben ik het wel eens en ik denk dat een plc ook gewoon niet nodig is om dit hele spul te sturen zoals het nu zit.
Met 2 relais kom je al een heel eind als ik het zo even voor me zie.

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Wordt een leuke discussie zo, maar....
Het het gekende schemaatje is inderdaad het standaard ding om dit voor elkaar te krijgen maar in dit geval helaas niet.
De beide drukknoppen hebben beide een eigen ingang op de besturingsPLC van de ventilatie, wel samen met andere drukknoppen, maar ze zitten beide niet bovenin de ladder, wat maakt dat er altijd 4 draden naar de besturingskast lopen.
Omdat de gewone drukknoppen moeten blijven werken moet het uit relais in serie komen met de uit drukknop en MOET ook na de ventilatie uitgeschakeld te hebben weer gesloten worden omdat anders de drukknop voor de andere machine niet meer werkt, de ventilatie wordt dan continu uit gehouden.

Ik was helemaal opnieuw begonnen met de PLC, maar uiteindelijk ben ik toch weer terug gekomen op het vorige programmaatje met nog wel een extra delay tussen het schakelen van uitgang 1 (de aan drukknop) en het schakelen van uitgang 2 (de uit drukknop).
Het lijkt nu probleemloos te werken maar ik juich pas als dat na het weekeinde nog steeds zo is en ik geen enkele keer iets fout heb zien gaan.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

ik zag net dat er nog een foutje in dat schematje stond ook, het 11-14 contact van k2 komt er bij onder het verbreek anders werkt de hele schakeling niet.
in de uiteindelijke situatie zie je vaak het beste wat er gebeurt, op zich zou dat programma prima moeten kunnen functioneren.
Dat ingaande contact zal in de praktijk vaak al een x tijd hoog zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Voor de volledigheid hier het diagram zoals het nu werkt:
PLC programma sturing afzuiger kantenplakker HT.JPG

Voorlopig lijkt dit probleemloos te werken als dat zo blijft tot na Pasen ga ik het in de machine inbouwen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen goed gevoel bij.
regel 1: Op de neergaande flank maak je M01 hoog (voor 1 cyclus als ik het goed begrijp.
dan doe je van alles..
..
..
regel 4: Op de opgaande flank maak je M01 weer hoog. (hoezoooo ??)

Puur gevoelsmatig, maar de kans dat er dan dingen door elkaar gaan lopen :shock: Ik ben het spoor nu al bijster, vind het eigenlijk niet eens de moeite om te proberen te begrijpen wat er verder gebeurt. :cry:
Maar het was jouw feestje, dat wil ik echt niet bederven. :mrgreen:

(timers in plc's ik dacht na 3-4 verschillende plc omgevingen het door te hebben, helaas gisteren nog wat bijgeleerd. :oops: )

Nu ik er nog langer over nadenk, vind ik het eigenlijk helemaal een zwakke oplossing om van 1 opgaande of neergaande flank afhankelijk te zijn.
Het moet toch gewoon mogelijk zijn om de toestand van I01 uit te lezen, als die hoog is geef je een start puls en zet een merker dat je afzuiging aan staat, de volgende cyclus dat je kijkt zie je dat de afzuiging al aan staat, en geef je dus geen start puls meer. En als die merker door de timer gezet wordt heb je gelijk je puls lengte.
Hetzelfde voor het afschakelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Zie die M variabelen gewoon als tussen variabelen, eigenlijk puur om van de ene regel naar de ander regel te kunnen gaan, tevens kun je daar de flank kiezen.
Ik heb bij mij die laatste M1 nog naar M3 gewijzigd en dat maakt helemaal niets uit.
Eigenlijk horen de laatste 2 dingen aan het begin, maar in PLC land maakt de volgorde eigenlijk niet zo heel veel uit, vandaar dat ik ze gewoon op regel 4 en 5 heb laten staan, maar, vooral voor de leesbaarheid, zouden het regel 1 en 2 moeten zijn. En om helemaal helder te zijn ze hoeven er helemaal niet te staan omdat regel 4 en 5 eigenlijk het relais van de kantenplakker kopiëren en verkorten tot 1 seconde, maar dat contact mag gewoon gesloten blijven, die situatie is er nu ook, ik vind het alleen mooier om daar ook een korte puls van te maken.

Het goede is dat ik nog steeds geen enkele keer iets fout heb zien gaan, dat geeft mij hoop.

Wat jij schrijft zou denk ik ook moeten kunnen, ik heb alleen geen idee hoe, en intussen werkt dit naar tevredenheid dus ik vind het goed.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 apr 2023 16:40 Puur gevoelsmatig, maar de kans dat er dan dingen door elkaar gaan lopen Ik ben het spoor nu al bijster, vind het eigenlijk niet eens de moeite om te proberen te begrijpen wat er verder gebeurt.
Maar het was jouw feestje, dat wil ik echt niet bederven.

(timers in plc's ik dacht na 3-4 verschillende plc omgevingen het door te hebben, helaas gisteren nog wat bijgeleerd. )
Ik vind een pulstimer op een pulstimer ook wel vragen om narigheid,.
als je geen flank wilt gebruiken zou dat in theorie ook mogelijk moeten zijn.
Dat ding loopt cyclys af van boven naar beneden in die zin kan het wel uitmaken wat op welke regel staat, in jouw beperkte programma zal je er weinig last van hebben.
hugo stoutjesdijk schreef: 06 apr 2023 16:40 Het moet toch gewoon mogelijk zijn om de toestand van I01 uit te lezen,
in theorie zou het ook zonder flankschakeling wel moeten kunnen werken
Overigens wat ik er even niet in heb zitten is een extra merker bitje wat er voor moet zorgen dat niet bij het opstarten er gelijk een uit signaal gegeven wordt. er is bij het opstarten geen voorwaarde voor aan aanwezig dus uit wordt gestuurd.
Even een set boven in je programma welke gezet word op je input en een extra and voorwaarde op je scahkeling naar t02 zou dat moeten oplossen

Afbeelding
Plaats reactie