Eaton Easy4 PLC

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

benkr schreef: 06 apr 2023 14:38 Voor de volledigheid hier het diagram zoals het nu werkt:
PLC programma sturing afzuiger kantenplakker HT.JPG

Voorlopig lijkt dit probleemloos te werken als dat zo blijft tot na Pasen ga ik het in de machine inbouwen.
Vanmiddag heb ik de PLC in de machine ingebouwd. Het werkt zoals verwacht, zowel de als de vaste operator zijn er blij mee, ik ook, weer een puntje van mijn lijstje af. Volgende week een bladblazer die ik tweedehands heb gekocht aan de praat maken en dan kan ik weer volop verder met de portaalfrees, hoewel ik afgelopen week wel even tijd heb gevonden om de X-as in elkaar te zetten.
Nog een paar kleine dingen en dan moet toch echt de besturingskast in elkaar om de assen te laten bewegen en verder te kunnen met de machine.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Na de machine een paar dagen gebruikt te hebben blijken dingen toch anders te gaan, het blijkt dat tijdens het wisselen van programma's de afzuiging heel kort wordt uitgezet, dat is ongewenst, de afzuiging schakelt dan wel uit, maar niet meer in.
Er moet dus in de uitschakel routine iets gewijzigd worden wat dat kortstondige uitschakelen voorkomt.
Dus wat nu uitschakelen is moet worden uitschakelen als het uitschakelsignaal minimaal xx (ik denk iets van 120) seconden weggevallen is.

Ik heb even geen idee hoe dit aan te pakken, graag hulp dus weer.
Probleem voor mij is dat de PLC nu in de machine is ingebouwd, dus even snel wat uitproberen gaat nu niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Naar een flank kijken heb ik nooit een goed gevoel bij gehad.
Ik zou gewoon naar de status van het signaal kijken. Desnoods 1x per sec.
En een extra naloop timer die uitschakelen vertraagt, dan overlapt het vanzelf.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

benkr schreef: 25 apr 2023 19:28 Na de machine een paar dagen gebruikt te hebben blijken dingen toch anders te gaan, het blijkt dat tijdens het wisselen van programma's de afzuiging heel kort wordt uitgezet, dat is ongewenst, de afzuiging schakelt dan wel uit, maar niet meer in.
ik vermoed dat er in de handbediening programma van de afzuiger een beveiliging (timer) zit om snel in en uitschakelen te voorkomen.
de opgaande flank zal waarschijnlijk wel ergens in die tijd opkomen waardoor de puls ergens in het luchtledige terecht komt.
hugo stoutjesdijk schreef: 25 apr 2023 21:02 Naar een flank kijken heb ik nooit een goed gevoel bij gehad.
Soms ontkom je er niet aan een flank te vangen, alleen zijn er in deze situaties nog andere opties ook.

Bv. q1 schakelen op I1 hoog en een opkomvertraging op het volgende netwerk waarin I1 laag q2 schakelt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 25 apr 2023 19:28 Dus wat nu uitschakelen is moet worden uitschakelen als het uitschakelsignaal minimaal xx (ik denk iets van 120) seconden weggevallen is.
Nog eens nagelezen, op de telefoon beoordeel je het blijkbaar toch anders. :lol:

Wat als je voor tijd X, 120 sec. kiest en ze zijn dan net even 125 sec. bezig?
Dan gaat het alsnog weer verkeerd.
Ik zou zeggen, zet dat ding aan als ze beginnen en pas uit als de kantenlijmer uit gaat. Of ze drukken zelf op die rode knop.
(hoef je alleen dat stop relais voor nu even uit z'n voetje te halen)
Maar b.v. het moment dat ze de verwarming van de lijm uit zetten is ook een goede trigger om de afzuiging uit te zetten.
Vraag is natuurlijk wat de minimale tijd is die er tussen uit en weer aan mag zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 apr 2023 08:36
Wat als je voor tijd X, 120 sec. kiest en ze zijn dan net even 125 sec. bezig?
Dan gaat het alsnog weer verkeerd.
De 120 seconde timer wordt steeds gereset wanneer het commando "AAN" actief is.
Ik zou zeggen, zet dat ding aan als ze beginnen en pas uit als de kantenlijmer uit gaat.
De ene dag wordt de machine bijna de hele dag gebruikt, de andere dag bijna niet, dat is dus geen goede keuze argument.
Of ze drukken zelf op die rode knop. (hoef je alleen dat stop relais voor nu even uit z'n voetje te halen)
Dat zelf op de rode knop drukken was de situatie voordat ik er aan begon, dat was juist de vraag aan mij, "kun jij iets maken die de ventilatie automatisch afschakelt als die niet nodig is?", een van de argumenten was energiebesparing, een ander was het lawaai.
Maar b.v. het moment dat ze de verwarming van de lijm uit zetten is ook een goede trigger om de afzuiging uit te zetten.
Ik heb de machine niet gebouw, ik heb ook geen inzage in de interne PLC code dus het ventilatie relais is het enige bruikbare signaal.
Vraag is natuurlijk wat de minimale tijd is die er tussen uit en weer aan mag zitten.
Geen idee, lijkt me dat je die zo kort mogelijk wil hebben, zoals het nu is lijkt het goed te voldoen.

Ik heb vanmorgen de nieuwe code er in geblazen en het lijkt er op dat het nu werkt zoals ze graag zien, wanneer zij tevreden zijn ben ik het zeker, ik heb eigenlijk helemaal niets met dit soort gedoe, zal wel komen omdat het eigenlijk software is, en hoe ik over software denk is wel bekend dacht ik.

Hier wat foto's van de hele besturing en zo:
Kantenplakker besturing 1.jpg
Kantenplakker besturing 2.jpg
Kantenplakker besturing 3.jpg
Kantenplakker besturing 4.jpg
en middenin deze foto mijn deeltje met de Eaton PLC'"
Kantenplakker besturing 3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, als het werkt is het goed.
Ik zou er es even bij blijven staan, en op het moment dat de ventilatie uit gaat vragen of ze die lijmer weer opstarten, dat is het meest slechte scenario, als dat goed gaat zal het altijd wel goed gaan.

Is die bedrading wel allemaal volgens jouw strenge normen Ben ? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 apr 2023 20:11 Ja, als het werkt is het goed.
Ik zou er es even bij blijven staan, en op het moment dat de ventilatie uit gaat vragen of ze die lijmer weer opstarten, dat is het meest slechte scenario, als dat goed gaat zal het altijd wel goed gaan.
Wat denk je wat ik als eerste test heb gedaan?
Is die bedrading wel allemaal volgens jouw strenge normen Ben ? :lol:
Nee, eigenlijk niet, maar daarvoor zat die kabel er nog veel beroerder aan vast gemaakt, nood breekt wet.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

benkr schreef: 26 apr 2023 19:30 Maar b.v. het moment dat ze de verwarming van de lijm uit zetten is ook een goede trigger om de afzuiging uit te zetten.
Ik heb de machine niet gebouw, ik heb ook geen inzage in de interne PLC code dus het ventilatie relais is het enige bruikbare signaal.
als je die had gehad zou je het zelfs in de machinesturing zelf kunnen bouwen.

nu eens kijken of het zo naar wens blijft werken.
eventueel zijn timers zo bijgesteld naar wens mocht die 2min bv te lang of te kort zijn
Plaats reactie