Aansluiten Stamos CNC ingang

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eddyton@
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2020 13:29

Aansluiten Stamos CNC ingang

Bericht door Eddyton@ »

Wij hebben een CNC plasmasnijder gebouwd die nu compleet werkend is.
Eerst met een simpele Chinese plasmasnijder. We hebben nu een Stamos plasma 125 cnc gekocht en aangesloten.
De Stamos zetten we aan en uit via een relais dat de hand schakelaar op de toorts vervangt. De Stamos snijdt prachtig, maar we hebben nu heel veel problemen met plat gaan van ons systeem bij opstarten van de pilot arc.
Daarom wil ik nu de CNC ingang van de Stamos gaan gebruiken om de toorts aan en uit te zetten.
Ik kan hier nergens documentatie over vinden. Kan iemand mij vertellen hoe je dit moet doen, vanuit je besturing de Stamos aan en uit zetten via de CNC ingang?
Ik hoop dat iemand ons kan helpen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aansluiten Stamos CNC ingang

Bericht door hfjbuis »

Als het relais met de Chinese plasma snijder goed gewerkt heeft, dan zal aansturen van de Stamos met de CNC ingang waarschijnlijk niet veel uitmaken.
Plasma is altijd een probleem vanwege de stoorsignalen. Het begint met een goede aardverbinding. Sluit alle onderdelen aan op één aardpunt (ster aarde) met een dikke aardkabel (6 kwadraat) dus elk onderdeel zijn eigen aardkabel. Voorkom aardverbindingen tussen de onderdelen.
Vermijd dat stuur kabels langs voedingskabels of andere kabels met hoge stromen en piekspanningen lopen. Gebruik, zeker bij stuurkabels, afgeschermde kabels.

p.s. ik de manual https://www.manualslib.com/manual/20540 ... =40#manual bekeken maar kan er ook niets over vinden. De leverancier raadplegen is misschien een optie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Eddyton@
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2020 13:29

Re: Aansluiten Stamos CNC ingang

Bericht door Eddyton@ »

Dank je voor de reactie.
Ik heb met al die zaken rekening gehouden met de bouw. Anders zou het met die Chinees ook niet gewerkt hebben denk ik.
Blijkbaar stoort de Stamos veel harder bij opstarten.
Ik zal het dus nog preciezer bekijken hoe de kabels lopen en ik ga er een relais met opto koppeling tussen zetten.
Ook heb ik de leverancier benaderd hoe de CNC moet worden aangesloten.
Ik zal in ieder geval nog posten hoe het afloopt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aansluiten Stamos CNC ingang

Bericht door hfjbuis »

Eddyton@ schreef: 04 apr 2023 17:25 Blijkbaar stoort de Stamos veel harder bij opstarten
Dat storen is per type apparaat anders en soms zelfs totaal verschillend binnen één serie apparaten.
Als de storing niet via de aarde binnen komt, kan het ook nog via de voeding (220V) gebeuren. Daar kun je wat netfilters plaatsen maar ook dat is geen garantie. Het is in zo'n geval stug blijven proberen en alle mogelijke oplossingen testen.
Mijn BF290 draaibank krijg ik op USB ook niet aan de praat. Ik heb nu tussen de PC (tablet) en de controller een WiFi verbinding. Dat werkt bij mij prima net als bluetooth. Ook ethernet kan een optie zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Eddyton@
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2020 13:29

Re: Aansluiten Stamos CNC ingang

Bericht door Eddyton@ »

Ik ken dat probleem met de USB aansluiting. Dat is bij mij veel te gevoelig. Als oplossing gebruik ik nu een Raspberry Pi in de besturingskast die is verbonden via ethernet. De Raspberry bedient de GRBL rechtstreeks met de Tx en Rx pennen met een spanningsdeler.
Op de raspberry draai ik Octoprint met pakket better GRBL support. Ik had al ervaring met Octoprint met mijn 3D printer.
Deze opstelling is heel betrouwbaar. Het platgaan gebeurt nu in de GRBL hardware!
Plaats reactie