Feed Override

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Feed Override

Bericht door WillyH »

Klein vraagske over de Feed Override, F9-F10. Is het normaal dat je deze niet kan aanpassen tijdens een job? Ik had het gevoel dat de frees te snel door het materiaal aan het ploegen was, dacht ik snel aan te passen met een F9 maar die bleef op het ingestelde percentage staan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Feed Override

Bericht door serum »

Je kan je de regeling van je feedoverride toch instellen? (Bij mij is dat het handwiel voor het joggen)..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een handwiel is om te joggen...ik gebruik voor het regelen van de voeding een potmeter, die speciaal voor dat doel al in mijn heidenhain paneel zat..

Maar alle gekheid op een stokje, ik doe zo wel even wat de ta klaarblijkelijk nog niet heeft gedaan...RTFM...
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Feed Override

Bericht door WillyH »

Helaas nog geen handwiel hier. Dus met de functietoetsen en die werken prima, je kan perfect de override op zeg maar 60% instellen, alleen als de job aan de gang is doen die het niet. In de setup staat de default UI+Handwheel aan. En omdat die tijdens het instellen wel werkt, en er niets over in TFM (heerlijk heldere handleiding :cry: ) staat ga ik dan weer van de veronderstelling uit dat het ding goed staat. Maar ik zal vandaag ook de UI instelling eens proberen, het zal hem daar wel aan liggen.
En o wat hou ik van de pro's die dan wel de tijd nemen om een snedig zinnetje RTFM kunnen posten terwijl net zo goed "kijk even in de setup of alleen UI aan staat" een mogelijke oplossing kan gegeven worden. Vooral als je dan eerst nog heel het forum hebt door geploeterd met allerlei zoekopdrachten en -tig combinaties met feedoverride maar zero resultaten hebt, anders zou ik er zelf nog wat begrip kunnen voor opbrengen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het wel of niet hebben van een Handwiel maakt ook niks uit.. je hebt de opties UI (User Interface) dus alleen de toetsen, of UI+Handwheel, die lijkt me duidelijk.. dan kun je OOK het handwiel gebruiken tijdens programma afloop.. dat is de Default instelling, daar stond EdingCNC op mijn Laptopje ook nog op.. en waarschijnlijk m'n draaibank in de werkplaats ook..
De Freesbank, die is wel anders ingesteld, omdat ik daar, zoals gezegd de Potmeter van het Heidenhain paneel gebruik..

Maar.. belangrijkste vraag eerst... hoe maak jij je code? en wat staat daar allemaal in?

want met alleen "hij doet het niet" komen we geen steek verder

en dan kun je wel bozig
En o wat hou ik van de pro's die dan wel de tijd nemen om een snedig zinnetje RTFM kunnen posten terwijl net zo goed "kijk even in de setup of alleen UI aan staat" een mogelijke oplossing kan gegeven worden.
dit soort dingen roepen.. maar bedenk wel dat zo'n pro die "RTFM" roept, wel weet waar ie het over heeft, zeker als ie al aangeeft dat ie zelf ook even in die bewierrookte manual wil duiken voor je.. wat denk je dat ie er van zal vinden als jij met bovenstaande reageert uit onvrede dat je de oplossing hier niet op een presenteerblaadje krijgt,, omdat we(de pro's, zoals jij ze ziet) nog niet voldoende weten?..
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Feed Override

Bericht door WillyH »

Sorry, Arie. Opgestaan met behoorlijke rugpijnen en normaal vangt mijn vrouwtje de eerste (figuurlijke!) klappen op, maar nu was jij de eerste :oops:

Ik had ook zo in de Eding manual opgemaakt dat het niets uitmaakt dat je een handwiel aangesloten hebt of niet. Maar dat blijkt dus wél het geval te zijn. Zopas even geprobeerd, met de instelling op UI kan ik wel de feedoverride gebruiken. In de setup van de machine zou voor een goed begrip in feite "UI only" moeten staan om alle verwarring te vermijden, vooral voor onzekere amateurs zoals ik. Toch bedankt om even TFM te bekijken ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eigenlijk zeg je nu, als je geen handwiel hebt MOET ie op "UI" staan, en niet op "UI+Handwheel", eerlijk gezegd vind ik dat vreemd, want dat is de Default setting, en op mijn laptopje zit geen handwiel.. en TOCH doet ie het gewoon..zoals bij alle anderen overigens..

Dus dat bevreemdt met ten zeerste..

de reden dat ik naar je programma's vroeg is de volgende.. Ben jij bekend met M49 en M48?.. als je namelijk een CAM programma gebruikt die in zijn Postprocessor deze codes erin zet.. dan schakelt ie met M49 de FeedOverride uit.. en met M48 weer in.. is dat handig?..voor sommige programma's of werkomgevingen wel ja.. zoals bijvoorbeeld in een productie omgeving, waar je, als je een getest programma hebt, en grote aantallen moet produceren.. je NIET wilt dat de "domme knoppendrukker" aan knoppen gaat zitten draaien waar ie af moet blijven.. "
Of.. in programma's danwel Subroutines waarbij je gebruik maakt van een Touch-Probe...of een Toolsetter.. daar wil je dat ie iedere keer met dezelfde snelheid tast...

Daar is een Manual dus ook voor.. Geloof me.. ik bladder regelmatig door de Manual, om dingen op te zoeken, dingen uit te testen en dingen te leren.. en waar dat toe geleid heeft?.. Kijk maar eens naar het E++ Topic.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Feed Override

Bericht door WillyH »

Arie, geen spoor van M49/M48 in de gcode. Aspire met usbcnc postprocessor trouwens.
Zou het niet een Eding CNC720 hardware dingetje zijn?
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door cncjohn »

Zomaar een ingeving
Gebruik je toevallig de settings voor feed speed override
Maw de feed wordt berekent naar wat de spindel aan kan
Kan me voorstellen dat dan de override F knoppen niet werken
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Feed Override

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 07 apr 2023 08:56 Een handwiel is om te joggen...
Niet helemaal. Op de andere controller van mij heeft het handwiel ook nog een uberfunctie; daarmee kan je door de gcode bladeren en hangt de uitvoering van de machine af of jij de knop naar rechts/links draait of stil laat staan.

Kan je vasthouden aan wat je kent, maar ik blijf liever openstaan voor praktische opties.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Feed Override

Bericht door WillyH »

cncjohn schreef: 07 apr 2023 15:09 Zomaar een ingeving
Gebruik je toevallig de settings voor feed speed override
Maw de feed wordt berekent naar wat de spindel aan kan
Kan me voorstellen dat dan de override F knoppen niet werken
Nee, niks bijzonder ingesteld. Gcodes M48 tot M53 worden ook niet gebruikt.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Feed Override

Bericht door H.C »

je kan perfect de override op zeg maar 60% instellen, alleen als de job aan de gang is doen die het niet.
ja, maar...sta je wel in auto ? (& niet in jog)

'k gebruik de pendant F+/F- , dat werk fantastisch :)

test: hier werkt het wel met F4 > F9/F10 al draaiend.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 07 apr 2023 15:42
Arie Kabaalstra schreef: 07 apr 2023 08:56 Een handwiel is om te joggen...
Niet helemaal. Op de andere controller van mij heeft het handwiel ook nog een uberfunctie; daarmee kan je door de gcode bladeren en hangt de uitvoering van de machine af of jij de knop naar rechts/links draait of stil laat staan.

Kan je vasthouden aan wat je kent, maar ik blijf liever openstaan voor praktische opties.
Da's een interessante functie... welke besturing is dat?.. zo krijg je een soort "jog shuttle" om door je programma te lopen..

het is niet dat ik niet open sta voor praktische opties, het is meer dat ik deze niet kende.. en er eigenlijk (afgezien van PgUp/PgDn geen toetsen zijn om snel door een bestand te lopen..daarvoor kan dit inderdaad wel een optie zijn..
net zo eigenlijk dat EdingCNC ook prima werkt met een SpaceNavigator om de grafische weergave te manipuleren.. 't is dat ze zo duur zijn.. maar ik overweeg dus om een dergelijk ding aan mijn machine te bouwen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 07 apr 2023 17:55 net zo eigenlijk dat EdingCNC ook prima werkt met een SpaceNavigator om de grafische weergave te manipuleren.. 't is dat ze zo duur zijn.. maar ik overweeg dus om een dergelijk ding aan mijn machine te bouwen..
Weet je wel dat dat eigenlijk een soort uber-muis is?

Er zijn ook besturingen die kunnen achteruit in de G-code. Kan ook heel handig zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie