afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal.


Ik probeer de kogelomloop blok wat tegen het bed komt goed te krijgen zodat hij soepel loopt, ik moet shimmen, wegens dat de hoogte
net niet uitkwam, ik krijg hem niet goed, heb maar weinig marge schijnbaar met die sims, mogelijk doordat er wat kleine afwijkingen kunnen zijn
die de zaak verzieken.

Iemand een tip? zoals klei ertussen en zodanig aanklemmen dat ik de goede hoogte kan meten heb eens iets gelezen over spul dat er tussen kan voor meting.

Ik doe het nu met de micrometer, en kijk zonder iets op de spindel en met bed die ik vastschroef, de spindel heeft natuurlijk eigenlijk geen speling, dus ik moet dan wel heel precies werken. Omdat mdf is gebruikt heb ik ook busjes gedraait om de zaak gelijk te krijgen en het niet in het mdf zakt.

cnc is voor printplaten.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door benkr »

Gebruik als shim b.v. aluminium folie, blik van een Cola blikje, papier etc. grootste probleem is om de boel zodanig recht te krijgen dat begin, midden en eind KO spindel dezelfde shim nodig hebben, als dat niet zo is krijg je het met op die manier shimmen nooit goed, dan moet je iets doen aan één ven beide einden van de KO spindel en pas dan het lagerblok shimmen. In MDF is dat extra moeilijk omdat MDF verre van maatvast is over het oppervlak, en omdat vocht ook een behoorlijke invloed heeft op de maatvoering.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door FreesKever »

Het begint er al mee dat de geleidingen en de kogelomloop spindel allemaal parallel aan elkaar moeten lopen. Zolang dat niet geregeld is, dan kun je de rest ook wel vergeten.

Je moeren (of lagerblokken) recht streeks aan MDF monteren is ook altijd lastig, omdad je het MDF vervormt bij het aandraaien van de bouten.

Een methode die kan werken is om stukken staalplaat (of een stalen ring voor de moer) te gebruiken (of dikke aluminium plaat) en daar gaten in boren en draad in tappen waar de lagerblokken (of moer) op komen. Maak de plaat expres wat groter, zodat je rondom nog gaten overhoud voor houtschroeven.
Vervolgens schroef je de platen (ring) op de lagerblokken (kogelomloop moer) en smeer je een van de drie platen in met een vullende lijm, positioneert hem, laat de lijm drogen en draai er na het drogen nog hout schroeven bij.

De bouten kun je goed vast draaien op de onderlegplaten, daar zal je geen last van vervorming hebben. De houtschroeven hoeven niet echt vast, maar net aanliggen, dus daar heb je ook weinig vervorming. Het grotere oppervlak van de platen zorgt ook voor een stevigere verbinding met het MDF.

Als je geen plaasts hebt voor die platen... Meh, MDF uithollen met een steekbijtel is ook zo gebeurt. De onderkant hoeft niet vlak of netjes, omdat je dat toch weer opvult met lijm of pasta. Het is wel aan te raden de laag overal ongeveer even dik te houden i.v.m. krimp tijdens het drogen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door andrefc101 »

Wat is er mis met een rol koperlatoen, zeker weer te simpel gedacht…. 😏
Beetje kort antwoord, maar meer is er echt niet over te vertellen…
tuonov4
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door tuonov4 »

volgens mij past zo'n rol er nooit tussen ;-)
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door FreesKever »

En zelfs als die rol er tussen past, dan wiebelt het nogal...

Maar het is ook nogal afhankelijk van de nauwkeurigheid die je wilt bereiken. In het simpelste geval kun je kleine scheefstellingen compenseren door de bouten aan een kant wat vaster te draaien dan aan de andere kant, zodat je daar het MDF meer vervormt. Maar het blijft behelpen met zulke methode's omdat lastig is te voorspellen hoeveel het MDF vervormt, en of hete later (veranderende luchtvochtigheid enzo) op de plaats blijf waar het was tijdens het afstellen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door andrefc101 »

FreesKever schreef: 09 apr 2023 19:01 Maar het is ook nogal afhankelijk van de nauwkeurigheid die je wilt bereiken.
Oh, ik was in de verontstelling dat er behoorlijk dunne koperlatoen bestond. Maar het losser of vaster zetten van bouten zal wel zuiverder zijn. Kan de momentsleutel ook in de vuilnisbak….
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door newhumanoid »

keesijp60 schreef: 09 apr 2023 15:33 cnc is voor printplaten.
Maybe this will help you. This is how I mill printed circuit boards and do not pay attention that they are not even. A 10x10 grid is usually enough for high quality and small boards. For large ones, I increase the number of points in the grid.
http://marcuswolschon.blogspot.com/2013 ... lling.html
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door Bjornski1976 »

Wat ik vroeger deed tijdens het opvoeren van brommers was het controlleren van de ruimte tussen zuiger en de kop.
Dit deed ik met soldeer tin dubbel te slaan en te twisten en deed ik via het bougie gat onder een hoekje in de kamer. Vervolgens draaide ik aan het vliegwiel voor een slag of 3 en haalde het stukje er uit en met schuifmaat nam ik de maat op.

Misschien kan je deze methode toepassen op je blokje.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 09 apr 2023 19:55
FreesKever schreef: 09 apr 2023 19:01 Maar het is ook nogal afhankelijk van de nauwkeurigheid die je wilt bereiken.
Oh, ik was in de verontstelling dat er behoorlijk dunne koperlatoen bestond. Maar het losser of vaster zetten van bouten zal wel zuiverder zijn. Kan de momentsleutel ook in de vuilnisbak….
Ja zeker, latoenkoper kun je kopen in cassettes die beginnen bij 0,01 mm dik en dan oplopend tot zeker 0,2 en misschien wel tot 1 mm dik.
Schrik alleen niet van de prijs van zo'n setje.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door keesijp60 »

benkr schreef: 09 apr 2023 15:49 Gebruik als shim b.v. aluminium folie, blik van een Cola blikje, papier etc. grootste probleem is om de boel zodanig recht te krijgen dat begin, midden en eind KO spindel dezelfde shim nodig hebben, als dat niet zo is krijg je het met op die manier shimmen nooit goed, dan moet je iets doen aan één ven beide einden van de KO spindel en pas dan het lagerblok shimmen. In MDF is dat extra moeilijk omdat MDF verre van maatvast is over het oppervlak, en omdat vocht ook een behoorlijke invloed heeft op de maatvoering.
Sorry dat ik niet reageerde, ik was even ergens anders bezig

Ik heb watervaste mdf genomen, die reageerd niet op vocht, ik heb er nu twee goed, op aliexpress roestvaste shim ijzer gekocht om te knippen. Je staat versteld van hoe vlak die mdf is, maar ik heb natuurlijk de zaak wel gevlakt.

Er is iets te zeggen over de begin en einde van de route spindel en het op of aflopen, ik had het goed en aan andere eind liep ie klem. DE kogelomloop blokjes waren ver van haaks, en dus nieuwe besteld, daarmee snel goed.

De shims moeten dun ja want de kogelomloopmoer heeft geen speling of zeeer weinig, en dan is 0,1 mm al gauw te veel. Ik dacht aan soort van klei, dat op vier vlakken er op doen en dan zo aantrekken dat ze goed zitten en laten harden heb je de maat.

vrg kees
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door keesijp60 »

FreesKever schreef: 09 apr 2023 19:01 En zelfs als die rol er tussen past, dan wiebelt het nogal...

Maar het is ook nogal afhankelijk van de nauwkeurigheid die je wilt bereiken. In het simpelste geval kun je kleine scheefstellingen compenseren door de bouten aan een kant wat vaster te draaien dan aan de andere kant, zodat je daar het MDF meer vervormt. Maar het blijft behelpen met zulke methode's omdat lastig is te voorspellen hoeveel het MDF vervormt, en of hete later (veranderende luchtvochtigheid enzo) op de plaats blijf waar het was tijdens het afstellen.
Ik heb alle mdf voorzien van bussen, die zijn 0,2 mm korten dan mdf dikte en zo klemt ie mooi en is de zaak altijd recht als ie vast zit, zorgen dat de bus vlak op kogelomloopmoer blokje ligt bijvoorbeeld. De watervaste MDF is bijzonder hard en sterk, er zit soort lijm in die watervast is, maar de zaak zonder bussen aantrekken vergt een momentsleutel, nu niet.

vrg
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door keesijp60 »

benkr schreef: 09 apr 2023 15:49 Gebruik als shim b.v. aluminium folie, blik van een Cola blikje, papier etc. grootste probleem is om de boel zodanig recht te krijgen dat begin, midden en eind KO spindel dezelfde shim nodig hebben, als dat niet zo is krijg je het met op die manier shimmen nooit goed, dan moet je iets doen aan één ven beide einden van de KO spindel en pas dan het lagerblok shimmen. In MDF is dat extra moeilijk omdat MDF verre van maatvast is over het oppervlak, en omdat vocht ook een behoorlijke invloed heeft op de maatvoering.
Ik meet eerst de spindel uit, ik heb aan een eind een verstelbaar lagerblokje, die kan in hoogte versteld worden zodat ik de spindel geheel recht kan laten lopen.

Ik heb met de andere twee spindels de micrometer gebruikt, dan was het zo gepiept maar de Z as is te compact en kan ik er niet bij.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: afstellen kogelomloopmoer blokje naar bed.

Bericht door keesijp60 »

FreesKever schreef: 09 apr 2023 19:01 En zelfs als die rol er tussen past, dan wiebelt het nogal...

Maar het is ook nogal afhankelijk van de nauwkeurigheid die je wilt bereiken. In het simpelste geval kun je kleine scheefstellingen compenseren door de bouten aan een kant wat vaster te draaien dan aan de andere kant, zodat je daar het MDF meer vervormt. Maar het blijft behelpen met zulke methode's omdat lastig is te voorspellen hoeveel het MDF vervormt, en of hete later (veranderende luchtvochtigheid enzo) op de plaats blijf waar het was tijdens het afstellen.
watervast mdf helpt enorm. Ik gebruik bussen in het mdf, (ingeperst) die 0,2 mm korter zijn, zo komt de zaak evenredig op spanning en kan mdf niks meer toevoegen, de Z as is bijzonder stijf.

Het is maar voor printplaat en als test, wellicht maak ik hem een keer van aluminium, dat is nu zeer duur en ik moet er mee spelen om te zien of het wel interessant is, ik heb hem al wel laten plotten.

Er is iets restspanning op de kogelomloop moeren denk ik, maar ze lopen licht genoeg voor kleine stappenmotor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie