Zinkvonken (EDM) schema

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Zinkvonken (EDM) schema

Bericht door Peter Bijlholt »

Hallo,
Voor een paar rechte hoeken in een gefreesd onderdeel van een stoom locomotief zou ik graag gebruik maken van een zinkvonker EDM.
Nu ben ik geschrokken wat die dingen kosten en ook van de prijs van het laten doen.
Het is hobby, ik wil graag het zelf maken. Ik heb zo'n ding bekeken; het is een geleiding waaraan een kop zit die door een draadspindel met een motortje bediend wordt. Nu is mijn vraag; heeft iemand een schema om zoiets aan te sturen en dat met mij wil delen.
Groet, Peter
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zinkvonken (EDM) schema

Bericht door Ballegooijen »

Arie Kabaalstra heeft een draadvonkmachine. Misschien kan hij iets voor je betekenen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zinkvonken (EDM) schema

Bericht door DaBit »

En audiomaniacs heeft/had een zinkvonker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zinkvonken (EDM) schema

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics had een zinkvonkertje gebouwd.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=181749#p181749
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zinkvonken (EDM) schema

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ik heb een zinkvonkertje staan.. alleen... doet ie het niet.. mocht je verstand van electro(nica) hebben.. dan ben je welkom om er eens naar te kijken.. Want ik snap er niets van.. behalve dat ik weet dat de generator een RC type is.. zoals de meeste oudere machines.

't is alleen dat met die ouderwetsche generator.. het machien zelf is ongeveer het formaat van een BF16 - 20.. met wat meer Y as.. , maar de generator heeft het formaat van een amerikaanse koelkast. daar kun je in wonen..
't is ook maar net de vraag.. ga ik er nog tijd en geld in steken, of kan ik er een ander blij mee maken. ik heb momenteel eigenlijk meer aan een grotere VMC.. de Beagle blijft voor het kleine werk, maar voor wat groter werk zou een EMCO VMC 200 wel fijn zijn.. ik heb er een op het oog, maar dan moet eerst de AGIE de deur uit..
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zinkvonken (EDM) schema

Bericht door joopbos »

Peter Bijlholt schreef: 11 apr 2023 15:52
Nu ben ik geschrokken wat die dingen kosten en ook van de prijs van het laten doen.
Ik was vorige week bij een vonkbedrijf en hoorde dat ze €85,- per machine-uur rekenen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zinkvonken (EDM) schema

Bericht door Arie Kabaalstra »

Das niet duur.. de gereedschapmakerij waar ik vroeger werkte, rekende toen al 95.- Per uur..17 jaar geleden...

Er zijn op het internet aardig wat schema's te vinden.. dat kan het probleem niet zijn..

De meesten zijn van het ouderwetse RC kring type, maar mijn eigen draadvonkmachines hebben dat ook..( machines.. ja.. ik heb er vorige week een tweede opgehaald)

Let wel... puur scherpe binnenhoeken kun je er niet mee maken, je hebt altijd te maken met een radius ter grootte van je vonkspleet
En je zult je elektrode dienovereenlomstig moeten maken.. dus als je een vonkspleet van 0.04 mm hebt.. dan moet je electrode 0.08mm ondermaats zijn..
Plaats reactie