Draairichting Y1 en Y2 tegengesteld

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wim
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2023 09:09

Draairichting Y1 en Y2 tegengesteld

Bericht door Wim »

Beste allemaal,

Ik heb een 750x750 zelfbouw CNC aangedreven door een Longboard-CNC controller
Afbeelding
met OpenBuilds Controller software en 4 stappenmotoren. Recent heb ik alle assen vervangen door Sfu1204 assen, spindels en toebehoren.
Afbeelding

Nu heb ik een probleem met de automatische Probe functie ( heb er 1 van Openbuilds).
Afbeelding
Wanneer ik de automatische Probe start gaat de X en Y naar het midden van de probe plaat. Tijdens deze beweging hoor je een soort van blokkeer geluid en lopen de 2 Y Assen tegen elkaar in, als of éen van de Y motoren verkeerd om is aangesloten ????

Dit gebeurt niet tijdens de "Homing" en ook niet als ik de beweging van de -Y en +Y richting in de software stuur.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken.

De "Automatische probe" functie heeft perfect gewerkt, maar stagneert in ene keer!!

Hiervoor gebruikte ik Gsender, maar daar deze kan niet overweg met de Openbuild Probe plaat, wellicht heeft hier ook iemand een tip voor.
Alvast bedankt voor de reacties
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draairichting Y1 en Y2 tegengesteld

Bericht door hfjbuis »

Wim schreef: 12 apr 2023 16:20 De "Automatische probe" functie heeft perfect gewerkt, maar stagneert in ene keer!!
Dan is er wat veranderd.
Verplaatings in Y-richting wordt gestuurd door de controller net als de probe functie. De gcode sender heeft daar geen "bemoeienis mee". Die weet ook niet of er één of twee motoren gebruikt worden voor het sturen van de Y-as.

Als de verplaatsing goed gaat, maar het proben niet, dan lijkt mij dit een controller probleem. Als je de firmware van de controller niet hebt geüpdatet, dan moet het in de settings liggen al lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Een fout in de firmware lijkt mij waarschijnlijker.

Behalve homen is er ook nog ziets als het haaks zetten van de brug waarbij de 2e motor apart gestuurd wordt. Dit is iets dat tijdens het homen gedaan wordt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draairichting Y1 en Y2 tegengesteld

Bericht door hfjbuis »

Ik heb het schema van de longboard controller bekeken en daaruit blijkt dat Y1 en Y2 simultaan gestuurd worden met dezelfde step/dir/enable signalen. Dat kan ook niet anders want de gebruikte processor is een UNO.

Als het geen hardware fout in de controller is (of te warm geworden driver) dan is een slechte verbinding of kabel breuk een mogelijke oorzaak.
Kun je probleemloos naar de probe positie joggen?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Wim
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2023 09:09

Re: Draairichting Y1 en Y2 tegengesteld

Bericht door Wim »

Dank voor jullie reactie.
Ik zal straks de firmware en de bedrading eens nagaan.
Ik kan inderdaad ook probleemloos naar de Probe positie joggen.
Wim
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2023 09:09

Re: Draairichting Y1 en Y2 tegengesteld

Bericht door Wim »

Ik heb ondertussen de aansluiting van de Y2 motor vervangen, oogte toch niet lekker!
En er kwam een ringetje tussen de X en Z as vallen, mogelijk dat deze een blokkering veroorzaakte op het moment dat X en Y naar de middenpositie van de probe plaat gaan.

Voor nu werkt het naar behoren.
Plaats reactie