Welke controller mach3....

Moderator: Moderators

spark
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jan 2015 12:34

Welke controller mach3....

Bericht door spark »

Veel zoeken en sneupen...en geen goed antwoord vinden.
Ik zoek voor mijn zelfbouw cnc draaibank ,
Usb of ethernet controller, mach3 , die ook geschikt is voor schroefdraad snijden.
Hoe simpel kan het zijn, maar zie door de bomen het bos ook niet meer.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 318
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Welke controller mach3....

Bericht door Rocnc »

Ik zie het verband tussen controller en schroefdraad snijden niet. Wat je draaibank doet wordt bepaald door de software, toch? Cad/Cam. Of een handig marcro in MACH. De enige eis aan de controller is dat hij de computer met de drivers van stappenmotoren of servomotoren verbindt.

Wat je je daarbij af moet vragen is welk besturingssysteem je gebruikt. Een oudere computer met Windows XP kan praten met je controller via een printerpoort. Een nieuwe computer met Win 10 ofzo, herkent geen printerpoort. Je hebt dan een controller met een USB aansluiting nodig. Of een netwerk aansluiting, maar daar hebben minder mensen ervaring mee, verwacht ik. Jij gebruikt waarschijnlijk een nieuwere pc, want je noemt usb en ethernet. Voor een paar tientjes heb je een usb kaartje.
Deze bijvoorbeeld.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke controller mach3....

Bericht door benkr »

Niet elke controller kan schroefdraad snijden, zo kan b.v. een Pokeys57CNC van alles met Mach3 BEHALVE schroefdraad snijden, dat kan dan weer wel met Mach4 en Pokey57CNC. Zo zijn er meer controllers die hun specifieke beperkingen hebben, dus het is best wel zaak om dat vooraf goed te onderzoeken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke controller mach3....

Bericht door hfjbuis »

CSLAB en Eding kunnen met mach3 schroefdraadsnijden.
De goedkope 100kHz (20€) USB controller voor Mach3 kan ook niet schroefdraadsnijden.
Bedenk dat je voor schroefdraadsnijden met Mach3 (1 puls/rev encoder) wel een Mach3 licentie nodig hebt.

Met Mesa en Linux CNC gaat het ook, maar dat is toch heel wat anders dan Mach3.

Ik gebruik voor de draaibank een grbl-l en grbl-l-mega controller op WiFi, maar dat gaat niet samen met Mach3. Deze grbl controllers kunnen wel draadsnijden (G33).
Andere goedkope (paar tientjes) oplossingen heb ik nog niet gevonden. Het zou mooi zijn als je er een kunt vinden want er wordt vaker om gevraagd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke controller mach3....

Bericht door andrefc101 »

Rocnc schreef: 23 apr 2023 14:42 Ik zie het verband tussen controller en schroefdraad snijden niet.
Topic ff goed blijven volgen, kan je toch weer wat bijleren…. ;-)
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke controller mach3....

Bericht door motormuis »

ik heb cs-lap op de draaibank en kan schroefdraad snijden
je mag aankomen en het bekijken
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 318
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Welke controller mach3....

Bericht door Rocnc »

Topic ff goed blijven volgen, kan je toch weer wat bijleren…. 
Ik wil altijd wat leren, maar ik word niet graag onderwezen.

Zoiets zei Churchill ooit, geloof ik. Maar dat geldt niet voor mij, hoor. Ik heb geen cnc draaibank en had er niet aan gedacht dat G-code ook routines voor schroefdraad heeft. Ik ken me goed voorstellen dat zoiets juist bij een goedkoop USB boardje niet is geïmplementeerd.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke controller mach3....

Bericht door andrefc101 »

Rocnc schreef: 23 apr 2023 21:44 Zoiets zei Churchill ooit, geloof ik. Maar dat geldt niet voor mij, hoor. Ik heb geen cnc draaibank en had er niet aan gedacht dat G-code ook routines voor schroefdraad heeft. Ik ken me goed voorstellen dat zoiets juist bij een goedkoop USB boardje niet is geïmplementeerd.
Buiten de software zal de hardware de spindel en voorgang van de z-as moeten kunnen controleren c.q. kunnen aanpassen. Anders zal je schroefdraad er altijd een beetje raar uitzien…
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke controller mach3....

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 23 apr 2023 22:28
Rocnc schreef: 23 apr 2023 21:44 Zoiets zei Churchill ooit, geloof ik. Maar dat geldt niet voor mij, hoor. Ik heb geen cnc draaibank en had er niet aan gedacht dat G-code ook routines voor schroefdraad heeft. Ik ken me goed voorstellen dat zoiets juist bij een goedkoop USB boardje niet is geïmplementeerd.
Buiten de software zal de hardware de spindel en voorgang van de z-as moeten kunnen controleren c.q. kunnen aanpassen. Anders zal je schroefdraad er altijd een beetje raar uitzien…
Timing is alles. Maar zo maak je wel kunstvoorwerpen of dingen die voor goed op slot zitten. :lol: :lol:

Sommige usb oplossingen bezitten een mogelijkheid om rotatie van de hoofdspil en verplaatsing van de beitelslede
te synchroniseren zodat de machine na elke snijgang keurig terugloopt naar het begin van de draad.
Zodat de beitel steeds op de zelfde afstand en draaihoek het werkstuk ingaat bij elke snede.



Waar je asl bankwerker je draadsnijklok of vaste koppeling van hoofdspil en langsvoeding gebruikt.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke controller mach3....

Bericht door hfjbuis »

hainjedaf schreef: 23 apr 2023 22:47 Sommige usb oplossingen bezitten een mogelijkheid om rotatie van de hoofdspil en verplaatsing van de beitelslede
te synchroniseren zodat de machine na elke snijgang keurig terugloopt naar het begin van de draad.
Zodat de beitel steeds op de zelfde afstand en draaihoek het werkstuk ingaat bij elke snede.
Welke USB controllers kunnen dit?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke controller mach3....

Bericht door hainjedaf »

hfjbuis schreef: 23 apr 2023 22:50
hainjedaf schreef: 23 apr 2023 22:47 Sommige usb oplossingen bezitten een mogelijkheid om rotatie van de hoofdspil en verplaatsing van de beitelslede
te synchroniseren zodat de machine na elke snijgang keurig terugloopt naar het begin van de draad.
Zodat de beitel steeds op de zelfde afstand en draaihoek het werkstuk ingaat bij elke snede.
Welke USB controllers kunnen dit?
Die PlanetCNC waar ik ooit mee begon, had die optie volgens de makers.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke controller mach3....

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even gecheckt,
Volgens planet hebben al hun controllers de mogelijkheid tot synchronisatie met één index pulse. Ze werken alleen met hun eigen planet software, geen Mach3. Er staat een video op de site met een draaibank die draad snijdt.
Het goedkoopste bordje is ca. €180,-- inclusief licentie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke controller mach3....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 23 apr 2023 15:44 CSLAB en Eding kunnen met mach3 schroefdraadsnijden.
Eding met mach3 ? Lijkt me uitgesloten. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke controller mach3....

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 apr 2023 07:23
hfjbuis schreef: 23 apr 2023 15:44 CSLAB en Eding kunnen met mach3 schroefdraadsnijden.
Eding met mach3 ? Lijkt me uitgesloten. :mrgreen:
Slik, goed dat iemand oplet. Je hebt gelijk, Eding werkt niet met Mach3.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie