Inch en mm

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

'T is inderdaad waar.. als ik hetzelfde doe, een dialoogje maken om daar een X en een Y waarde in te geven, en em daarheen te laten Joggen.. Als dat buiten het bereik ligt..da ga inderdaad nie goe nie..

Eigenlijk is dat een Bug, en dien je dat bij EdingCNC kenbaar te maken middels een mail aan Support@
Los van het feit dat ik zo ergens naar toe joggen een omslachtige werkwijze vind, moet het wel werken natuurlijk..
Wat ik al eerder aangaf.. en dat heb ik getest.. als ik in MDI een verplaatsing intik.. en dat ligt buiten het bereik.. dan geeft ie dat aan en beweegt ie geen zier..

Is er een "workaround?" waarschijnlijk wel.. dan zul je de huidige positie om moeten zetten naar Machine Coordinaten, en dan controleren
tegen de MCA - en + waarden
5071-5076 POS X – C, interpreter position without offsets= Machine position.
5101-5106 MCA NEG LIMIT X - C
5111-5116 MCA POS LIMIT X - C
Daarmee kun je#5001tm #5006 verrekenen met de verplaatsing die je hebt geprogrammeerd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1766
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Inch en mm

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 27 apr 2023 19:52 Eigenlijk is dat een Bug, en dien je dat bij EdingCNC kenbaar te maken middels een mail aan Support@
Dat heb ik gedaan. Eding geeft aan dat het door de veelheid aan situaties binnen de macro.cnc code niet goed mogelijk om op machine limieten te checken. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, al kan ik me weer niet voorstellen dat het helemaal niet mogelijk zou zijn.

Maar het antwoord van Eding maakt duidelijk dat er voorlopig niet wat aan gedaan wordt. Zou ik zelf ook niet doen voor probleempje wat pas na vele jaren eens een keer door iemand opgemerkt wordt terwijl je nog omkomt in het werk voor de final release van V5 8)

Zoals Arie aangeeft, je kunt ook zelf checken op de machine limieten. Of het "Loadjob" commando inzetten, dan wordt er ge-rendered en komt de limiet overschrijding er wel uit. Nog mooier was natuurlijk een "re-render" commando wat je aan kunt roepen zonder een job te hoeven laden...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zal even kijken of ik een macrootje kan verzinnen om dit probleem te omzeilen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij maakt het gewoon duidelijk dat het kaboutertje wat voor de verplaatsing van de assen verantwoordelijk is gewoon z'n werk niet doet. En dat is in mijn beleving te wijten aan een verkeerde opzet van het systeem. Volgorde van verwerken van de data, aan het eind van alle offsets, nulpunten, verschalen enz blijven er als het goed is maagdelijke machine coördinaten over en die worden naar de motoren gestuurd nadat ze gecheckt zijn of ze niet buiten bereik liggen. Het kan niet zo zijn dat het mogelijk is om die instructies via een andere route ongecontroleerd uit te sturen.
Het lijkt bijna op het klakkeloos volgen van je navigatie systeem, en vervolgens het talud af rijden omdat de de pont er niet ligt.

Dat ze dat even niet op kunnen lossen begrijp ik, want dan moeten ze hun hele interpolator opnieuw bouwen of zoiets. Maar het geeft wel heel goed aan dat het systeem niet zo handig ingericht is. Ik begrijp nu ook beter waarom dat G92 verhaal en nullen zo ingewikkeld in elkaar steekt.

Ik prijs me gelukkig er geen last van te hebben. Dus kan jullie slechts veel sterkte wensen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inch en mm

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 apr 2023 09:21 Ik prijs me gelukkig er geen last van te hebben. Dus kan jullie slechts veel sterkte wensen.
Dat weet je niet, ik heb wel vaker verhalen gehoord, ook van pro machines met pro besturingen, die crashen. Er is altijd wel een manier om iets om zeep te helpen dat heb ik bij security pentesting wel geleerd, je kunt iets niet 100% dicht timmeren er is altijd wel een gebruiker of hacker die weer een feature gebruikt op een manier die vantevoren niet voorzien was. Het moet tzt wel opgelost worden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 28 apr 2023 12:08
hugo stoutjesdijk schreef: 28 apr 2023 09:21 Ik prijs me gelukkig er geen last van te hebben. Dus kan jullie slechts veel sterkte wensen.
Dat weet je niet, ik heb wel vaker verhalen gehoord, ook van pro machines met pro besturingen, die crashen.
O, zeker, dat heb ik ook echt wel gezien.
Maar bij mijn eigen besturing zullen na 30 jaar de bugs wel boven water zijn. (ik heb er vroeger echt wel diverse gevonden, altijd als ik aan het beunhazen was op een machine in de showroom :mrgreen: )
En ik ken de testmethodes van destijds, daar werd echt heel weinig aan het toeval overgelaten. (en het is geen windows hè)

Ik heb dan natuurlijk wel last van het verouderen en de niet oneindige levensduur van dingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inch en mm

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 apr 2023 13:05 Ik heb dan natuurlijk wel last van het verouderen en de niet oneindige levensduur van dingen.
Qua elektronica kun je beter een machine hebben van de vorige eeuw waarbij de firmware nog in losse componenten werd opgeslagen, die uit te lezen zijn en veilig bewaard kunnen worden.
Bij een veroudering kun je het geheugen weer verversen. Niet uitstellen tot de klacyen beginnen dan kan het te laat zijn. Echter bij de nieuwere apparatuur vooral eind 90er jaren en begin 2000 , als die dement worden is het vaak afgelopen. Dan kun je nog iets op Ebay scoren maar ook die worden tzt weer dement.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5416
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Inch en mm

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 27 apr 2023 09:01 Ik heb een macro met een dlgmsg (invoer menu) waarmee ik de machine naar elk gewenst coördinaat kan sturen. Ik gebruikte de macro al een tijdje tot volle tevredenheid tot ik een keer een invoer foutje maakte...

Er wordt bij Eding niet op machine limieten gelet als de volledige code in de file macro.cnc staat (wel als dezelfde macro vanuit G-code wordt aangeroepen).
Maar wil dat zeggen dat tcaguard off eigenlijk onnodig is bij een toolchange? Of wordt bv x200000 wel gemonitord en #5666=200000 x#5666 niet?

Mij viel het een keer op in een dialoog voor de toollengte dat ik ook gewoon als antwoord op de numerieke vragen met vreemde tekens ed kon antwoorden. Geen idee wat voor consequenties dat kan hebben.

Maar het probleem van de ts is toch iets anders. Ik ben benieuwd of hij er nog verder mee gekomen is.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Inch en mm

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Allereerst, bedankt voor de vele reacties, en ik heb het probleem vermoedelijk gevonden, heeft wel de nodige tijd gekost maar uiteindelijk opgelost.

Het probleem, niet herhaal baar, waarom? de files die ik gebruikte om dit te herhalen waren niet dezelfde als waar bij dat probleem voorkwam, (micky en .....) Keesfrees had het bij het correcte eind, de file die ik gebruikte had mogelijk geen G21-code, hierdoor werd de mm setting niet terug gezet, of het was net anderom,... geen idee, ik controleer nu gewoon even of de G21 aanwezig is en of de setting in mm is aangegeven.

Mvg John
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is het probleem niet.. jij gaf immers aan dat je schade aan je machine kreeg, omdat ie buiten het fysieke bereik van de machine kwam.. en dat kan niet bij EdingCNC, tenzij je een verplaatsing aanmaakt middels een Dialoog.. , maar dat doe je niet..

Ergo.. jouw probleem is nog altijd niet opgelost.. Post je INI File eens hier?.. dan kunnen we kijken waar het scheef zou kunnen zitten..
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Inch en mm

Bericht door Johnny p »

Dag Ari,

Zal ik doen, zodra het weer fout gaat, heb nu verschillende mogelijkheden geprobeert, hij crasht nu niet, dat heet dat de ini file nu in orde is.
Wat me toendertijd wel opgevallen was is dat de setting van de machine demensie compleet andere waarde had als waar ik ze op ingesteld had, terug op mm gezet en wala, originele waarden terug in mm.
Of mijn verhaal nu alles bevat wat ik verkeerd heb gedaan,.. mmm geen idee.

We zullen zien,..

Mvg John
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Inch en mm

Bericht door Psylocke »

Los van van welke besturing, motor, drive, goede/foute systeem instellingen, G20/G21 enz. lijkt het me verstandig, als je de ruimte en middelen hebt, om met eindschakelaars te werken. Hick ups in je drives, corrupte encoders weet ik wat meer het hoort er nu eenmaal bij. De ontwikkelde draaimomenten ook in de zelfbouw hobby projecten zijn groot en draai je zo iets stuk. Eindschakelaars zijn geen "vrij briefjes" om dan maar wat te gaan doen maar bespaart een hoop ergernis, tijd en geld.
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

Psylocke schreef: 04 mei 2023 21:43 Los van van welke besturing, motor, drive, goede/foute systeem instellingen, G20/G21 enz. lijkt het me verstandig, als je de ruimte en middelen hebt, om met eindschakelaars te werken. ... De ontwikkelde draaimomenten ook in de zelfbouw hobby projecten zijn groot en draai je zo iets stuk. Eindschakelaars zijn geen "vrij briefjes" om dan maar wat te gaan doen maar bespaart een hoop ergernis, tijd en geld.
Eens.. echter... 2 van mijn 3 EdingCNC gestuurde machines hebben nog geen Eindschakelaars.. omdat ik daar bij de eerste machine nog geen rekening mee gehouden had.. de Draaibank had ze af fabriek ook nog niet, maar ik heb inmiddels wel wat locaties gevonden waar ik die op een nette manier kwijt kan.. maar dat komt wel als ik die een "Grote Upgrade" ga geven.. (machinekastje eromheen, Floodcooling, Nieuwe bedieningsConsole met Heidenhain Toetsenbord, UIO-10 kaart, en een Spindelmotor met VFD)

de Posities hou ik vast door aan het eind van de Sessie naar het Nulpunt te sturen en daar de machine uit te zetten.. Volgende dag Homen op die plek, en ik kan door met mijn werk.. zonder meetbaar stappen verlies.. ik draai gewoon zonder meetbaar verschil passingen in Titanium.

Dat er wat stuk kan gaan.. ook dat weet ik.. er brak eens een volgelopen frees toen ik ALuminium stond te frezen.. die frees ging door het raam naar buiten.. de machine heeft geen stap verloren.. nieuwe frees erin.. en doorrrrr..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 27 apr 2023 09:01 Ik heb een macro met een dlgmsg (invoer menu) waarmee ik de machine naar elk gewenst coördinaat kan sturen. Ik gebruikte de macro al een tijdje tot volle tevredenheid tot ik een keer een invoer foutje maakte...

Er wordt bij Eding niet op machine limieten gelet als de volledige code in de file macro.cnc staat (wel als dezelfde macro vanuit G-code wordt aangeroepen).
Momenteel ben ik doende om alle parameters in een Excel bestandje te zetten.. dan heb je veel meer overzicht van wat je kunt gebruiken, en wat je al "gereserveerd" hebt voor bepaalde functies in je Macro.
En, omdat ik de inhoud van de Manual niet uit mijn hoofd ken, heb ik em op het scherm ernaast staan.('k heb toch momenteel 4 schermen op mijn PC.. dus EdingCNC staat helemaal links, Dit venster is de 2de van links.. Excel op de 2de van rechts, en helemaal rechts de manual..
Maar goed..
in die door mij meermaals bewierrookte manual staat.. op bladzijde 119 in de tabel met Systeem parameters:
5101-5106 MCA NEG LIMIT X - C
5111-5116 MCA POS LIMIT X - C
5121-5126 HOME X-C
Kijk.. en die moet je hebben..
5071-5076 POS X – C, interpreter position without offsets = Machine position.
en deze...
5001-5006 POS X – C, interpreter position = work position
en die ook
Want, je kunt wel een Dialoogje gebruiken om een verplaatsing te bewerkstelligen, maar met deze parameters kun je dus kijken of het allemaal binnen het werkbereik valt..
Je zult dus even moeten berekenen waar de beweging in MachineCoordinaten uit gaat komen.. door eerst de verplaatsing ten opzichte van de huidige positie (wezenlijk incrementeel) te berekenen, en deze dan te vergelijken met de waarden van de MCA (Machine Collision Area)

Ik zal kijken of ik vandeweek even tijd heb om dit er even in te gooien..
Plaats reactie