Inch en mm

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Inch en mm

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Hebben jullie ook welleens last dat je denkt van, effe wat snel freezen, en dan blijkt dat de *.CNC in Inch is aangegeven, met als gevolg dat de machine buiten zijn mechanische limieten loopt? Shit, weer alles ontsteld!

Het heeft me alweer uuren gekost om het binnen werk van een z-as kogelomloop blok te verwisselen, jullie kennen het wel, die 96 kogeltjes eruit, platiek binnenwerk vervangen en de kogeltjes erweer in, fluitje van een cent, toch?

Het prg Eding CNC vervangt bij mij automatisch de setting van mm naar inch als ik bv die bijgeleverde file micky.cnc laad, met als gevolg het bovenstaande, een crach.

Hoe hebben jullie dit opgelost??

Mvg John
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Inch en mm

Bericht door Floppy »

Bij mij waarschuwt eding mij als mijn werkstuk te groot is voor mijn werkbereik.
Heb je je bereik wel goed ingesteld?
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Inch en mm

Bericht door keesfrees »

Het zou toch zo fijn zijn als de hele wereld dezelfde eenheden zou gebruiken.

Ja, die mickey, daar ben ik ook al eens tegenaan gelopen :

https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=256928#p256928
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Inch en mm

Bericht door FreesKever »

Eding gebruik ik niet. maar dat je machine uit elkaar valt door een verkeerde G-code coordinaat klinkt niet goed.
De meest gebruikelijke manier is het monteren van eindschakelaars. Machine loopt tot aan de schakelaar, en stopt dan voordat kogels uit een kogelomloopspindel vallen of zoiets.

Ik heb zelf geen eindschakelaars op mijn kleine machine (met 112mm lange Nema23 motoren en SFU1605 kogelomloopspindels) Bij mijn machine kunnen echter alle assen aan alle kanten tegen het einde (lagerblokken) lopen zonder dat er iets defect gaat. Simpelweg een degelijke mechanische opbouw.

Kogels terug in een kogelomloopspindel stoppen is niet zo heel moeilijk overigens.
Dit doe je door:
1. Zet de spindel vertikaal.
2. Schuif de moer zover over de spindel dat de eerste te vullen kogelbaan bijna verdwenen is.
3. Duw nu kogeltjes in het gat waar ze moeten zitten.
4. Door de moer wat op en neer te bewegen kun je de kogels verder duwen.
5. Herhaal dit tot de kogelbaan vol zit.
6. Draai de moer verder over de spindel tot aan de volgende kogelbaan.
7. Herhaal vanaf stap 3.

Wel goed opletten dat er een "leeg" stuk tussen de kogelbanen moet zitten. Als daar ook een kogel komt, dan loopt de hele zooi vast of draait het kapot.
Deze methode werkt het gemakkelijkste als je een extra "reserve" stukje van de spindel hebt, met een vlak uiteinde. (Je kunt eventueel een stukje met een 3D printer maken).

Onderstaande, van "Limo Bearing" doet het in ongeveer anderhalve minuut. Wat me niet duidelijk is echter, is hoe hij voorkomt dat er een kogel komt op een plaats waar hij niet mag komen.

https://www.youtube.com/watch?v=e73hmOgmOw4

In onderstaand filmpje van "Neff Gewindetriebe" wordt duidelijk aangegeven (@01:12) waar geen kogels mogen komen.
https://www.youtube.com/watch?v=roEU4J7KlHI

Ik heb er zelf minder ervaring mee en doe de kogels een voor een, en heb ong. 10 minuten nodig om het weer in elkaar te krijgen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk is het programma gewoon in mm, als de machine dat op inch verwerkt wordt 100mm opeens 100 inch, 2540mm
Dus gewoon aan het begin van je programma de G20/G21 even controleren.
Of je hebt hiervoor een programma gefreesd wat in inch stond, en hebt daarna niet de G20/21 weer goed gezet.
Welke je moet hebben zoek je maar even op in de manual.
Johnny p schreef: 25 apr 2023 11:35 Het prg Eding CNC vervangt bij mij automatisch de setting van mm naar inch als ik bv die bijgeleverde file micky.cnc laad, met als gevolg het bovenstaande, een crach.
Ik ben nieuwsgierig naar de verklaring.

Kun je niet even de eerste 20 regels code posten?

(als die Eding door die omschakeling naar inch opeens z'n systeemparameter ook als inch getallen gaat zien, hebben ze in Einhoven een uitdaging)


Ook zo'n dingetje, ik zie vaak 4 decimalen op beeldschermen. Mijn besturing geeft alleen 4 decimalen wanneer ik op inches ben overgeschakeld anders gewoon 3. Gewoon 1µ vind ik goed genoeg. :mrgreen:
Zodra ik 4 decimalen zie gaan alle alarmbellen af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

G20/ G21.. Zullen we er weer eens een kistje bier op zetten?..

en.. als je machine daadwerkelijk stuk gaat als je een te groot onderdeel wilt bewerken..eh.. dat zie je toch op je scherm?.. EdingCNC waarschuwt voor Programma's die buiten het werkbereik vallen.. Dus.. waarschijnlijk heb je de boel NIET goed ingesteld.. Ga daar eerst eens naar Ogelen.
Pas dan.. moet je eens gaan kijken naar de oorzaak van het formaat van je werk dat niet lijkt te kloppen..
(ik had het laatst ook met een Freesklus.. Paste niet in mijn Freesbank.. DUHH.. ik had de Postprocessor voor de Brother HS-100 in mijn Cam software geselecteerd staan.. dat zijn geen inches.. maar µm... die Brother heeft namelijk geen Decimaalpunt op zijn klavier..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 25 apr 2023 16:27 en.. als je machine daadwerkelijk stuk gaat als je een te groot onderdeel wilt bewerken..eh.. dat zie je toch op je scherm?.. EdingCNC waarschuwt voor Programma's die buiten het werkbereik vallen.. Dus.. waarschijnlijk heb je de boel NIET goed ingesteld..
Ik ben heel heel erg vaak met A. oneens..... maar in dit geval absoluut niet!
Wanneer je je besturingssoftware goed hebt ingesteld, zal de software je waarschuwen als je gcode buiten de uiterste maten van je machine valt en niet eens willen starten!
En dan... als tijdens het werken je ko-spindel uit de moer wandelt moet je ook eens heel serieus naar de constructie van je machine gaan kijken!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Inch en mm

Bericht door Kars-cnc »

Johnny p schreef: 25 apr 2023 11:35 Het prg Eding CNC vervangt bij mij automatisch de setting van mm naar inch als ik bv die bijgeleverde file micky.cnc laad, met als gevolg het bovenstaande, een crach.
De bijgeleverde file Micky.cnc is in inch (G20 in de file). De coördinaten hebben dan ook 4 digits, zoals Hugo al noemt, maar blijven erg bescheiden, iets van 3 inch maximaal als ik het zo snel even zie. Dus het frezen van Micky zou gewoon goed moeten gaan.

Bij mij schakelt Eding direct na het uitvoeren van Mickey (simulatie mode) weer terug naar mm en worden de machine limieten nog goed geïnterpreteerd. Ook als ik Mickey pauzeer kan ik niet buiten de machine limieten joggen.

Het lijkt mij dat je het inderdaad in de machine limieten moet zoeken zoals Floppy noemt. Verder kun je kijken of in "Setup" de units wel op mm staan, maar dat kan haast niet anders anders zou je veel meer problemen moeten hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

Johnny p schreef: 25 apr 2023 11:35 Hebben jullie ook welleens last dat je denkt van, effe wat snel freezen, en dan blijkt dat de *.CNC in Inch is aangegeven, met als gevolg dat de machine buiten zijn mechanische limieten loopt?
Ehh NEE want dat doet EdingCNC niet.. Echt niet?.. Nee.. Echt niet..

Afbeelding

Hier zijn een aantal dingen te zien.. Ten eerste.. dat het maar een klein progje is.. want mijn machine heeft een Y as bereik van slechts 140 mm.
hetgeen ook betekent dat de machine in een programma ECHT NIET buiten zijn "enveloppe" gaat
Dus.. wat te doen?.. Y as een stukkie opschuiven..

Afbeelding

en.. Hey Presto!.. Dat ie't doet!..

Waarbij valt aan te tekenen dat de "Default Units" gewoon in de Setup staan.. Bij mij staat MM aangevinkt.. omdat ik met ECHTE maten werk.. Inches zijn een verzinsel.. Inches bestaan niet echt.. da's gewoon een rare afgeleide van een Metrische maat.. (Sinds begin 20e eeuw)..

Dus.. zou ik daar even naar kijken.. als je meet in MM, maar in Default de machine in Inches hebt staan, Boem = ho

Verder..
Johnny p schreef: 25 apr 2023 11:35 Het prg Eding CNC vervangt bij mij automatisch de setting van mm naar inch als ik bv die bijgeleverde file micky.cnc laad, met als gevolg het bovenstaande, een crach.

niet om hard over te komen.. maar bovenstaande is Bullshit!.. Zie ook mijn eerste afbeelding.. en ook:
Kars-cnc schreef: 25 apr 2023 16:52 Bij mij schakelt Eding direct na het uitvoeren van Mickey (simulatie mode) weer terug naar mm en worden de machine limieten nog goed geïnterpreteerd. Ook als ik Mickey pauzeer kan ik niet buiten de machine limieten joggen.
Geeft al aan dat het voor de machine geen bal uitmaakt.. of je programma nou in Inches is, in Lignes (zoek die maar eens op) Fathoms, Chains, Furlongs, Leagues of andere vage maateenheden, als het niet past, dan past het niet.. klaar.. en dan geeft EdingCNC dat ook gewoon aan..
andrefc101 schreef: 25 apr 2023 16:44 Ik ben heel heel erg vaak met A. oneens..... maar in dit geval absoluut niet!
Wanneer je je besturingssoftware goed hebt ingesteld, zal de software je waarschuwen als je gcode buiten de uiterste maten van je machine valt en niet eens willen starten!
En dan... als tijdens het werken je ko-spindel uit de moer wandelt moet je ook eens heel serieus naar de constructie van je machine gaan kijken!
Dank u!.. zoals eerder gezegd.. en ik kan dat aan werkelijke ervaringen staven.. Als je de boel goed instelt.. dan is er NIETS aan de hand..
Ik heb op mijn machine GEEN eindschakelaars..Ik ben gewoon heel zorgvuldig, en ik kan mijn Nulpunten makkelijk vinden.. Als ik klaar ben met Frezen, dan zet ik em terug op het nulpunt, en dan kan ik de volgende dag gewoon Homen, en verder gaan waar ik gebleven was.. en.. ik frees nou niet bepaald dingen die op 0.1 mm komen.. 0.025 komt eerst..

Afbeelding

en dan ook nog van Titanium.. omdat ik een bloedhekel aan RVS heb.. :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Inch en mm

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 25 apr 2023 18:30 zoals eerder gezegd.. en ik kan dat aan werkelijke ervaringen staven.. Als je de boel goed instelt.. dan is er NIETS aan de hand..
Dat is natuurlijk wel wat TS eigenlijk wil weten; wat is goed ingesteld. Ik denk dat hij nu wel de nodige dingen heeft om eens naar te kijken en hopelijk lukt het daarmee...

Overigens zitten we TS vooral te overtuigen dat het zéééker niet aan Eding kan liggen. Maar ik weet toch echt wel een situatie waarbij Eding full speed over de machine limieten heengaat en krakend in de mechanische aanslag tot stilstand komt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 25 apr 2023 19:24 Maar ik weet toch echt wel een situatie waarbij Eding full speed over de machine limieten heengaat en krakend in de mechanische aanslag tot stilstand komt
en?.. hoe kwam dat?.. daar ben ik dan ook benieuwd naar..mij is het de afgelopen 16 jaar nog niet gelukt namelijk...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Inch en mm

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb een macro met een dlgmsg (invoer menu) waarmee ik de machine naar elk gewenst coördinaat kan sturen. Ik gebruikte de macro al een tijdje tot volle tevredenheid tot ik een keer een invoer foutje maakte...

Er wordt bij Eding niet op machine limieten gelet als de volledige code in de file macro.cnc staat (wel als dezelfde macro vanuit G-code wordt aangeroepen).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat moet ik even controleren.. want dat is niet goed...ik gebruik dat zelf mdi voor.. want daar is het tenslotte voor bedoeld..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inch en mm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 27 apr 2023 09:44 .. want dat is niet goed...
vind ik nogal een understatement
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie