radius bocht verkleinen in linuxcnc

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door diepchess »

Hallo!

Als ik in linuxcnc een scriptje met de hand pen met bijvoorbeeld:

G91 // relatieve coordinaten
G0 X150
G0 Y-50

Dan in werkelijkheid neemt hij frezend de bocht met een lompe radius - materiaal wat ik van 1 van de kleine werkstukjes niet kwijt wilde.

Wat ik nu dan doe en dat is volgens mij reuze primitief en op zoek naar iets beters,
om dus kleinere radius te verkrijgen wat van werkstukje wordt afgefreest

G0 X150
G0 Y+2
G0 Y-52

De radius bepaal ik dan met de handvijl.

Ongelooflijk lomp maar het werkt wel. Op zoek naar betere methode om de radius te verkleinen, want een heel kleine radius zou ik wel ok vinden maar niet zo'n botte lompe. Wie o wie?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zet er een kwart cirkel tussen, met een radius 0.5 groter dan de frees. Machine loopt dan een grote radius en het is een tangente overgang met de voorgaande en volgende lijn, ik neem aan de de G64 functie dan niet veel doet.

Code: Selecteer alles

Fr=(freesradius+0.5)
G91
G1 X(150-Fr)
G2 X(Fr) Y-(Fr) I0 J-(Fr)
G1 Y-50
En anders staan je parameters voor G64 misschien wel erg ruim. (geen idee hoe dat precies zit)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door bbg »

Staat G64 te ruim?

Van de linuxcnc website (http://linuxcnc.org/docs/stable/html/us ... ry-control):

Code: Selecteer alles

G64 - (Blend Without Tolerance Mode) G64 is the default setting when you start LinuxCNC.
Linuxcnc gaat dan voor de optimale sneldheid en niet voor nauwkeurigheid (http://linuxcnc.org/docs/stable/html/gc ... #gcode:g64).

Zelf zet ik G64P0.05 bij het opstarten. De afwijking tijdens blending mag dan maximaal 0.05mm zijn ten opzichte van het opgegeven pad.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door diepchess »

Hoe print ik die value in de axis gui met een commandline commando?

Al uren aan googlen maar kan niks vinden daar.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door andrefc101 »

Zoek eerst eens uit hoe G64 staat….
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door diepchess »

moet je toch een commando hebben om die value te zien of zie ik dat verkeerd?
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door bbg »

Ik weet niet of je de actuele waarde kan zien (laat staan hoe). Maar default gebruikt de trajectory controller G64 zonder tolerance.

Maar je kan de tolerance eenvoudig zetten in de MDI tab van axis. Gewoon G64P0.05 (of andere gewenste waarde) intikken. Dan kan je zien of het verschil maakt.

Wat heb je aan gcodes in de ini file staan? Onder de sectie [RS274NGC].

Meer info over de trajectory controller kan je vinden op https://linuxcnc.org/docs/html/user/use ... he-planner.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heeft LinuxCNC niet zoiets als g61 dacht ik net bij mezelf.. en ja... dat is er .. volgens de MANUAL!..
G61: Exact Stop.. Dat betekent dus dat de machine precies dat coordinaat bereikt Gedoe allemaal met G64..
14.32 G61, G61.1 Exact Path Mode
• G61 - exact path mode. G61 visits the programmed point exactly, even though that means temporarily coming to a complete
stop.
• G61.1 - exact stop mode. Same as G61
14.33 G64 Path Blending
G64 <P- <Q->>
• P - motion blending tolerance
• Q - naive cam tolerance
• G64 - best possible speed.
• G64 P- <Q- > blending with tolerance.
• G64 - without P means to keep the best speed possible, no matter how far away from the programmed point you end up.
• G64 P- Q- - is a way to fine tune your system for best compromise between speed and accuracy. The P- tolerance means
that the actual path will be no more than P- away from the programmed endpoint. The velocity will be reduced if needed to
maintain the path. In addition, when you activate G64 P- Q- it turns on the naive cam detector; when there are a series of
linear XYZ feed moves at the same feed rate that are less than Q- away from being collinear, they are collapsed into a single
linear move. On G2/G3 moves in the G17 (XY) plane when the maximum deviation of an arc from a straight line is less than
the G64 P- tolerance the arc is broken into two lines (from start of arc to midpoint, and from midpoint to end). those lines are
then subject to the naive cam algorithm for lines. Thus, line-arc, arc-arc, and arc-line cases as well as line-line benefit from the
naive cam detector. This improves contouring performance by simplifying the path. It is OK to program for the mode that is
already active. See also the Trajectory Control Section for more information on these modes. If Q is not specified then it will
have the same behavior as before and use the value of P-.
Ik bedoel maar..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door andrefc101 »

Ach ja, linksom of rechtsom…. Ik vind dat afsnijden van de bocht sowieso waardeloos, als ik er een curve in wil dan programmeer ik dat wel, en anders gewoon graag een rechte lijn en ook zo de bocht om…
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 03 mei 2023 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

G41 of G42 :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mei 2023 21:25 G41 of G42 :lol:
En als Philips adept komt er dan nog G43 (tot) en G44 (over) de lijn bij :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: 03 mei 2023 21:25 Ach ja, linksom of rechtsom…. Ik vind dat afsnijden van de bocht sowieso waardeloos, als ik er een curve in wil dan programmeer ik dat wel, en anders gewoon graag een rechte lijn en ook zo de bocht om…
Daar maak jij een denkfout.
Als je 2 lijnstukken achter elkaar hebt met een onderlinge hoek van 0,001 graad dan moet zonder 'afsnijden' alsnog de beweging tot stilstand komen omdat je anders op de overgang oneindige acceleratie vraagt van de machine, wat niet kan. CAM-software zou het kunnen oplossen, maar die doet het niet, want die weet ook de limieten van je machine niet.

Vandaar dat een kleine padafwijking toestaan wel een goed iets is. Doe je met alles wat je maakt toch al; als je iets moet maken van 100mm lang dan zit daar ook een maximaal toegestane tolerantie op.

@TS: in het MDI venster kun je zien of G61 of G64 aan staat. Wat de toegestane afwijking is niet denk ik, maar dat is ook niet van belang want die hoor je zelf te bepalen of je hoort code te schrijven waarbij dat niks uitmaakt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hebben de instellingen voor acceleratie en deceleratie invloed op het effect van G64 ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door DaBit »

Ja, want die bepalen de minimale radius die de frees kan maken zonder de acceleratielimieten te overschrijden.

De regel is trouwens wel dat elk segment minimaal 1x geraakt word.

Dus:

Code: Selecteer alles

G64 
G0 X-100 Y-100
G1 X100 Y-100 F100000
Y100
X-100
Y-100
levert met normale acceleratiewaarden een circel op; elk segment word 1x geraakt en precies in het midden is de meest logische plek.

Code: Selecteer alles

G64 
G0 X-100 Y-100
G1 X99 Y-100 F100000
X100
Y99
Y100
X-99
X-100
Y-99
Y-100
levert een vierkant op met afgeronde hoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie