Lijnboren op een draaibank

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Lijnboren op een draaibank

Bericht door xander janssen »

Heeft er iemand ervaring met lijnboren op een draaibank en kan mij daar tips over geven?

Groet,

Xander
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lijnboren op een draaibank

Bericht door FreesKever »

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar de knelpunten zijn vrij voor de hand liggend.

* Je moet een as hebben waar je de bijtel in zet. (Afstellen wordt bij lijn boren meestal met een meetklok direct op de bijtel gedaan).
* Bijtel zit in het midden van de as, en het support van de draaibank moet ver genoeg opzij kunnen.
* Als je de lengte nodig hebt, kun je de klauwplaat verwijderen en de morseconus in de hoofdspindel gebruiken.
* Er zijn klembussen die rechtsteeks in een morsekonus passen.
* Hoogteinstelling is lastig. Je kunt vulplaten met verschillende diktes, of tapse vulplaten gebruiken. (Je werkstuk mag "scheef", dat maakt voor een rond gat niet uit :)
* Begin met globaal proberen of alles past voordat je veel tijd stopt in het goed opspannen van je werkstuk.
* Neem er de tijd voor, zeker de eerste paar keer.

En natuurlijk vele voorbeelden op youtube. Ik vind deze van blondyhacks wel duidelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=xp6QfH29IhE

Maar ook, probeer het eerst eens gewoon op een proef stuk. Als je dan verdere problemen tegenkomt, kun je gerichtere vragen stellen.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Lijnboren op een draaibank

Bericht door Hessel Oosten »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lijnboren op een draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 03 mei 2023 16:44 * Hoogteinstelling is lastig. Je kunt vulplaten met verschillende diktes, of tapse vulplaten gebruiken. (Je werkstuk mag "scheef", dat maakt voor een rond gat niet uit :)
Nee hoor.. gewoon een Hoekplaat gebruiken.. Problem Solved..
Plaats reactie