E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Moderator: Moderators

Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door Pouln »

Er is al heel veel geschreven en vooral gediscussieerd over de wijze waarop een e-stop functie moet worden geïmplementeerd.
Ik ben bezig om mijn de motor van mijn Emco C5 CNC te vervangen door een Lichuan A4 servomotor.
Tegelijkertijd heb ik een andere controller in gebruik genomen (Pokeys57CNC).
Voeding van zowel de Pokeys ald de computer loopt via de hoofdschakelaar van de Emco.
Ik wil graag dat zowel de computer als de pokeys blijven werken bij activeren van de e-stop.
Het plan dat ik heb tav de E-stop is om deze de stroomtoevoer naar de stappenmotoren (X, Z en A) te laten onderbreken (230V van de voeding stroomloos maken). Op de A4 servo driver kan aan een input poort de e-stop functie worden toegewezen. Die wil ik gebruiken om de motor stil te zetten.
Vraag die ik heb is of dit op deze wijze voldoende veilig is?
Zijn er nog andere zaken rondom E-stop te regelen?
Laatst gewijzigd door Pouln op 07 mei 2023 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Later, Poul
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door hfjbuis »

Op de A4 servo driver kan aan een input poort de e-stop functie worden toegewezen. Die wil ik gebruiken om de motor stil te zetten.
Als ik op de e-stop drukt, moet alles wat beweegt uit. Ik wil er dan niet op vertrouwen dat de servo software de motor stopt. Ook de servo software kan een probleem veroorzaken. Ik geef er de voorkeur aan om alle motoren, inclusief de servo, spanningsvrij te maken. Het nadeel hiervan is dat de motor dan niet geremd wordt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door MartijnD »

Dit zou heel goed kunnen. Vaak zit er dan een STO (safe torque off) achtige functie op, de veiligheidsklasse ligt zelfs vaak hoger als conventionele 2 kanaalsnoodstop. Dit zet de motor gecontroleerd stil. Ik pas dit in de praktijk ook vaak toe. De drives moeten dit wel ondersteunen en er moet ook een specificering zijn van in welke veiligheidsklasse het valt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door Kjelt »

Let op dat als je de 230V van een schakelende voeding wilt af en inschakelen je een conventioneel relais gebruikt met een spoel en contacten en niet een SSR.

Verder wil je dit misschien lezen:
viewtopic.php?p=270496#p270496
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tijdvertraagd relais voor de spindel misschien?
Eerst spindel gestuurd stoppen, daarna afschakelen. Ik hoop dat je die spil hardware matig wel kunt stoppen, dus dat bij een noodstop een relais hard die stopsignalen op de vfd zet. Als je weet wat de tijd is die nodig is om af te remmen, kun je het tijdrelais instellen op die tijd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door Bjornski1976 »

Zou op de servo drive, indien mogelijk een rem weerstand zetten. Dit om snel to stilstand te komen.

Wat je eigenlijk wil is een motion stop. Hierbij stopt alle beweging maar blijft alles onder spanning staan en gedefinieerd.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door motormuis »

ik lees noodstop in alle bewegingen op 0
spindel draait nog in het materiaal :x
bij mijn portaalfrees Gerber Sabre 408 ging de z as eerst in eilgang na z reverentie dus helemaal na boven en dan stopte alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zal je zien, ben je net met een zaagfrees bezig. :lol: Er is altijd wel iets te verzinnen wat je niet op kunt lossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door pgroot »

hfjbuis schreef: 06 mei 2023 16:04 Als ik op de e-stop drukt, moet alles wat beweegt uit. Ik wil er dan niet op vertrouwen dat de servo software de motor stopt. Ook de servo software kan een probleem veroorzaken. Ik geef er de voorkeur aan om alle motoren, inclusief de servo, spanningsvrij te maken. Het nadeel hiervan is dat de motor dan niet geremd wordt.
Volledig mee eens dat alles wat beweegt uit moet, echter wel op een veilig verantwoorde manier.
er bestaan in de handel programmeerbare veiligheidsrelais en veiligheidsrelais met vertraging waardoor je eerst een STO stop door je regelaar kan laten uitvoeren waardoor alles binnen een zo kort mogelijke tijd stil gezet wordt voor de spanning weg valt.
dat een regelaar z'n waarde verliest door wegvallen spannning of iets dergelijks is geen reden om de spanning niet af te schakelen, je wilt immers het systeem veilig stellen in een noodsituatie (het is niet voor niets een noodstop)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door Arie Kabaalstra »

motormuis schreef: 06 mei 2023 20:50 ik lees noodstop in alle bewegingen op 0
spindel draait nog in het materiaal :x
bij mijn portaalfrees Gerber Sabre 408 ging de z as eerst in eilgang na z reverentie dus helemaal na boven en dan stopte alles
Dat mag nooit... noodstop betekent STOP! En dan ook alles en direct... dat een spindel niet meteen stilstaat is logisch, en ook beter voor je gereedschap maar je sleden staan wel meteen stil
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door serum »

Een kg of 4 aan roterende massa die potentieel met 24krpm rondtolt heeft nogal veel energie opgebouwd. Afhankelijk van de reden van de noodstop zijn er wel wat scenarios denkbaar waarbij je die zsm op 0rpm wilt hebben.

Overal de stroom aftrekken, je moet de componenten individueel testen om te bepalen of dat de meest veilige situatie oplevert.

Een goede e-stop maken is afhankelijk van de machine en wordt bijv bij robots ingedeeld in levels. e-stop is de laatste stop die er moet gebeuren, met een lichtsluis kan je er aan denken om een status te creeren waarbij de spindel al aftoert en de machine op 10% snelheid gaat oid.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door Pouln »

Dank allemaal voor jullie input. Zet je weer aan het denken.
Vwb de Lichuan driver, deze heeft naast de estop input (waarvoor verder niet beschreven wordt wat er exact gebeurt wanneer deze wordt geactiveerd) ook een zero speed clamp input. Als ik het wel begrijp zal dit bij activeren de snelheid geforceerd naar 0 brengen volgens parameters die elders te zetten zijn PA066 en PA06E. Ik lees bij PA066 dat als deze op 2 wordt gezet dit overeenkomt met een speed=0 en deceleration time=0. PA06E snap ik niet echt, maar er is volgens PA066 wel een relatie.
Iemand hier die dit wel snapt?

Verder werd hierboven gesteld dat met een externe brake weerstand de spindel sneller gestopt kan worden. Hoe bepaal ik welke brake weerstand ik nodig heb? Het manual zegt daar niets over.

Lichuan driver manual is te vinden op: http://servo.xlichuan.com/Admin/Others/ ... aspx?Id=45. (Hmm allen voor zij die overweg kunnen met cantonnees) Voor alle overige lezers is dit een betere link:
https://www.lichuanmotor.com/web/userfi ... ion-29.pdf
Later, Poul
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door Kjelt »

Niet alle vfd's kunnen een externe brake weerstand aansturen.
Indien wel staat dat in de manual samen met de weerstandswaardes voor de desbetreffende vermogens.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: E-stop (nee, niet weer!)

Bericht door Pouln »

Dank, we hebben het hier over een servo drive en niet een vfd. Helaas staat er in de manual niets over weerstandswaarden (althans, door mij niet gevonden)
Later, Poul
Plaats reactie