GoTo line x en restart

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

GoTo line x en restart

Bericht door WillyH »

Vanmorgen aan het frezen met de OSPF, 6mm Tespa met een 1.5mm enkelsnijder om de laatste details in het werk te krijgen waar de 4 en/of 6mm frees niet gebruikt worden wegens te grote diameter. Dat ging tot dusver meer dan behoorlijk goed, zeer tevreden van de Ali freesjes @1euro.
Natuurlijk kon de pret niet blijven duren en is er een freesje gebroken. Machine in pauze, wisselen voor een nieuw freesje en hierbij moet dan de freesspindel een paar centimeter verplaatst worden om opnieuw de Z-hoogte in te stellen.
In de G-code een positie gekozen net voor de plaats van onheil, enkele cm terug dus, en dan opnieuw starten. De machine gaat nu langzaam naar de positie, maar doet dit met alle alle assen tegelijkertijd. Met als resultaat dat de frees netjes in het werkstuk ploegt waar het nu niet hoort :shock:
Is dit typisch voor de werking van een herstart vanuit een andere positie? Of doe ik wat verkeerd? Waarom gaat Eding eerst niet naar de juiste positie en dan pas naar de juiste Z-hoogte in het werkstuk?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: GoTo line x en restart

Bericht door Jacala »

Als het goed is krijg je links boven in het rood te zien welke assen nog niet goed staan en dat je spindle uit staat terwijl hij aan moet staan.

Deze rode knoppen kun je aanklikken een activeren, dan gaat hij dus eerst de as goed zetten die je aanklikt, dan bijvoorbeeld spindle aanklikken en dan pas de z as. Dan wordt de startknop groen en druk je die in: gaan met die banaan.

Ik weet het niet zeker (doe het nooit) maar als je gewoon op start drukt doet hij alles tegelijk, wat jij omschrijft
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: GoTo line x en restart

Bericht door WillyH »

De spindel heb ik inderdaad zo terug aangezet. Op die rode knoppen met de coördinaten klikken , dat wist ik dus nog niet. Bedankt voor de tip, Jacala!
Gewoon via F4-start gaat ie wel naar de juiste positie, maar met alle alles tegelijkertijd, ik begrijp niet wat daar het nut van is. Dat was beter zoals een G28 waarbij de Z-as als laatste op juiste hoogte gezet wordt. Enfin, gevalletje met schade en schande leren :oops:
Plaats reactie