Voeding te zwak?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ChrisG
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2022 15:12

Voeding te zwak?

Bericht door ChrisG »

Ik heb mijn cmc omgebouwd en gebruik nu lineair rails, zwaardere assen en nema 23 - 2,9 ampere motoren.
Mijn voeding is 24 volt 15 ampere (360 watt). Ik gebruik TB6600 drivers 9-40 volt 4 ampere

Wanneer ik wil vrezen stopt de boel midden in een run. Ik moet de voeding een keer uit en aan zetten en dan werkt alles weer.
Ik vermoed dat de voeding te zwak is maar weet dit ook niet zeker omdat de 3 steppers samen max 208 watt gebruiken.

Is mijn voeding te zwak?

Chris
Laatst gewijzigd door ChrisG op 08 mei 2023 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Voeding te zwak?

Bericht door keesijp60 »

Ja

De voeding is dat een SMPS versie? (geschakeld versie).

er zit een stroombeveiliging in, de motoren hebben een chopper en deze zorgt voor houdstroom voor de motoren
zonder teveel verlies daarom chopper.

je moet wel genoeg stroomreserve hebben omdat bij telkens inschakelen bij frezen er wisselend stroom loopt en pieken
kunnen er in zitten. Filteren tussen voeding en motoren helpt als de chopper terwerkt op de voeding.

je moet minimaal 25 ampere gebruiken dan zit je wel veilig.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Voeding te zwak?

Bericht door Floppy »

Hoe kom je erbij dat die motoren samen 208 watt verbruiken.
Ik schat dat die motoren 5V (of zelfs minder) zijn bij 2.9 Ampere, dan kom ik op iets van 45 watt.
Die voeding zou voldoende moeten zijn.
Ik verdenk eerder die TB6600 drivers, die zijn niet zo geweldig.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Voeding te zwak?

Bericht door keesfrees »

Hier mijn ervaring :
voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel
viewtopic.php?t=13397
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Voeding te zwak?

Bericht door andrefc101 »

Floppy schreef: 08 mei 2023 15:06 Ik verdenk eerder die TB6600 drivers, die zijn niet zo geweldig.
Ik vind dat je je nog netjes uitdrukt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Voeding te zwak?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Floppy schreef: 08 mei 2023 15:06 Ik verdenk eerder die TB6600 drivers, die zijn niet zo geweldig.
everytime someone uses a TB6600 an engineer dies.. :cry:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Voeding te zwak?

Bericht door hfjbuis »

Als het onder het frezen gebeurt, zou ik de freessnelheid en acceleratie 20% lager kiezen.
Controleer of de driver niet te warm wordt, dan schakelt hij ook automatisch af. Ik heb er een kleine ventilator op zitten (1 voor 3 drivers) omdat mijn Nema24 stepper de driver maximaal belast bij lage toerentallen.
Al mijn voedingen zijn 300..360 Watt en die doen het probleemloos. Mocht je die ooit moeten vervangen, kies dan geen Chinees maar een Meanwell (die ook uit China komt) die maar een klein beetje duurder is.
TB6600 drivers zijn niet geweldig (ik gebruik ze ook al jaren) maar zolang je niet te snel gaat, doen ze het goed. Mocht je ze ooit gaan vervangen, kies dan voor digitale drivers, die doen het wat beter en het prijsverschil is tegenwoordig maar klein.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie